Boleet-Leccinium?

Gestart door bruggeman, augustus 28, 2008, 20:42:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze zijn nog jong. Er lag een vernield ouder exemplaar. Ze groeien ander eik. Buisjes lang ruim 1 cm en beige, vlees blijft eerst sneeuwwit na doorsnijden en wordt na een tijdje ietsje (nauwelijks merkbaar) roze onder de hoed en dito blauw bij de "wortel" het sneeuiwwitte wordt vuil wit. Hoed jonge exemplaren met bruine wratjes, bij het enige oudere exemplaar geschud
groet,
Ida

bruggeman

#1
vernielde exemplaar
groet,
Ida

bruggeman

Ik hoop dat dit voldoende details geeft. Anders ze staan er nog,
groet,
Ida

bruggeman

hierbij de net doorgesneden steel
groet,
Ida

bruggeman

en een detail van de steel
groet,
Ida

bruggeman

en van de wrattige hoed
groet,
Ida

Ismael

Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Volgens mij wel, in elk geval stonden enkele exemplaren tussen de wortels van de eik, vlakbij de stam
groet,
Ida

bruggeman

Is dit waar je aan denkt Ismael? Dit is de harde populierenboleet volgens mij die ik een tijdje geleden vond onder een populier.  
groet,
Ida

bruggeman

It certainly resembles it though the colouring seems to be different
groet,
Ida

Ismael

dat is inderdaad waar ik aan dacht. Maar dat kan dus niet. Welke dan? Ik heb wat gesleuteld (voorzover dat kan zonder  :mic gegevens) Een andere kanshebber is L. pseudoscabrum (ook wel L griseum (haagbeukboleet)) Ook onder eik


http://www.entoloma.nl/html/leccinum_eng.html#pseudoscabrum

http://www.mushroomexpert.com/leccinum_pseudoscabrum.html
Groeten Ismaël Wind

bruggeman

Alvast bedankt Ismael, morgen ga ik kijken hoever ik daarmee kom
groet,
Ida

bruggeman

#12
Die is het niet. De hoedhuid is vezelig en er zijn geen cystiden mer geincrusteerde apex wel enkele flesvorminge. Ik heb de verkleuring nog eens over gedaan. Er is nauwelijks sprake van verkleuring de hoed wordt grauwig en de 'schors" van de "wortel" ook. De volgende ochtend was de schors van de wortel ietsje blauwfgroen geworden. De sporen zijn 9-11 X 3 um wat erg klein is, maar mogelijk zijn ze niet rijp want er zijn nog maar weinig rijpe basidien (ze lagen wel los),

1: Direct na doorsnijden
groet,
Ida

bruggeman

De volgende dag
groet,
Ida

bruggeman

De zwarte steelschubben onder de microscoop zijn die van quercinum of scabrum. Hij komt bij eik voor dus het zal L. quercinum wel zijn met onrijpe sporen.  
groet,
Ida

Ismael

dat is wel klein ja. Je kunt natuurlijk nooit zeggen dat het dan wel de eiken is omdat er eik staat. Dat zie je ook aan de haagbeukboleet die komt ook bij eik voor. Ik geef toe dat de scabrum niet waarschijnlijk is omdat de soort met berk geassocieerd word. Maar het is niet uitgesloten dat er geen berk staat of, nog erger, heeft gestaan <_< Misschien even een rijpe meten?
Groeten Ismaël Wind