Verenverzameling sorteren

Gestart door michel.wissink, augustus 28, 2008, 20:27:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Ik ben bezig de verenverzameling van mijn zoon in te lijsten, maar ik kwam er nog enkele tegen zonder naam. Wie helpt me verder?

Veer 1 is een krachtige, forse veer (handpen), zeer waarschijnlijk van een gans (mede gezien de vindplaats), maar welke?

Veer 1:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

#1
Bij veer 2 denk ik aan kerkuil, maar ben niet zeker. Ik heb al een kerkuilendekveertje, met ongeveer dezelfde strepen en dezelfde kleurstelling. Vindplaats: groene woonwijk.

Veer 2:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Van veer 3 vermoed ik dat hij van een (juveniele?) meeuw is. Naar de punt toe wordt de veer geelbruin.

Veer 3:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

#3
En bij veer 4 - voorlopig de laatste - valt het lichte randje op.

Veer 4:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

whmvb

Michel,

een mooie verzameling zo.
1 - handpen van een 'grijze' gans, waarschijnlijk Kolgans. Dat zie je aan de witte schacht. Wat was de vindplaats trouwens?
2- armpen van een Ransuil. Weet je zeker dat die dekveer van een kerkuil is?
3 - lastige. Inderdaad een meeuw, aan de grootte te zien een Zilvermeeuw, en ook inderdaad van een juveniel of subadulte vogel. Het gelige aan de punt is mogelijk olie.
4 - weer een ganzenveer van mogelijk een kolgans, ditmaal een armpen.

groeten,

Wim
Wim van Boekel

michel.wissink

#5
Mooi, bedankt alvast. De verzameling is uiteraard wel groter (ik ben vooral blij met een partij buizerdpennen, zie betreffend topic); de veren die ik hier geplaatst heb zijn de mij onbekende of onzekere.
Veer 2 is blijkbaar interessant: de kerkuilenveer die ik al heb is een zekere (komt althans uit een kerkuilennestkast). De banden daarvan zijn wel wat breder, maar met dezelfde kleuren als deze. Ik wil de veren morgen wel naast elkaar fotograferen.
De vindplaats van veer 1 was  de met gras bedekte oeverzone van een recreatieplas, waar veel eenden, ganzen e.d. vertoeven.
De gelige punt van veer 3 leek mij van natuurlijke aard; de punt voelt wel vettig maar niet vetter dan de rest van de veer, en de achterkant is schoon.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

klaas van haeringen

Door slijtage kunnen veren behoorlijk verkleuren, dit lijkt me ook het geval bij veer 3.

Groeten, Klaas

michel.wissink

Citeer2- armpen van een Ransuil.
Dag Wim,

Ik heb even op feathers.tk bij de ransuil en de kerkuil gekeken, maar denk bij veer 2 toch nog steeds aan kerkuil, omdat bij ransuil de banden op de binnen- en buitenvlaggen i.h.a. niet tegenover elkaar staan. Bij mijn veer is dat wèl het geval.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

michel.wissink

#9
Tja, 100 % is wel veel; daar kan ik als beginner in de 'verenkunde' weinig tegen inbrengen. Bedankt voor je commentaar.
Maarreh... nu ben ik wel weer erg benieuwd naar mijn 'zekere' kerkuilenveer die ik al had... :rolleyes:
Ik zal vanavond een foto plaatsen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

whmvb

Michel,

dat het geen kerkuilveer is, zie je aan het aantal bandjes (meer bij ransuil) en ook aan de kleur (maar dat is (zeker vanaf een foto) een onzekerder kenmerk). Ik ben benieuwd naar je andere veer.

Wim
Wim van Boekel

michel.wissink

Komt-ie, en ik denk dat je gelijk hebt:
(links de "zekere" kerkuil; rechts de nieuwe, ransuil dus)


Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

whmvb

michel,

het klopt inderdaad. Links de kerkuil. De veren van deze uil hebben vaak van die "zilvergrijze" vlekjes in de donkere delen van de veer (zie foto). Maar dat is niet altijd even duidelijk. Hier wel.

Wim
Wim van Boekel

michel.wissink

Mooi, bedankt voor de snelle les!  :duim:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60