Hoofdmenu

Nikon D60

Gestart door Ted van der Knaap, augustus 27, 2008, 22:41:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

CiteerBeste forum gebruikers en mede hobby fotografen..... Ik vrees dat de vraagsteller niet meer weet waarover het gaat.
Wat er in dat doosje zit is helemaal niet belangrijk als je begint. BULLSH..... sorry hoor.

Een serieuze beginner kan met een goedkope set prachtige foto's maken. ...Mits hij de basis principes van het fotograferen een beetje leert beheersen. Een macrofoto vereist een andere aanpak als een foto van vogel of konijn. Als die vogel vliegt of in een boom zit, dan is het weer heel anders... (gaan we lekker zo?)...

Een starter set van canon of nikon is op de toekomst gericht veel verstandiger als een point and shoot van niet camera merk. sigma en tamron die heel mooie lenzen maken hebben gezegd alleen voor deze twee nog objectieven te willen maken.

De electronicajongens maken kamera's voor de kiekjes markt, prachtig.

en Frank.... ken je Kenn Rockwell... over de peperdure 17-55/2,8


Close focus 14" or 0.36m, very good, but not as good as the 11" of the plastic $150 18-55mm.


Die plastic 18-55 kitlens is echt super hoor, spreek uit ervaring.

Een lekker geprijsde D60 met tweede hands een 18-55mm en tamron 90mm of sigma 105 macro. TIP!
of canon ..... ook top!

... ik zou zeggen zet hem op, FOTO'S MAKEN!
helemaal mee eens, we zijn tenslotte niet allemaal profs  ;)  
  groet Pia.

birdshots.eu

#31
Het is erg aardig dat je 'het op wil nemen' voor de topicstarter maar je maakt veronderstellingen die op weinig meer gebaseerd zijn dan op je eigen aanname gezien de kennis van de topicstarter (ken je deze persoon uit de eerste hand ? heeft de topicstarter aan jou aangegeven dat het allemaal niet meer te volgen is ?).

We hebben niet meer dan ons best gedaan één en ander te verduidelijken d.m.v. het voeren van een discussie, een discussie erop gericht om de topicstarter de beste richtlijnen aan te reiken. Voordat ik zelf m'n eerste camera kocht was ik allang en breed op de hoogte van de in dit topic gebruikte termen (interesse en voorzichtigheid doen je vanzelf googelen). Het gaat hier dan ook niet over een compactcamera, het 'doosje om plaatjes mee te schieten', maar de TS heeft het over een 'spiegelreflex', een camera waar sowieso een grotere leercurve aan verbonden is.

Indien het om een compactcamera had gegaan had het advies veel eenvoudiger kunnen zijn. De eerste spiegelreflex kan overigens maar beter een goede zijn met het oog op toekomstige uitbreidingen (extra lenzen, monopod, statief, grip, flitser etc. etc.).

Je inmenging is weinig constructief gezien het type camera waar de discussie om draait, de manier waarop je jezelf erin mengt is echter ook verre van sociaal, wellicht ook niet t.ov. de topicstarter mocht de gegeven informatie juist hetgeen geweest zijn waar hij eigenlijk op doelde en om verlegen zat. Daarbij is er niets mis mee om de nieuwsgierigheid van de TS te prikkelen teneinde de informatiebron 'internet' geheten eens aan te boren aangaande de gebruikte termen, weet TS in ieder geval waar hij/zij aan begint.

Met vriendelijke groet, Ray

p.s.
Dat 'prof' valt overigens reuze mee na anderhalf jaar van fotografie, al de hier gebruikte termen zijn al jaren gemeengoed onder de DSLR hobbyisten, niets bijzonders, zelfs niet voor de beginnende fotografen.

bobofoto

zelf heb ik ook Nikon en ben niett ontevreden met de camera, wel kan ik je adviseren eens rond te gaan kijken naar de iets grotere broer van de D60 omdat die net iets meer in huis hebben bv de D80 een niet alte dure camera maar wel net effe meer in huis. Je kan daarmee prima foto's maken en je zal daar langer mee doen dan de D60 want uit ervaring weet ik dat je al snel over wil stappen naar een andere body.
Wat de lensen betreft waar hier over gesproken word dat is een kwestie van langzaam verzamelen. en voor je het weet heb je een tas vol met allerlei lensen.
Mocht je een Nikon hebben zal je niet snel over stappen op een Canon en andersom.
Het verschil tussen beide is nihil. Als je de professionele body's gaat vergelijken dan zal het steeds meer opgaan vallen dat Nikon de inhaal slag met Canon aardig heeft bijgehaald. En nu misschien zelfs een beetje er voorbij is. Maar beide berdrijven staan niet stil. En voor je het weet staat er weer een nieuwe body die nog beter is.

Kortom laat je goed informeren en vraag eens een body met lens mee naar buiten en fotografeer ermee. een goede fotozaak zal je altijd willen helpen.
Kijk ook eens op internet rond bij fotofora.

Succes met je keuze.
met vriendelijke groet,
Boudewijn

dagverslagen op mijn  vogelblog via www.vogels.boboair.nl

frankw

CiteerHet is erg aardig dat je 'het op wil nemen' voor de topicstarter maar je maakt veronderstellingen die op weinig meer gebaseerd zijn dan op je eigen aanname gezien de kennis van de topicstarter (ken je deze persoon uit de eerste hand ? heeft de topicstarter aan jou aangegeven dat het allemaal niet meer te volgen is ?).
Waar is Ted trouwens? Heb je nog verdere vragen?  B)  

Ted van der Knaap

..ben er nog wel hoor...

Op een gegeven moment werd het topic wel wat erg "technisch" en kon ik er weinig mee... ..jouw bijdrage Frank om toch ook nog even verder te kijken dan de Nikon D60 heb ik erg gewaardeerd  :duim:

In de tussentijd heb ik (onverwachts!) een leuk bedrag van de belasting teruggekregen en heb ik gisteren een andere aanbieding besteld (toch Dixons, via internet!)

Mijn keus is gevallen op de Canon EOS 450D + 18-55mm IS + Tamron 70-300 mm objectief met tas en 4 Gb sd-card.. ..voor mij allemaal nieuw en (misschien) 'n sprong in het diepe en achteraf 'n verkeerde keuze.. ..maar wat ik al schreef kreeg een leuk bedrag dus een buil kan ik niet vallen..

(ook de anderen natuurlijk bedankt voor jullie reacties en advies)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankw

Goede keuze! (Jammer van Dixons, goed van de belastingdienst  ;) )

Let alleen wel op dat het "Live-view" leuk lijkt maar in de praktijk niet/nauwelijks werkt. Alleen vanaf statief is het in de regel wél te gebruiken. Verder is het een hele leuke camera! :duim:  

pia zz

#36
Citaat van: birdshot.eu
p.s.
Dat 'prof' valt overigens reuze mee na anderhalf jaar van fotografie, al de hier gebruikte termen zijn al jaren gemeengoed onder de DSLR hobbyisten, niets bijzonders, zelfs niet voor de beginnende fotografen.
-----------------------------------------------------------------------------
Citaat van: tvdknaap
..ben er nog wel hoor...

Op een gegeven moment werd het topic wel wat erg "technisch" en kon ik er weinig mee... ..

--------------------------------------------------------------------------------

Misschien toch niet voor iedereen even helder B)
  groet Pia.

birdshots.eu

#37
CiteerMisschien toch niet voor iedereen even helder B)
Weljat, gezien er maar erg weinig mensen zijn met de beschikking over een authentieke glazen bol konden wij ook de toekomst niet voorzien of andermans mening peilen via het magische object.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Ted, prima keuze  ;)

Kun je nog uit de doeken doen met welke onderwerpen je jezelf wilt gaan bezighouden ?

Groeten, Ray

Ted van der Knaap

CiteerKun je nog uit de doeken doen met welke onderwerpen je jezelf wilt gaan bezighouden ?

Groeten, Ray
..dat is heel breed..

libellen en vlinders hadden de laatste tijd de voorkeur.. ..nu gaat dat langzamerhand over naar (trek)vogels, ...ook planten, paddestoelen hebben mijn aandacht..

eigenlijk alles wat groeit en bloeit en wat op m'n pad komt.. ..zal voor mij uitvogelen zijn wat de Canon EOS 450D allemaal kan en wie weet heb ik voor vogels misschien een ander objectief nodig.

voorlopig ligt er voor mij een uitdaging om de wereld van de digitale spiegelreflexcamera te ontdekken, dat zal met vallen en opstaan zijn denk ik.

(Helemaal mee eens: "belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken"  :whistle: )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankw

Ik zou dan naar een mooi macro-objectief gaan kijken voor de libellen en vlinders ed. :duim: Sigma 105 2.8 of Tamron 90mm 2.8 zijn bijzonder goede lenzen voor zo'n 4-500 euros

300mm is in eerste instantie het minimale bereik wat je nodig hebt voor vogelfotografie. Meer is natuurlijk nog fijner maar die worden ook meteen behoorlijk kostbaar.

Ik zou er iig geen converter tussen zetten want dat kost je echt te veel licht.

birdshots.eu

#40
Citeer300mm is in eerste instantie het minimale bereik wat je nodig hebt voor vogelfotografie. Meer is natuurlijk nog fijner maar die worden ook meteen behoorlijk kostbaar.
300mm is te weinig voor vogels, daar heb je alleen wat aan bij de wat grotere soorten en dan nog zouden ze redelijk dichtbij je moeten zijn, leuk om een Knobbelzwaan of een Gans mee vast te leggen maar je hebt er weinig aan als je vogels, kleiner als een eend naar alle redelijkheid vast wilt leggen.

Algemeen (en internationaal) aangenomen begint het vogelen met een 400mm objectief en die zijn al vrij kostbaar zoals je al aangeeft. Er bestaan alternatieven in de vorm van 'spiegel-lenzen' ( http://www.google.nl/search?hl=nl&q=spiege...nG=Zoeken&meta= ) maar dan krijg je niet de kwaliteit die je zou kunnen behalen met een 'echte telelens'.

Groeten, Ray

frankw

#41
Dat zeg ik het minimale, misschien moet ik zeggen écht het minimale. Idd vooral geschikt voor grotere soorten, maar aardig om mee te oefenen.
Échte goed platen van zangertjes ed. kan je in principe wel vergeten. Maar met een beetje oefening en geluk kan je daar soms ook wel wat mee, maar vaak meer als bewijsplaat oid.