Aanschaf Sherman life traps

Gestart door Tim Asbreuk, augustus 27, 2008, 21:33:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Kent iemand toevallig een Nederlands bedrijf dat Sherman lifetraps verkoopt (mag ook online). Of heeft/weet iemand toevallig goedkope (mag ook tweede hands) longworth vallen, dit heb ik namelijk nog liever?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Er is iemand die via een iets anders systeem dan de long worth val ze maakt voor maar 35 euro. ik ken het adres helaas niet. René? Jij mischien wel?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Mag ik even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Maar mag gewoon elke particulier met zo'n val werken?

Ik hoop het niet want als het geen wetenschappelijk doel dient moet je mijn inziens de natuur zoveel mogelijk met rust laten.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Je mag ze hebben, en je mag ze gebruiken als je in je eigen huis huismuizen wil vangen, meer niet!
Je mag ze dus niet gebruiken voor zomaar lukraak vangen in de plantsoen. Moet je een ontheffing aanvragen bij meen ik het Min. LNV en de tereineigenaar.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Ik ben op de hoogte van wat wel en niet mag. Ik woon op een boerderij dus hier leeft in de gebouwen vaak wel meer als alleen huismuis.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Pim

Ik had ongemerkt een huismuizenval in de schuur enkele winters geleden.
Ik bewaarde mijn vetbollen in de schuur in een emmer. Toen ik een keer mijn fiets wilde stallen hoorde ik allerlei gekrabbel. Het kwam uit deze emmer. Toen ik keek zaten er vijftien volgevreten huismuizen in die niet meer uit de emmer konden komen. Ik heb ze in de tuin weer vrij gelaten.

Leuke anekdote toch ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

michel.wissink

#7
Voor (huis-)muis heb ik een zelfgebouwde levendval; werkt best.
Maar het is Tim waarschijnlijk te doen om marterachtigen (zie zijn topic "vraagje over foto vallen"). Daar heb ik geen ervaring mee.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

tekenaar

#8
Vermandel verkoopt longworths (nieuwe). Sherman's zijn makkelijker te transporteren (lichter in gewicht, opvouwbaar) maar lekken in regen en zijn m.i. wat kwetsbaarder (knaagdierengeknaag!). Maar ik heb zelf aleen met longworths gewerkt.

Lijkt me verder een vraag voor de vzz (veldwerkgroep) ... Ik meen me te herinneren dat ze daar in het verleden vallen verhuurden (tegen zeer geringe vergoeding) voor serieus onderzoek.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grutto


Het antwoord op de vraag zit in de naam. Je wilt een vangkooi. Nu zet er www voor en .nl er achter en klaar.

Vangkooien zijn zonder ontheffing te gebruiken voor bepaalde diersoorten. LNV heeft daar een lijstwerkje voor.
Het probleem zit hem vaak in het 2e deel als het bewuste dier gevangen is.
Elders vrijlaten is een overtreding van de FF wet artikel 14.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Tim Asbreuk

#10
CiteerVoor (huis-)muis heb ik een zelfgebouwde levendval; werkt best.
Maar het is Tim waarschijnlijk te doen om marterachtigen (zie zijn topic "vraagje over foto vallen"). Daar heb ik geen ervaring mee.

Nee, niet zozeer voor marters. Ik denk namelijk dat het vangen van marterachtigen in een lifetrap niet erg gewaardeerd word en de mensen die het misschien wel waarderen gaan mij misschien voor stroper of iets dergelijks aanzien. Dit wil ik koste wat het kost voorkomen. Dan kun je wel zeggen dat je het dier na vangst weer vrijlaat. Maar ja, dan denken ze waar rook is is vuur.  Ik zit  nog te denken, hoe dit wel kan bijv. met prenten. Zoals jij ook al deed.

Maar ook (spits)muizen vind ik een interessante diergroep.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

CiteerElders vrijlaten is een overtreding van de FF wet artikel 14.

Dit weet ik, ik studeer bos en natuurbeheer dus ik ken de FF wet wel zo ongeveer uit mijn hoofd. Het gaat mij puur om onderzoek vanuit hobby en de dieren worden ter plekke vrijgelaten. De bestrijding laat ik wel aan de kerkuil, bosuil en torenvalk over die hier broeden. Die zijn daar immers veel beter in   ;)  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

In zo'n val past hooguit een Wezel, en meer echt niet. De kans dat je ze vangt is ook uiterst klein en zal ook per ongeluk zijn!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Ik denk dat Michel een grotere life trap (doorloop val) bedoelde.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk denk dat Michel een grotere life trap (doorloop val) bedoelde.
Zo'n opvouwbare, daar past hoouit een wezel in, Ik heb hem zelf nog nooit erin gehad, wel andere. En een pretje om hem eruit te halen zou het niet zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

luc hoogenstein

Citeer
CiteerElders vrijlaten is een overtreding van de FF wet artikel 14.

Dit weet ik, ik studeer bos en natuurbeheer dus ik ken de FF wet wel zo ongeveer uit mijn hoofd. Het gaat mij puur om onderzoek vanuit hobby en de dieren worden ter plekke vrijgelaten.
Als je de wet zo goed kent dan weet je dus ook dat je wel degelijk een ontheffing van de FFW nodig hebt om dergelijke soorten te mogen vangen (excl bosmuis, bruine rat, etc). Bosmuis, gewone/2kl. bosspits, rosse woel, huisspits, dwergspits, enz, allemaal genieten ze bescherming via de FFW (ja, zelfs tabel 1-soorten in jouw situatie). Voor de duidelijkheid zal ik het nog een keer herhalen: je mag geen beschermde diersoorten vangen. Niet voor hobby, niet kortstondig, gewoon niet. Niet dus. En een ontheffing van de FFW ga je niet krijgen, omdat je het hobbymatig doet zonder dat daar enig doel aan gekoppeld is. Ter vergelijking: alle onderzoeksbureau's mogen alleen dieren vangen als ze gebruik maken van een ontheffing van de FFW. Het spijt me. Ben je trouwens bekend met het zorgbeginsel uit de FFW? Als je studie hier nog niets over vermeld heeft is het wellicht aardig om er even op te googlen. Succes!

gr
Luc

lukkie

op   vermandel staan Longworth vallen voor €83,50

groeten luuk
Groeten, Luuk

Tim Asbreuk

CiteerAls je de wet zo goed kent dan weet je dus ook dat je wel degelijk een ontheffing van de FFW nodig hebt om dergelijke soorten te mogen vangen (excl bosmuis, bruine rat, etc). Bosmuis, gewone/2kl. bosspits, rosse woel, huisspits, dwergspits, enz, allemaal genieten ze bescherming via de FFW (ja, zelfs tabel 1-soorten in jouw situatie). Voor de duidelijkheid zal ik het nog een keer herhalen: je mag geen beschermde diersoorten vangen. Niet voor hobby, niet kortstondig, gewoon niet. Niet dus. En een ontheffing van de FFW ga je niet krijgen, omdat je het hobbymatig doet zonder dat daar enig doel aan gekoppeld is. Ter vergelijking: alle onderzoeksbureau's mogen alleen dieren vangen als ze gebruik maken van een ontheffing van de FFW. Het spijt me. Ben je trouwens bekend met het zorgbeginsel uit de FFW? Als je studie hier nog niets over vermeld heeft is het wellicht aardig om er even op te googlen. Succes!

Hier ben ik uiteraard bekend mee. Maar als de vallen zijn gericht tegen huismuis. Ze staan in de bebouwing dan is er geen sprake van overtreding.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk