Welke verrekijker?

Gestart door Alex Kwak, augustus 27, 2008, 13:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Als uitbreiding op het vorige topic over de keuze voor een scoop, hierbij de vraag welke verrekijker aan te schaffen.
Ik heb nu bij mijn Swarovski-scoop een kleine Bynolyt kijker. Deze bevalt steeds slechter, helemaal als ik door kijkers kijk van anderen...

Oftewel, er moet een nieuwe kijker komen. Afgelopen weekend heb ik op het vogelfestival rondgelopen en daar veel tegenstijdige adviezen gekregen  ;)

Ik vermoed dat de beste keuze is een kijker van 8x32 of 8x40 met een breed zichtveld (140 meter op 1000 meter), en uiteraard zo lichtsterk mogelijk.
Ook heb ik het advies gekregen om niet in de prijsklasse 200-700 euro te zoeken, maar om of een 'goedkope' kijker tot 200 euro te nemen, of een echte goede vanaf 800 euro.
In dat laatste geval moet ik m'n portemonee nog een keer controleren  ;)

Iemand die bovenstaande kan bevestigen of kan uitbreiden?
Of specifieke aanraders?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tim Asbreuk

www.tvwg.nl hierop staan ook geteste verrekijkers echter wel de duurdere klasse
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Alex Kwak

Iemand nog adviezen over de wat goedkopere modellen?
Bijvoorbeeld deze Nikon?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

frankw

#3
Zoiets heb ik ook. Alleen dan niet waterdicht en met een vergroting van 7x50. Opzich maakt Nikon hele leuke kijkers. Die van mij valt me iig niet tegen, maar dat kan ook door de zeer hoge lichtgevoeligheid komen (uittredepupil 7), wat de rest compenseert...
7x vergroting is alleen wel net te weinig. 8x is beter. 10x vind ik te veel, die hou je, (lees ik) niet meer goed stil.


Ik blijf er overigens ook bij dat Pentax hele goede kijkers maakt in dit segment.

karet

Hallo Alex,

Dit artikel al gelezen?
http://www.betterviewdesired.com/Old-Relia...-Binoculars.php

Ik ben blij met mijn tweedehands Leica Trinovid 7x42. Op marktplaats staat er één voor EUR 675 met hoogste bod EUR 475. Dat is heel andere koek dan een ultravid bij konijnenberg voor EUR 1515.

Die ultravids zijn wel erg goed. Ik heb op het festival mijn Trinovid 7x42 vergeleken met een ultravid 7x32 en die waren aan elkaar gewaagd als ik naar schaduwen keek in stands aan de overkant. Best een prestatie voor een kijker die een slag kleiner is.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/227...8x32_se_cf.html
EUR 780
Dit is de 'best overall' volgens betterviewdesired.
http://www.betterviewdesired.com/Nikon-Superior-E-8x32.php

Porro kan een goede keus zijn als budget een rol speelt. Om een dakkant kijker (roof prism) even goed te maken als een porro moeten ze tovertrucs uithalen met dure coatings. Dit maakt een dakkant kijker twee keer zo duur als een even goede porro. Maarrr....het is heel moeilijk om een porro ontwerp waterdicht te maken en een porro wordt sneller scheel bij een val. Een dakkant kijker maakt meer kans om een leven lang mee te gaan.

Op marktplaats staan ook een swarovski EL 8*32.

Mijn strategie was: flink lezen bij betterview, twentse vogelwerkgroep en op een duits optiekforum. Daarna heb ik snel gehapt toen er wat moois langskwam op marktplaats. Geen spijt.

Succes met je keuze.

Alex Kwak

Ik ben inmiddels gisteren bij de Verrekijkershop geweest in Beilen.
De voorraad viel me wat tegen, maar ben wel heel erg goed geholpen. Overigens ook jammer dat je midden in een dorp zit, en dus niet even een stukje bos in kunt kijken...

Al met al heb ik door een stuk of tien kijkers gekeken.
Met name de Ultravid was errug mooi. Klein, prettig in de hand en uitstekend beeld. Maar wel goed aan prijs!
Maar als ik toch in die prijsklasse ga zoeken, dan wil ik nog even wachten op de nieuwe Swarovski's.

Binnenkort nog naar de Vogelbescherming om daar nog een keer te kijken.

-to be continued-

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

grutto

Citeer
Maar als ik toch in die prijsklasse ga zoeken, dan wil ik nog even wachten op de nieuwe Swarovski's.



-to be continued-

Alex.
Verstandig lijkt me. Juist een test avond meegemaakt van swarovski.

De nieuwe EL is wel heel erg mooi. Tevens contrast rijker dan de oude EL.
Dit door de nieuwe HD lenzen en het toevoegen van een "platte" lens.

Rond 20.00 uur/ 20.30 was nog alles goed te zien. De oude EL was toen een klein beetje mistig.

Prijs wordt ± 2200 Euro. Dit afgeschreven op je hele leven stelt het eigenlijk niets voor !!!!!

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

Het kiezen van een verrekijker kan een zeer moeilijke keuze zijn. Ik heb mijn laatste kijker 15 jaar geleden gekocht. Een Zeis 10X40.

Ik had eigenlijk al voor de Swift Audibon gekozen. Toen kwam ik die Zeis tegen. Was twee keer zo duur. Vond beide kijkers aan mijn "pakket van eisen" voldoen. Ik ben echter een vrij ruwe gebruiker en had het idee dat de Zeis deglijker was.

Nu 15 jaar later ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn kijker. Er zullen inmiddels best (veel) betere kijkers op de markt zijn maar deze voldoet nog steeds.

Ik heb er vele uren kijkplezier van gehad. Koste toen ruim 2000 gulden. Best veel geld. Heb ook even door moeten sparen toen ik besloot de Zeis in plaats van de swift te kopen. Maar als ik het om ga tellen per uur is het het geld meer dan waard.

Er was trouwens een ding wat ik aan de Swift veel beter vond. Dat was de draagriem. Ik heb dus de Zeis gekocht met de draagriem van de Swift :lol:  Ook die voldoet nog steeds, en al is hij niet meer zo schoon als toen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Alex Kwak

CiteerIk ben echter een vrij ruwe gebruiker en had het idee dat de Zeis deglijker was.
Inderdaad is degelijkheid niet iets wat je in de winkel kunt zien/testen.
Je zal dus af moeten gaan op wat je ziet en voelt en wat de ervaringen van anderen zijn.
Ik ga dus inmiddels voor een van de drie topmerken, al heb je dan nog steeds ruim voldoen keus ;)

Binnenkort een keer naar de Vogelbescherming en naar House of Outdoor in Maarsen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wimtegels

Ik kan in ieder geval voor de degelijkheid van de Zeis instaan. Hij heeft ongeveer 15 jaar ruw gebruik zondr kleerscheuren overleefd!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Theovanv

Hey Alex, ik ben me ook aan het orienteren op verrekijkergebied, dus vandaar dat ik mn vragen maar hier even stel :)

Ik heb nu de Nikon Action VII 10x50

Belangrijkste kenmerken
* Asferisch lensdeel voorkomt vertekening
* Breed beeldveld
* Lenzen zijn voorzien van een meerlaagscoating en hebben een grote diameter voor een excellente kleurweergave en helderheid
* Rubberen wapening garandeert schokbestendigheid en een trefzekere en comfortabele handligging
* Uitgekiend ontwerp
* Brede riem

Vergroting
  • : 10
    Objectiefdiameter [mm]: 50
    Beeldhoek (werkelijk/graden): 6.5
    Beeldhoek (schijnbaar/graden): 65
    Breedte beeldveld op 1000 meter [m]: 114
    Uittredepupil [mm]: 5
    Relatieve Helderheid: 25
    Oogafstand [mm]: 11.8
    Kortste Scherpstelafstand [m]: 7
    Instelruimte Pupilafstand [mm]: 56-72
    Gewicht [gram]: 970
    Lengte [mm]: 184
    Breedte [mm]: 193


    Ik vroeg me af of er een betere kijker bestaat qua beeldkwaliteit zonder dat de vergroting verlaagd wordt, heb er liever nog wat bij. Ik wil geen 1000 euro uitgeven voor een verrekijker en als ik naar de prijscategorieen uit de eerste post kijk dan zoek ik iets in de categorie tot 200 euro. Is er dan verrekijker die echt een stukje beter is? Ik las op kieskeurig.nl zelfs dat er verrekijkers zijn met IS, maar dat zullen wel de duurdere zijn zeker, dat zou wel handig zijn, zeker als je 10x of meer vergroting hebt. Een breed beeldveld vind ik ook belangrijk.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

#11
Onder de 200 euro kom je denk ik bijvoorbeeld op de door mij genoemde Nikon Action EX 8X40 CF.
Kijk anders een op de site van House of Outdoor. Daar wordt heel goed uitgelegd wat de voordelen van de wat duurdere kijkers zijn. k ga daar binnenkort zeker een keer heen, maar helaas voor jou gaat mijn vrouw ook mee en is de auto dus vol  ;)

IS kijkers zijn inderdaad erg prijzig, maar waarom zou je een kijker willen hebben van 10x als je ook een scoop hebt?!

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

CiteerOnder de 200 euro kom je denk ik bijvoorbeeld op de door mij genoemde Nikon Action EX 8X40 CF.
Kijk anders een op de site van House of Outdoor. Daar wordt heel goed uitgelegd wat de voordelen van de wat duurdere kijkers zijn. k ga daar binnenkort zeker een keer heen, maar helaas voor jou gaat mijn vrouw ook mee en is de auto dus vol  ;)

IS kijkers zijn inderdaad erg prijzig, maar waarom zou je een kijker willen hebben van 10x als je ook een scoop hebt?!

Alex.
De EX versies van Nikon zijn dacht ik kwalitatief wel beter heh? Maar dan ga je er wel qua vergroting en helderheid op achteruit. Scoop neem je toch minder makkelijk mee, zeker op de fiets, verrekijker moet daarom ook goed vergroten :)
Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

CiteerAls uitbreiding op het vorige topic over de keuze voor een scoop, hierbij de vraag welke verrekijker aan te schaffen.
Ik heb nu bij mijn Swarovski-scoop een kleine Bynolyt kijker. Deze bevalt steeds slechter, helemaal als ik door kijkers kijk van anderen...

Oftewel, er moet een nieuwe kijker komen. Afgelopen weekend heb ik op het vogelfestival rondgelopen en daar veel tegenstijdige adviezen gekregen  ;)

Ik vermoed dat de beste keuze is een kijker van 8x32 of 8x40 met een breed zichtveld (140 meter op 1000 meter), en uiteraard zo lichtsterk mogelijk.
Ook heb ik het advies gekregen om niet in de prijsklasse 200-700 euro te zoeken, maar om of een 'goedkope' kijker tot 200 euro te nemen, of een echte goede vanaf 800 euro.
In dat laatste geval moet ik m'n portemonee nog een keer controleren  ;)

Iemand die bovenstaande kan bevestigen of kan uitbreiden?
Of specifieke aanraders?

Alex.
Ook ik loop al een tijdje rond om een andere kijker aan te schaffen. Mijn oude Zeiss-kijker is helemaal op. Echt versleten , in het water gelegen en wel eens met mijn fiets en kijker een flinke smak gemaakt. Ik heb mij goed laten orienteren middels vele testen en reviews , vooral op allerlei engelse sites.  Wat overduidelijk naar voren komt , is dat er tussen de bekende top 3 :Swaro,Zeiss en Leica marginale verschillen bestaan qua optische prestaties. Echter wat ook diverse keren opgemerkt wordt , dat men op dit moment zo'n beeje aan het plafond zit wat innovatie betreft. M.a.w. ze zijn de laatste jaren nnauwelijks meer significant te verbeteren. Wat ook valt op te maken is dat de kijkers tussen de EUR.300,- en Eur.800,- zeer dicht tegen de prijzige(Eur.1600-Eur.1800) topkijkers aanzitten. En er waren zelfs kijkers Zoals Bynolyt en Pentax die nog veel goedkoper zijn ook van een hoog gehalte waren. Gewapend met deze wetenschap heb ik mij een slag in de rondte getest op het laatste  Vogelfestval door gebruik te maken van de vele kijkermerken. Zo was mij opgevallen dat bv. het verschil tussen een Bushnell Elite  8 x 42 (om er maar een te noemen)en Swarovski 8,5 x 42 niet te zien was. En  ook niet met de overige topmerken: Zeiss en Leica trinovid. Allemaal ook geweldige kijkers ,daar niet van , maar wel Eur.800 a Eur.900,- duurder. Dan bekruip mij toch een beetje het gevoel wanneer ik al die vogelaars tegenkom bij een of andere twitch, behangen met een groene Swaro of  er toch niet sprake is van enige snobisme onder de vele vogelaars. Ik kan mij het nog goed herinneren in de jaren tachtig toen iedereen ineens een Zeiss 10 x 40 moest hebben omdat de toptien in de DBA-ranking ook daar mee liep. Het beste advies is om volgend jaar weer bij het vogelfestival diverse kijkers te proberen en er ook op te letten welke het beste in de hand ligt , garantie , gewicht, enz. Want op een gegeven ogenblik hebben ze allemaal tig coatings , bak -4 techniek , stikstofgas gevuld enz , enz. Met als resultaat , wanneer je er doorheen kijkt , velen zeer contrastrijk en helder zijn. En om die laatste twee eigenschappen gaat het toch echt om. Wat blijft is alleen, het veel te hoge prijsverschil tussen de zogenaamde top drie en de goede merken die daar qua prijs behoorlijk onder zitten. En over degelijkheid gesproken. Ik heb al twintig jaar een tweede en een derde kijker , 1 in mijn auto en 1 op mijn werk . Zeg maar subtoppertjes ( Nikon en Revue) en ook die kijker zijn niie kapot te krijgen , alleen optisch zijn ze natuurlijk een stuk minder.
Herman van der Klis

Theovanv

Citeer
CiteerAls uitbreiding op het vorige topic over de keuze voor een scoop, hierbij de vraag welke verrekijker aan te schaffen.
Ik heb nu bij mijn Swarovski-scoop een kleine Bynolyt kijker. Deze bevalt steeds slechter, helemaal als ik door kijkers kijk van anderen...

Oftewel, er moet een nieuwe kijker komen. Afgelopen weekend heb ik op het vogelfestival rondgelopen en daar veel tegenstijdige adviezen gekregen  ;)

Ik vermoed dat de beste keuze is een kijker van 8x32 of 8x40 met een breed zichtveld (140 meter op 1000 meter), en uiteraard zo lichtsterk mogelijk.
Ook heb ik het advies gekregen om niet in de prijsklasse 200-700 euro te zoeken, maar om of een 'goedkope' kijker tot 200 euro te nemen, of een echte goede vanaf 800 euro.
In dat laatste geval moet ik m'n portemonee nog een keer controleren  ;)

Iemand die bovenstaande kan bevestigen of kan uitbreiden?
Of specifieke aanraders?

Alex.
Ook ik loop al een tijdje rond om een andere kijker aan te schaffen. Mijn oude Zeiss-kijker is helemaal op. Echt versleten , in het water gelegen en wel eens met mijn fiets en kijker een flinke smak gemaakt. Ik heb mij goed laten orienteren middels vele testen en reviews , vooral op allerlei engelse sites.  Wat overduidelijk naar voren komt , is dat er tussen de bekende top 3 :Swaro,Zeiss en Leica marginale verschillen bestaan qua optische prestaties. Echter wat ook diverse keren opgemerkt wordt , dat men op dit moment zo'n beeje aan het plafond zit wat innovatie betreft. M.a.w. ze zijn de laatste jaren nnauwelijks meer significant te verbeteren. Wat ook valt op te maken is dat de kijkers tussen de EUR.300,- en Eur.800,- zeer dicht tegen de prijzige(Eur.1600-Eur.1800) topkijkers aanzitten. En er waren zelfs kijkers Zoals Bynolyt en Pentax die nog veel goedkoper zijn ook van een hoog gehalte waren. Gewapend met deze wetenschap heb ik mij een slag in de rondte getest op het laatste  Vogelfestval door gebruik te maken van de vele kijkermerken. Zo was mij opgevallen dat bv. het verschil tussen een Bushnell Elite  8 x 42 (om er maar een te noemen)en Swarovski 8,5 x 42 niet te zien was. En  ook niet met de overige topmerken: Zeiss en Leica trinovid. Allemaal ook geweldige kijkers ,daar niet van , maar wel Eur.800 a Eur.900,- duurder. Dan bekruip mij toch een beetje het gevoel wanneer ik al die vogelaars tegenkom bij een of andere twitch, behangen met een groene Swaro of  er toch niet sprake is van enige snobisme onder de vele vogelaars. Ik kan mij het nog goed herinneren in de jaren tachtig toen iedereen ineens een Zeiss 10 x 40 moest hebben omdat de toptien in de DBA-ranking ook daar mee liep. Het beste advies is om volgend jaar weer bij het vogelfestival diverse kijkers te proberen en er ook op te letten welke het beste in de hand ligt , garantie , gewicht, enz. Want op een gegeven ogenblik hebben ze allemaal tig coatings , bak -4 techniek , stikstofgas gevuld enz , enz. Met als resultaat , wanneer je er doorheen kijkt , velen zeer contrastrijk en helder zijn. En om die laatste twee eigenschappen gaat het toch echt om. Wat blijft is alleen, het veel te hoge prijsverschil tussen de zogenaamde top drie en de goede merken die daar qua prijs behoorlijk onder zitten. En over degelijkheid gesproken. Ik heb al twintig jaar een tweede en een derde kijker , 1 in mijn auto en 1 op mijn werk . Zeg maar subtoppertjes ( Nikon en Revue) en ook die kijker zijn niie kapot te krijgen , alleen optisch zijn ze natuurlijk een stuk minder.
Welke kijker van rond de 300 euro of welke veel goedkopere kijker van Bynolyt of Pentax adviseer jij dan die volgens jou qua kwaliteit amper onderdoet voor de kijkers van 1600-1800 euro van Zeiss, Leica of Swarovski?
Theo van Veenendaal

Geert-Jan Kroon

#15
Leuke discussie ^_^ . Ik heb pas een nieuwe kijker voor mn verjaardag gekregen. Bynolyt Buzzard 8 x 42 (351 euries). Niet te vergelijken met een Zeiss à la 1200 euries, maar wel erug goede kwaliteit. Prima beeld, goede coatings, 25 jaar garantie, waterdicht. Erg blij mee :wub: . Maar als mijn budget het toelaat ga ik laterz toch voor een 'echte' kijker(Swaro of Zeiss B)). Ik heb alles vergeleken op het vogelfestival en zag wel degelijk veel verschil. Zowel in beeldscherpte, helderheid, maar ook de kwaliteit en service is veel beter dan de goedkopere merken. Maar een subtopper is absoluut geen slechte kijker meer tegenwoordig!
Groet,

Geert-Jan Kroon

Herman van der Klis

#16
CiteerWelke kijker van rond de 300 euro of welke veel goedkopere kijker van Bynolyt of Pentax adviseer jij dan die volgens jou qua kwaliteit amper onderdoet voor de kijkers van 1600-1800 euro van Zeiss, Leica of Swarovski?
Theo van Veenendaal

Ga een subtopper maar eens vergelijken met een topper als je in een (donker) bos moet kijken. verschil. Op dat moment wordt het verschil tussen een Bushnell en een Swarovski snel duidelijk.
Norman

Hallo Theo en Norman.
Om maar met de eerste vraag te beginnen. Een werkelijk uitstekende kijker van rond de € 280,- is de Bynolyt Tern 8 x 45 DCF , zie test van Grasduinen (even googelen) en een andere rond die koers is de Nikon Monarch ATB 8 x 42. Ook deze kijker komt uit vele objectieve testen te voorschijn als een kijker die kan wedijveren met de absolute top. zie : http://www.consumersearch.com/www/sports_a...ure/binoculars/  , en nog een aantal andere engelse sites , waar ook testfoto's bijstaan , en die kunnen nooit liegen. Het menselijke brein wil wel eens dingen zien , die hij graag wil zien.
Een absolute topper is de Bushnell Elite 8 x 43 , deze kijker heb jij ( Norman )denk ik ,niet kunnen vergelijken met een Swaro in dat bos , want deze ging  nog amper over de toonbank in Nederland.
Je moet ze eerst zelf goed vergeleken hebben , en dan  1 op 1 vergelijking.
Wij hebben vele avonden bij grutto-slaapplaatsen de swaro 8,5 x 42 kunnen vergelijken met de Bynolyt Tern 8 x 45 van een medevogelaar en ook met mijn Zeiss. Ik moet zeggen dat we iedere keer aangenaam verrast werden door de prestaties van de Tern , vooral tegen de schemer , dan moest onze Zeiss en Swaro het echt afleggen tegen de veel lichtsterkere Tern , dankzij de Tern pikten  we met zekerheid de Ijslanders eruit.(komt natuurlijk ook door zijn grotere uittredepupil ; 45/8 ). Maar toch....en dan € 1300,- verschil in prijs. En of we dat nu graag wilden of niet , ook de eigenaar van de Swaro moest ruiterlijk erkennen dat de Tern zeker niet minder was , nee  hij was zelfs  helderder. Qua contrastheid konden we niet veel verschil zien bij voldoende licht , maar naarmate de zon steeds verder zakte , begon de Tern steeds beter te bpresteren dan onze veel duurdere kijkers. Tja... daar stonden we dan.
De Bushnell Elite 8 x 43 (ong.€ 800,-)http://www.verrekijkershop.nl/product_info.phpmanufacturers_id=&products_id=489  heb ik zelf uitvoerig getest op zaterdag tijdens het vogelfesival . Daar staan alle stands bijelkaar ;Swaro,Zeiss,Leica,Bushnell en Bynolyt - eigenlijk een geweldige gelegenheid om het daar eens goed te testen - en  we konden zien dat het gigantische prijsverschil er niet van af te 'lezen'valt.  We hadden afwisselend bewolkt en onbewolkt weer, bij zon zag niemand geen enkel verschil , allemaal geweldige kijkers en bij bewolkt weer dachten we ; De hele dure kijkers gaan nu beter presteren , maar wat en waar we ook heen keken , we konden met de beste wil van de wereld geen noemenswaardige verschillen constateren. De 5 merken scoorden allen een glashelder beeld en ook zeer contrastrijk , dit konden we testen op opschriften op een bord met hele kleine lettertjes op het terrein.
Hele kleine vertschillen zagen we op kleur (echtheid) , maar ook dat is een hele subjectieve waarneming ,die je middels fotografie zou moeten testen. Al met al , allen geweldige instrumenten , maar ja.... dat prijsverschil .
Het verschil zit hem voornamelijk , en dat lees je uit de vele revieuws,in de kleine kleuraberraties langs de randen van contrastrijke objecten in het beeld. Let wel : randjes die met het blote oog niet  of nauwerlijks waareneembaar zijn , en dus alleen d.m.v. fotografie.
Nog een voorbeeld zijn de vergelijkingstesten met telescopen. Ook daar ging men er maar vanuit dat de Swaro de allerbeste was, niets was minder waar. De Kowa Prominar 883 versloeg ook de Swaro op bijna alle fronten , maar was wel € 700,- goedkoper , en kijk maar eens goed naar de foto's die gemaakt zijn van testplaatjes , waarbij helderheid en contrastheid ( de twee allerbelangrijkste zaken van kijkers en telescopen) goed te vergelijken zijn . Sterker nog. , zelfs de oude Kowa 823 scoorde (contrast) beter dan de nieuwste Zeiss en Swaro.  http://www.tvwg.nl/   testen van Peter Meijerink.
Wat wil ik daarmee zeggen ?  Welnu , dat de innovatie bij de andere merken van kijkers en scopen bepaald niet stil is blijven staan en ze op vele punten hun grotere broers genaderd en zelfs voorbij zijn gestreefd.
Ook de garanties zijn bij bovengenoemde 'subtoppers' ook 30 jaar en/of levenslang.
Dus laat je niet leiden , door wat een ander met zich mee draagt of door de prijs , het is vaak uit snobistisch oogpunt waarom we per se  een peperdure kijker willen hebben , want je telt immers niet mee , wanneer je met een niet-swaro om je nek je bij de andere vogelaars voegt op een twitchlocatie.......toch....!
Mensen , wees nuchter , probeer objectief te zijn ,kijk en vergelijk vooral  de optische prestaties zelf en lees alle testen en revieuws en neem ze vooral ook in de hand , want het gevoel bij een kijkeris is wel heel persoonlijk..

mvg

Herman
Herman van der Klis

Alex Kwak

Herman bedankt, ik zal dit soort info zeker meenemen als ik de volgende keer weer ergens ga vergelijken.
Rest mij wel te zeggen dat ik wat huiverig ben voor het merk Bynolyt. Ik heb daar momenteel een kleine kijker van en die is in een jaar tijd behoorlijk in kwaliteit achteruitgegaan (occulair verdraait te licht, rubbers worden korrelig).

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

CiteerToevallig staat er in de laatste consumentengids een opmerking over het "oplossen" van de rubberen coating van de behuizing van een Bynolyt kijker.
Helaas stond er niet bij welk type dit betrof, behalve dat het een pocketmodel betrof.
Ik heb inderdaad een pocketmodel, ik zal in de bieb eens kijken wat de consumentenbond te zeggen heeft.

Dit soort zaken zorgt er overigens wel voor dat ik nu met name naar de drie grote merken kijk. Die hebben inmiddels wel bewezen dat dit soort tekortkomingen.
En met een schuin oog kijk is daarbij ook naar Pentax en Nikon. Heeft iemand daar lange termijn ervaringen mee?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Herman, die Tern lijkt me een mooi model, ben wel benieuwd of het verschil erg groot is met de Nikon VII 10x50 die ik nu heb. Verder vind het 8x vergroting wel wat weinig, heb liever 10 en 280 euro gaat net te ver over het budget heen denk ik. Ik zou hem ook eerst eens ergens uit willen testen, maar heb geen idee of hij in de Apeldoorn ergens in de winkel ligt.
Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

CiteerBedankt voor de uitgebreide uitleg Herman, die Tern lijkt me een mooi model, ben wel benieuwd of het verschil erg groot is met de Nikon VII 10x50 die ik nu heb. Verder vind het 8x vergroting wel wat weinig, heb liever 10 en 280 euro gaat net te ver over het budget heen denk ik. Ik zou hem ook eerst eens ergens uit willen testen, maar heb geen idee of hij in de Apeldoorn ergens in de winkel ligt.
Hallo Theo , weet je heel zeker dat je een 10 x wilt kopen. Het is niet zo dat je met een 10 x meer ziet. Dat is een misverstand. Je haalt met een 10 x het object wel dichter bij dan met een 8x , maar de trillingen van je hand en wind worden ook 10 x versterkt. Zeker voor een beginnend vogelaar , maar ook bijna alle gevorderden zijn het er over eens dat een 8 x veel beter voldoet. Het beeld is veel rustiger en daardoor zie je meer details.
En nog een niet onbelangrijke eigenschap. De 10x hebben  minder dieptescherpte. En vooral dit laatste is erg belangrijk vooral bij het ' oppikken ' van vliegende vogels , daarbij moet je veel vaker corrigeren , waarbij je ook nog vaak eerst de verkeerde kant opdraait met de centrale scherptewiel.

mvg

Herman
Herman van der Klis

Sjoerd v Wierst

Ik heb nu bijna anderhalf jaar een Swift audubon Dakant. Tof kijkertje voor niet alteveel geld. Volgens mij 350-400 euro. Weet niet of je brildragend bent, maar hiervan kun je dus de kijkbuisjes(?) indraaien. Licht sterk en licht in gewicht. Daarnaast ook prettig in de hand. De vergroting is 8,5x44.
Heb m getest bij vogelbescherming. Begonnen bij de eerste en goedkoopste van de lijst. Daar de beste met de volgende op de lijst vergeleken. Enzovoort tot je bij je prijsgrens aan bent gekomen.
Overigens wel even checken op schimmel, aangezien ik bij m'n eerste een schimmelaanslag in het midden van m'n kijker had. Stikstofgevuld maar toch... Gelijk omgeruild en na een goede service een nieuwe gekregen. Verder geen problemen.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Theovanv

Citeer
CiteerBedankt voor de uitgebreide uitleg Herman, die Tern lijkt me een mooi model, ben wel benieuwd of het verschil erg groot is met de Nikon VII 10x50 die ik nu heb. Verder vind het 8x vergroting wel wat weinig, heb liever 10 en 280 euro gaat net te ver over het budget heen denk ik. Ik zou hem ook eerst eens ergens uit willen testen, maar heb geen idee of hij in de Apeldoorn ergens in de winkel ligt.
Hallo Theo , weet je heel zeker dat je een 10 x wilt kopen. Het is niet zo dat je met een 10 x meer ziet. Dat is een misverstand. Je haalt met een 10 x het object wel dichter bij dan met een 8x , maar de trillingen van je hand en wind worden ook 10 x versterkt. Zeker voor een beginnend vogelaar , maar ook bijna alle gevorderden zijn het er over eens dat een 8 x veel beter voldoet. Het beeld is veel rustiger en daardoor zie je meer details.
En nog een niet onbelangrijke eigenschap. De 10x hebben  minder dieptescherpte. En vooral dit laatste is erg belangrijk vooral bij het ' oppikken ' van vliegende vogels , daarbij moet je veel vaker corrigeren , waarbij je ook nog vaak eerst de verkeerde kant opdraait met de centrale scherptewiel.

mvg

Herman
Ik heb nu een 10x en dat ben er best tevreden over, maar misschien is een 8x wel beter, gelet op je argumenten. Ik had echt het idee dat je met een 8x minder ziet omdat je de vogels minder dichtbij kan halen.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Als ik die Tern vergelijk met mijn Nikon 10x50 dan zijn de verschillen nog niet eens zo groot als je alleen naar de cijfers kijkt.

De Nikon heeft meer vergroting en ook een groter objectief, alhoewel in verhouding de Tern wat helderder is (5,6 om 5). De Tern heeft een kortere instelafstand, maar dat is niet het belangrijkste. De schijnbare beeldhoek van de Nikon is een stuk groter dan de Tern (65,1 om 51,2) Het zichtveld op 1000 meter is bijna hetzelfde, 2 meter meer voor de Nikon, De Nikon heeft 3,4 punten meer op de schemerindex maar verliest weer 6,3 punten op de helderheid. Ze lijken elkaar dus niet veel te ontlopen, maar zoals op kieskeurig.nl ook staat: Deze schemerindex-waarde dient als richtlijn. De kwaliteit van de lenzen en eventuele coatings kunnen deze waarde nog beïnvloeden. Dus misschien dat de Tern van hogere kwaliteit is en daardoor in de praktijk beter is, maar daarvoor zou ik hem ergens moeten kunnen testen om ze te vergelijken.  
Theo van Veenendaal

Theovanv

Ik heb vanavond in de schemering heel wat verschillende kijkers van verschillende merken in mn handen gehad in 3 winkels en had ook mijn eigen verrekijker meegenomen. Mijn keuze is gevallen op de Bynolyt Tern 10x45. Nu eerst mijn oude verrekijker verkopen en dan kan ik de nieuwe kopen. Heb ook nog door een kijker van de vogelbescherming van over de 600 euro gekeken, maar die vond ik niet beter dan de Tern 10x45.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

We moeten binnenkort maar weer een keer op pad gaan Theo  :D  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

#27
CiteerIk heb vanavond in de schemering heel wat verschillende kijkers van verschillende merken in mn handen gehad in 3 winkels en had ook mijn eigen verrekijker meegenomen. Mijn keuze is gevallen op de Bynolyt Tern 10x45. Nu eerst mijn oude verrekijker verkopen en dan kan ik de nieuwe kopen. Heb ook nog door een kijker van de vogelbescherming van over de 600 euro gekeken, maar die vond ik niet beter dan de Tern 10x45.
Al jouw wensen pleiten toch voor een 8 x vergroting Theo , want een  8 x heeft buiten de al eerder genoemde voordelen bijna altijd ook een breder gezichtsveld.
zie :http://www.kieskeurig.be/overview2/bushnell/outdoor_verrekijker.htm
Bynolyt Tern 8x  = 112m
Bynolyt Tern 10x =  95m
mvg

Herman
Herman van der Klis

Alex Kwak

CiteerIk heb vanavond in de schemering heel wat verschillende kijkers van verschillende merken in mn handen gehad in 3 winkels en had ook mijn eigen verrekijker meegenomen.
Hoi Theo,

Naar welke winkels ben je eigenlijk geweest?

Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Citeer
CiteerIk heb vanavond in de schemering heel wat verschillende kijkers van verschillende merken in mn handen gehad in 3 winkels en had ook mijn eigen verrekijker meegenomen. Mijn keuze is gevallen op de Bynolyt Tern 10x45. Nu eerst mijn oude verrekijker verkopen en dan kan ik de nieuwe kopen. Heb ook nog door een kijker van de vogelbescherming van over de 600 euro gekeken, maar die vond ik niet beter dan de Tern 10x45.
Al jouw wensen pleiten toch voor een 8 x vergroting Theo , want een  8 x heeft buiten de al eerder genoemde voordelen bijna altijd ook een breder gezichtsveld.
zie :http://www.kieskeurig.be/overview2/bushnell/outdoor_verrekijker.htm
Bynolyt Tern 8x  = 112m
Bynolyt Tern 10x =  95m
mvg

Herman
Weet ik, maar ik heb ze allebei in mn hand gehad en vond 95m ook goed, ik twijfel nog wel, maar ben bang dat ik 8x vergroting toch te weinig ga vinden, zeker omdat ik een kijker met 10x gewend ben (die dan wel weer een breedbeeld kijkveld heeft).

@Alex: Beversport heeft een aardig assortiment (Beversport heeft ook kijkers van de vogelbescherming), net als Foto Combi Hofma aan het marktplein en Dubach.  
Theo van Veenendaal