Hoofdmenu

Chrysolina graminis?

Gestart door Arp, augustus 26, 2008, 10:00:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Als ik nou toch een kever van de Bemelerberg navraag, dan deze ook meteen maar ...

Vorige week, Bemelerberg, beste inschatting vrij precies rond 1cm groot (9-11mm? géén 8, géén 12)

Ben niet zo'n held met planten, dacht in het veld dat het dovenetel was, maar zou best ook munt kunnen zijn (weetikveel :mellow: ), dus ik ze voorlopig maar als onzekere Chrysolina graminis afgeboekt.

Kan iemand dat bevestigen of corrigeren?


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Tje, wie zal het zeggen: C. graminis (7-11), C. menthastri (8-11) of zelfs C. coerulans (6-9). Eigenlijk zou iedere fotograaf altijd een potje bij zich moeten hebben, bijvoorbeeld zo'n potje waar heel vroeger de filmrolletjes inzaten ...

Theodoor


Arp

#2
CiteerEigenlijk zou iedere fotograaf altijd een potje bij zich moeten hebben, bijvoorbeeld zo'n potje waar heel vroeger de filmrolletjes inzaten ...
Heb ik bijna altijd wel bij me hoor, maar daar gaan dingen in die (her)ken als iets waar ik naar opzoek ben en nog rustig betere foto's van wil maken en of beesten die "zwanger" zijn of larvjes die ik graag eens wil zien opgroeien (bepaalde pissebedden, rotsspringers, geophilomorpha, LHB-larvjes ...) ... en later weer terugbrengen.

Ik had momenteel net even geen Bladhaan- en Loopkever-"projectjes" lopen :rolleyes:

Sorry  -_-

Misschien zie ik ze weer als ik dat lijkje ga zoeken ... dan zal ik er eentje inpakken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Heb er gisteren idd nog een zwikkie kunnen vinden, maar het was al iets te duister voor mijn klikklak, dus heb er ook maar een paar meegenomen.

Nou ja, ze zaten dus in elk geval duidelijk wel op munt - geen akkermunt lijkt me, maar wat wel ?:


Dit is één van de betere schemerkiekjes van gisteren, misschien kun je er wat mee ...

... zo niet, dan kan ik natuurlijk betere maken, maar zeg dan even van welke details - of moeten ze sowieso open?

Na een fotosessie, als de zon een keer een uurtje wil schijnen :rolleyes: kunnen ze naar keuze ook op reis, of anders breng ik ze weer terug.

Een andere optie: Aangezien ik een stelletje heb opgepikt - de beesten een muntplant geven en kijken of ik larvjes kan opkweken ... hoe zit dat bij deze ... leggen ze de eitjes in het voorjaar/najaar, hoe overwinteren ze (ei, larve, imago?) en welke muntsoort moet ik hebben? Van die dingen ...

Genoeg vragen weer?  :P  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#4
opsturen naar theodoor dan weet je exact wat gevonden is. groeten toon.

denk toch dat het geen graminis is omdat mijn gevoel voor menthastri is maar dus niet erg wetenschappelijk. groeten toon.
Toon Keukelaar