Planten invoeren die niet in NL voorkomen

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 26, 2008, 21:04:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

#30
De discussie wordt gevoerd op twee fronten; zie ook http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry476724

Er is dus al een zelfstandige lijst in België. Ik begrijp nu dat dat dus niet voor Observado.org geldt (tov waarneming.nl). Hoe is de scheiding er dan met soorten die wel in Griekenland voorkomen en niet in NL?

Is het technisch gezien mogelijk om de landsgrenzen te koppelen aan een beschikbare lijst? Als dit kan zullen ook problemen met waarnemingen in een bepaald land die qua bekende verspreiding onwaarschijnlijk zijn gedeeltelijk vermeden worden.

Opsplitsen in 50 sites om dit probleem op te lossen lijkt me wat vreemd.

rapunzel

CiteerEr is dus al een zelfstandige lijst in België. Ik begrijp nu dat dat dus niet voor Observado.org geldt (tov waarneming.nl). Hoe is de scheiding er dan met soorten die wel in Griekenland voorkomen en niet in NL?

Is het technisch gezien mogelijk om de landsgrenzen te koppelen aan een beschikbare lijst? Als dit kan zullen ook problemen met waarnemingen in een bepaald land die qua bekende verspreiding onwaarschijnlijk zijn gedeeltelijk vermeden worden.

Opsplitsen in 50 sites om dit probleem op te lossen lijkt me wat vreemd.
Rutger,

Hisko schrijft dat Belgie de Heukels volgt. Maar als ik op de site bij waarnemingen.be bij rietorchis kijk zie ik een vreemd mengsel van in Nederland en Belgie gebruikte namen. Als Belgie een eigen naamlijst had zou ik niet verwachten dat
D. praetermissa subsp. integrata er niet op staat en D. majalis subsp. praet. wel
Het zou handig zijn als we wisten hoe het nu precies zit met die naamlijsten en als  voor de zomer, wanneer iedereen met vacantie gaat, er een eenduidige naamgeving op .nl, .be. en .org bestaat

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

hiskodevries

Ter info:

De latijnse namen worden centraal opgeslagen.
per taal kan een naam worden opgegeven
per domein kan men de status van een plant aangeven
zeldzaamheid en exoot e.d.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

CiteerTer info:

De latijnse namen worden centraal opgeslagen.
per taal kan een naam worden opgegeven
per domein kan men de status van een plant aangeven
zeldzaamheid en exoot e.d.
Hisko,

Ik begrijp het (nog ?) niet.

Een taxon kan verschillende wetenschappelijke namen hebben. Worden die allemaal opgeslagen ?

Wordt dan die ene gekozen b.v. Franse naam gekoppeld aan die verschillende wetenschappelijke namen ?

Worden die verschillende wetenschappelijke namen dan weer gekoppeld aan een gemeenschappelijk verspreidingskaartje. Lang niet alle mensen zoeken op b.v. de
Franse naam.

Wat is een domein ?

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Andre321

#34
Citeer

Wat is een domein ?

Gr.
Koos
observado.org
waarneming.be

zijn twee domeinen denk ik.. Maar ik moet toegeven dat het systeem wat anders in me kaar steekt dan ik zou verwachten. Als ik het zo lees kan dezelfde soort maar een actieve latijnse naam hebben.

marcel123

#35
CiteerEen taxon kan verschillende wetenschappelijke namen hebben. Worden die allemaal opgeslagen ?
Ik verwacht dat een taxon een wet. naam heeft en die wet. naam heeft nul of  meer synoniemen. Je kunt kiezen of je die wel of niet toevoegd.
Daarnaast heeft een wet. naam per taal nul of meer namen.

Pieter Stolwijk

#36
CiteerBinnen observado kan met slechts 1 soortenlijst gewerkt worden.

Waarom? Omdat de software dat niet kan of omdat je dat zo beslist hebt?
Ik kan ze voor een aantal landen al leveren.

Ik heb elders al uitgelegd dat een Europese lijst niet mogelijk is.
Op deze wijze is het voor mij niet interessant om waarnemingen uit andere landen in te voeren.
Ook voor België wil ik een Belgische lijst. Er zullen echt altijd verschillen in opvatting blijven tussen de bewerk(st)er van de Nederlandse flora en die van België.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

hiskodevries

CiteerWaarom? Omdat de software dat niet kan
dat is de situatie op dit moment.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

#38
CiteerkballintX Geplaatst op Dec 16 2008, 12:04 PM

Hisko schrijft dat Belgie de Heukels volgt. Maar als ik op de site bij waarnemingen.be bij rietorchis kijk zie ik een vreemd mengsel van in Nederland en Belgie gebruikte namen.

Dat vreemde mengsel is omdat ik of de andere admin's nog niet alle verschillen ten opzichte van de Heukels' hebben doorgevoerd. Ik zin op een geautomatiseerde manier (ik verwacht 100-en wijzigingen (vooral bij de neophyten) en met het aangeven van zeldzaamheid per provincie, 1000-en), maar wacht op bericht (Hisko, of Wouter Van R.) of dat mogelijk is. Overigens heb ik begrepen dat er de twee nieuwe bewerkers van de Flora van België en de Heukels' samen een nieuw boek aan het maken zijn en dat ze overeenstemming aan het bereiken zijn/bereikt hebben over de naamgeving. Misschien ook wel weer een afwachtmoment. En dat in deze snelle interactieve tijden..

Citeerfwtfloron Geplaatst op Dec 17 2008, 04:47 AM

Waarom? Omdat de software dat niet kan of omdat je dat zo beslist hebt?
Ik kan ze voor een aantal landen al leveren.

Ik heb elders al uitgelegd dat een Europese lijst niet mogelijk is.

Je kunt dus wel per deelgebied (land) de zeldzaamheid aanpassen. Mogelijk ligt hier de oplossing.

Andre321

#39
Citeer
Ik heb elders al uitgelegd dat een Europese lijst niet mogelijk is.
Ik zet het hier toch maar even neer..al is het misschien duidelijker als de betreffende link het het stukje van fwtfloron zelf staat....
Ik vind overigens dat we niet perse altijd maar leidzaam de taxonomie moeten volgen. Als de naam toch telkens veranderd kun je net zo goed een vaste naam kiezen.



http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=477480

CiteerHet is bij (vaat)planten volstrekt ondoenlijk om ook de familie te vermelden, aangezien er zeer veel verschillende opvattingen in de diverse Europese flora's zijn over welke plant in welke familie moet worden geplaatst. Niet aan beginnen.

Ook onderscheidingen als "boom", "struik" e.d. zijn zinloos.

Daarnaast is het op dit moment ondoenlijk om synoniemen naast de geldige namen te zetten, omdat er op dit punt weinig overeenstemming is in Europa. Om een voorbeeld te geven. De (ook in Nederland voorkomende) soort Moerasmuur heet bij ons Stellaria uliginosa (syn. S. alsine). Maar in sommige buitenlandse flora's is het net omgekeerd en heet deze plant Stellaria alsine met als syn. S. uliginosa.

Oplossing 1. Je laat de gebruiker eerst een land kiezen en biedt hem dan een floralijst van dat land aan (evt. inclusief de familie al zie ik daar het nut niet van in). Dan is het ook mogelijk synoniemen toe te voegen, maar ook daar zie ik dan het nut niet in.
.
Oplossing 2. Je geeft een plantenlijst waarin geldige namen en vermoedelijke synoniemen beide zijn opgenomen. De gebruiker kiets dan maar. In dit geval kan je weer moeilijkheden krijgen met eenzelfde naam die twee verschillende soorten aanduidt. Bijv. Carex praecox Schreb. = Vroege zegge, terwijl Carex praecox Jacq. een synoniem is van Carex caryophyllea Latourr. = Voorjaarszegge. Zo zijn er talloze voorbeelden. Je zou dan de auteursnamen erbij moeten zetten, maar hierbij zijn weer minstens twee problemen. 1. De waarnemer weet daar geen raad mee, want kent de auteursnamen niet. 2. Ook bij de auteursnamen zij er veel verschillen tussen de Europese flora's.

Daarom denk ik dat oplossing 1 de aangewezen weg is. Dat zal wel wat aanpassingen van de programmering vergen. Maar dan krijg je waarnemingen binnen waarvan het duidelijk is op welke soort wordt gedoeld. Bij een generieke Europese soortenlijst is dat (nog) niet mogelijk.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=477480

RutgerB

Op drie fronten dus een zelfde soort discussie;

Op deze tekst van Pieter hier een reactie

Op http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry476724,  geef ik ook aan dat Auteursnamen achter de soort duidelijkheid verschaft. Ik mijn voorstel hierboven had ik dat dan ook graag toegevoegd als voorwaarde voor een aangeleverde lijst per land.

Per gekozen land een lijst, wat ik ook graag zou zien en Pieter ook wil, is kennelijk niet mogelijk? Itt tot Pieter zag ik ook hier liefst toch auteursnamen,  

rapunzel

CiteerDaarom denk ik dat oplossing 1 de aangewezen weg is. Dat zal wel wat aanpassingen van de programmering vergen. Maar dan krijg je waarnemingen binnen waarvan het duidelijk is op welke soort wordt gedoeld. Bij een generieke Europese soortenlijst is dat (nog) niet mogelijk.
Ook ik blijf van mening dat een lijst per land de enige manier is om allerlei taxonomische en nomenclatorische problemen te voorkomen.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

#42
Het systeem is vanuit NL georienteerd. NL namen zijn nu de basis om vanuit verder te werken. Dat is eigenlijk ook wel logisch (NL was eerst).

In het vat zit nu dat je per domein voorkeursinstellingen voor naamgeving kunt instellen (de geldende wetenschappelijke naam in het betreffende land). Het grootste probleem is echter bij het toevoegen van namen te moeten acherhalen dat er evt. al synoniemen in het systeem zitten en deze zullen aan elkaar gelinked moeten worden. Je wilt natuurlijk dat er uiteindelijk een kaartje of lijst van waarnemingen per soort voor bijv.  Europa uitrolt.

Ik ben nu met behulp van een lijst van Pieter bezig de soorten in België tegen het licht te houden. Momenteel heb ik een lijst van 350 soorten die wel in NL voorkomen maar niet in België ofwel wel voorkomen maar onder een andere naam. Ik schat nu dat er 3300 soorten (incl. adventieven en genusnamen, (Amarathus spec. etc)) nieuw worden toegevoegd.

Het is geen makkelijke taak omdat ieder land behalve andere namen ook soorten in strikte en bredere zin beschrijft. Deze 'vrijheid' van de bewerkers van de flora's in de verschillende landen maakt het een zeer tijdrovende zaak het geheel aan elkaar te koppelen.

rapunzel

CiteerHet systeem is vanuit NL georienteerd. NL namen zijn nu de basis om vanuit verder te werken. Dat is eigenlijk ook wel logisch (NL was eerst).



Ik ben nu met behulp van een lijst van Pieter bezig de soorten in België tegen het licht te houden. Momenteel heb ik een lijst van 350 soorten die wel in NL voorkomen maar niet in België ofwel wel voorkomen maar onder een andere naam. Ik schat nu dat er 3300 soorten (incl. adventieven en genusnamen, (Amarathus spec. etc)) nieuw worden toegevoegd.

Hi Rutger,

Met je conclusie (?) in de eerste alinea ben ik het niet eens.
En uit de tweede alinea blijkt waarom.

Als je straks voor Observado dit soort problemen moet oplossen, dan denk ik dat je er in verdrinkt.

M.i. zou er voor ieder land een eigen soortenlijst moeten zijn.
Bij je invoer in Observado zou je het land moeten aangeven en daarna je soorten invoeren.  Die landelijke soortenlijsten kunnen dan door afzonderlijke vrijwilligers (evt. gesteund door vrijwilligers uit de betreffende landen) worden opgesteld en bijgehouden.

Ik vind het jammer dat ik nu de namen niet per land kan opgeven.
Samenvoegen kan altijd nog.

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

Koos,

Ik zou het ook anders willen, maar het is het beste wat nu kan. Het kost wel heel veel tijd voordat het compleet is voor Europa zo, maar goed. Mijn zorg is vooral België nu even.  

RutgerB

#45
Situatie nu is; er is een actieve soortenlijst per domein (nu NL, België en Observado) met op de achtergrond de lijst van Observado. Per domein kan in de toekomst de voorkeur worden aangegeven voor de daar geldende naam. Ik weet niet zo te vertellen waarom dat alleen per domein kan (ik zou dat graag anders willen), maar kennelijk is dat zo.

Wat nu al ook kan is een lijst maken van een land en deze vergelijken met wat er al is (met de observado-lijst dus), de nieuwe soorten toevoegen aan de database en de namen die een synoniem zijn voor een reeds bestaande als synoniem toevoegen. Inderdaad bestaat daar groot verdrinkingsgevaar. Vandaar dat ik het even bij Belgïe houdt (ook daar ben ik al bijna aan het verdrinken).

RutgerB

Ik kom toch een weer bij mijn eerste voorstel terug (ik verkies dit zelfs nog boven het toevoegen van namen uit de Flora van België, ook al ben ik daar al een week mee bezig); de lijst van Flora Europaea. Deze is weliswaar verouderd maar het standaardwerk voor Europa. Als die lijst in Observado zit kan ook het beheer van de namen beter gereguleerd worden. Ik ben ook voor nieuwe namen en uitbreiding in adventieve soorten maar er moet een solide basis komen. Flora Alpina is een mooie hap uit het soortenspectrum maar de aanvullingen er bij zoeken, de dubbele er uithalen en synoniemen er aan koppelen vinden kost heel veel tijd, dat heb ik nu al wel gemerkt.

De namen die na toevoeging van de lijst uit Flora Europaea worden toegevoegd moeten aan de volgende voorwaarden voldoen;

Ze moeten in de recentste standaardflora van een Europees land staan vermeld.
Ze moeten 'nieuw in Europa' zijn (niet een nieuwe naam voor een bekende plant) en dit sinds de verschijningsdatum van Flora Europaea. Wil iemand wel een nieuwe naam voor een reeds bekende plant toevoegen dan moet dat door middel van het koppelen aan de oude naam (en niet het veranderen van de naam zelf).

Ik denk dat er weinig waarnemers zijn die planten waarnemen die daar aan voldoen ook al zullen er naar schatting snel 1500 soorten in Europa na verschijning van Flora Europaea zijn bijgekomen. Let wel dat Flora Europaea destijds is gemaakt door 'de groten' van de floristiek en taxonomie uit geheel Europa. Daar kan ik (of diegene die dit leest) niet tegen op, ook al ben je (ik niet) heel handig met computers en lijsten van het internet.

In het geval van Flora Europaea zou ik het voorstel van Koos volgen en ze gewoon in Observado pompen, de dubbele en synoniemen zoeken (diegene uit NL en mogelijk BE dus) kan dan later. Het moet snel werkbaar worden anders haken veel waarnemers (op plantengebied) af.

Dit totdat er een afgerond initiatief is waarin weer een standaardlijst voor Europa is gemaakt. Deze zal overigens, is mijn inschatting, volledig vergelijkbaar zijn met Flora Europaea. Dus alle namen zullen dan gemakkelijk terug te vinden zijn in de nieuwe lijst...

Aan de lijst van Flora Europaea kan ik evt. komen.

Pieter Stolwijk

Waar is de bijdrage van André Hospers ineens gebleven, over PESI oid.?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Andre321

#48
Ik heb het even teruggetrokken..omdat het mijn mening geeft..en niet dat van wrn.nl...(het is dus een discussiestuk). Momenteel al lastig om   vogelnamen op wereldniveau overeenstemming te krijgen...
De lijst van Flora Europaea zal in wrn.nl elk geval wel snel werken..maar is wel wat verouderd.


--

Je zou verwachten dat met de Europese eenwording in 1992 ook een Europese soortenlijst zou zijn gekomen..maar dat is nog niet gelukt :-(
Hopelijk komt dit als nog met de toegenomen internationalisering. Met name bij vogels zijn universele lijsten vd wereld beschikbaar...en laat deze website nu net bij vogels (en geografisch gesproken in Nederland) zijn wortels hebben.

Net zoals je kunt zeggen dat
een lijst per land
de manier is om allerlei taxonomische en nomenclatorische problemen te voorkomen kun je volgens mij ook zeggen dat
een lijst voor heel europa
een manier is om een overzichtelijke, snelle goed performende en eenvoudig onderhoudbare database te krijgen.
.......................
.................


De keuze voor een domein is ook nog wel te verklaren. Je geeft dan elke instantie waarmee samengewerkt wordt een eigen domein. Deze kan dan ook zijn eigen taxonomie en soortenlijst hanteren.

Maar goed..we zien wel wat het gaat worden. Misschien komt Pesi toch nog op tijd ? In dat geval kun je in PESI nl zien onder welke naam je de soort in OBSERVADO.ORG moet invoeren.

CiteerPESI will build an interactive, multilingual web portal to carry out the dissemination of the developed species names service and to support the use of the pan-European species data in the e-science domain. This will include relevant supplementary data, like occurrence details by applying dynamic links to pertinent e-data services.

De opvolger van http://www.faunaeur.org/ is http://www.eu-nomen.eu/pesi/
CiteerIntroduction


PESI is an initiative, funded by the European Union under the Framework 7 Capacities Work Programme: Research Infrastructures. It is a three-year project, started in May 2008. Led by the University of Amsterdam, it involves 40 partner organisations from 26 countries.

PESI takes forward and builds upon previous European initiatives and, in doing so it helps sustain the momentum, ensuring that data is kept up to date and that valuable social networks are maintained and strengthened. This re-invigoration helps build the capacity necessary to support the growing international initiatives such as the Global Biodiversity Information Facility (GBIF), Lifewatch, the Catalogue of Life (CoL) and the Encylopedia of Life (EoL). At the same time, it will provide a robust infrastructure to support the nomenclatural needs of European users and stakeholders. PESI will specifically address the issues of: pooling resources, standardisation, sustainability, accessibility and international cooperation.

BIJLAGE PESI_presentation_BNCOD_July08.pdf

Citeer
The strengthening and integration of European taxonomic communities has been progressing since the
start of the taxonomic indexing EU framework programmes Fauna Europaea, European Register of
Marine Species (ERMS), and Euro+Med PlantBase. These initiatives built up expert networks to fulfill
the project objectives and played an important role in helping to identify and consolidate the European
taxonomic expertise. In addition Fauna Europaea and ERMS organised their expert resources in the
Society for the Management of European Biodiversity Data (SMEBD), which was established to ensure
the long-term ownership and management of the intellectual property rights (IPR) of the contributors of
these databases. PESI will review and develop long-term strategies and plans for the sustainability of
the involved systems in terms of ownership, IPR, and support of individual experts and institutions.
A significant addition to the species registers from PESI will be the expansion of the network of
expertise in Eastern Europe. This is overdue considering the expansion of the EU. In addition to
providing more comprehensive data for the pan-European species registers, this expansion will reverse
the separation of knowledge and practice in taxonomy for many decades. Another addition will be the
closer involvement of taxonomic societies, especially on adopting relevant taxonomic sectors for longterm
maintenance and upgrading.

http://www.eu-nomen.eu/pesi/index.php?opti...=startdown&id=4

Citeer


In the field of biology taxon names provide the anchor which allows information about organisms to be
linked. A taxonomic name, typically a species name, is attached to every primary data object (field observation, specimen, genetic data, etc. Therefore names, together with their organisation into
taxonomic classifications are understood as crucial metadata for biological information systems
.
In actual use there are many challenges to integrating data sources that contain taxonomic names
and classifications, particularly where the sources span different organismal kingdoms or national
boundaries. Names may be badly formed or incomplete and so fail against searches based upon
character matching. Names that are synonyms or no longer in current use may occur in museum and
herbarium specimen catalogues or in legislative lists. There may also be disagreement amongst experts
on the identity of specimens and on the taxonomic constituents of genera and the arrangement of
classifications. The partners involved in PESI have long experience of such problems and it is the
purpose of PESI to produce practical solutions to many of these issues.
The availability of authoritative taxonomic metadata standards will be of particular importance
where organisms are directly important to society or because they are subject to conservation and
environmental control. PESI will promote harmonisation and certification of taxonomic metadata
standards of prioritised taxa that are listed in various EU regulations and legislative lists.
PESI will work closely with relevant standards organisations to identify appropriate authoritative
standards and schemas and then ensure their adoption within the European biodiversity community.
Work will include development of a management classification scheme, utilisation of globally UNIQUE IDENTIFIERS for names (GUIDs) and support for nomenclators (such as ZooBank, International Plants

Names Index, Index Fungorum and Algaebase) to help implement a practical name resolution service.

Voorbeeld taxonomische database

http://www.emplantbase.org/%5Cdown%5Cdocum...structureV1.pdf

marcel123

#49
CiteerDe opvolger van http://www.faunaeur.org/ is http://www.eu-nomen.eu/pesi/

Het idee van de taxonomie is dat een soort 1 wetenschappelijke naam heeft. Als je daar van af gaat wijken lijkt het eerder een organisatorisch probleem. Bovendien gaat het genereren van kaartjes op Europees niveau een stuk lastiger. Vandaar de vookeur voor een Europese lijst. Dit probleem doet zich altijd voor en tot nu toe is bij andere soortgroepen ook niet gekozen voor een afwijkende lijst..

RutgerB

#50
Ik ben doende wat voorbeelden te vergaren uit flora Europaea maar kijg de tabel niet goed toegevoegd in de bijlage. Daarom hier wat voorbeelden in tekst;

Ik wil de tabel als volgt opbouwen;

Wetenchappelijke naam
Synoniem1
Synoniem2
Synoniem3
Verspreiding

Voorbeelden

Wetenchappelijke naam - Huperzia dentata (Herter) Holub
Synoniem1 - Lycopodium selago L.
Verspreiding; Az

Wetenschappelijke naam - Diphasium alpinum (L.) Rothm.
Synoniem 1 - Lycopodium alpinum L. subsp. alpinum
Synoniem 2 - Lycopodium alpinum L. subsp. kablikianum Domin
Verspreiding; -

Wetenschappelijk naam - Diphasium issleri (Rouy) Holub
Synoniem 1 - Lycopodium issleri (Rouy) Lawalrée
Verspreiding: Au Be Cz Ga Ge He Ju Po

marcel123

CiteerIk ben doende wat voorbeelden te vergaren uit flora Europaea maar kijg de tabel niet goed toegevoegd in de bijlage.
Zippen?

Andre321

#52
OF via Google Excel ?.. je krijgt vast de melding

Je kunt niet dit type bestanden uploaden

Het is erg jammer dat er niet een Code of numerieke sleutel bij zit zoals bijv het RH, Rijksherbariumnummer. Heeft iemand misschien onderstaande CD ? Slechts 750$..Zouden ze die bij ETI,CBS of NLGIF hebben ? OF iemand die in een Hortus Botanicus werkt ? Of Mark V vragen ? Bovendien is het project toch met Europees geld betaald dus dan zou de lijst gewoon verkrijgbaar moeten zijn.

In elk geval denk ik dat bij de soort nog een ID bij moet komen. Deze id is voor stekende wolfsklauw 2618. Kent de (internationale versie van) Turboveg overigens ook een soort SynBioSys species number ?

Citeer
OBSERVADO: http://observado.org/soort/view/2618

NL WAARNEMING http://waarneming.nl/soort/view/2618

BE WAARNEMING http://waarnemingen.be/soort/view/2618


http://www.cambridge.org/us/catalogue/cata...n=9780521778114


Citeerlora Europaea, published in five volumes over three decades, remains the definitive reference for the identification of ferns, conifers, and flowering plants growing wild or widely cultivated in Europe. Now available on CD-ROM, the entire text has been faithfully reproduced and uniquely enhanced to include interactive identification keys, a fully flexible search function, a comprehensive glossary providing definitions of terms at the touch of a key, and a consolidated index for easy access to any part of the text or to the relevant key. This CD-ROM is compatible with PC machines running Windows 95. Screen resolution: 800 x 600 pixels.

RutgerB

#53
Mooi gezipt André. Mijn zorg is of dit voldoende zou zijn om toegevoegd te kunnen krijgen. Ik heb Hisko er in een pm om gevraagd. Nu nog die lijst van Flora Europaea ergens vandaan toveren en dan kunnen we verder met de Canarische eilanden. Zie ook; http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=55244

RutgerB

Momenteel is er een lijst die op nominatie staat (en is al bezit van ondergetekende) toegevoegd te worden;
http://www.synbiosys.alterra.nl/eu/speciesviewframe.htm

Graag uw mening hierover. Het beste is misschien al wat te testen of de soorten erin staan die men had willen invoeren (van vakantie e.d.). Let op dat alleen de met rood aangegeven soorten in onze lijst komen. De rest zijn synoniemen (in totaal 320.000, laatste telling).

Andre321

Citeerals iemand zo gek is om de namen uit zo'n Flora in te kloppen, is er dan geen probleem met copyright als je de lijst op Observado zet?
HET DATABANKEN RECHT


http://webwereld.nl/nieuws/55311/-gaspedaa...n-het-web-.html

Citeer
Dat Gaspedaal Autotrack niet meer mag doorzoeken kan 'verstrekkende consequenties' hebben voor andere zoekmachines zoals Google.

Dat stellen twee vooraanstaande juristen op het gebied van ict, internet en auteursrecht. Afgelopen woensdag bepaalde de Haagse rechter in een bodemprocedure dat autozoeker Gaspedaal.nl van Innoweb inbreuk maakt op het databankenrecht van occasionsite AutoTrack van Wegener.

Om in aanmerking te komen voor de juridische classificatie databank is een substantiële investering vereist voor het opbouwen en onderhouden ervan. Als hiervan sprake is, dan mag een ander niet zomaar grote delen van een databank hergebruiken en openbaar maken, zo gebiedt het databankenrecht.
Aanbod hergebruiken

De kern en het novum van dit vonnis is dat Gaspedaal weliswaar niet in één keer een groot deel van het aanbod van AutoTrack ter beschikking stelt, maar dat het door de talloze zoekacties van haar gebruikers bij elkaar opgeteld wel degelijk een groot deel van het AutoTrack-aanbod hergebruikt.

http://webwereld.nl/nieuws/55311/-gaspedaa...n-het-web-.html

Andre321

CiteerMomenteel is er een lijst die op nominatie staat (en is al bezit van ondergetekende) toegevoegd te worden;
http://www.synbiosys.alterra.nl/eu/speciesviewframe.htm

Graag uw mening hierover. Het beste is misschien al wat te testen of de soorten erin staan die men had willen invoeren (van vakantie e.d.). Let op dat alleen de met rood aangegeven soorten in onze lijst komen. De rest zijn synoniemen (in totaal 320.000, laatste telling).
Nou...Niemand hier een mening over ? Of is het zo goed dat er niets over valt op te merken ?

RutgerB

Er zijn deze week 38.000 plantensoorten toegevoegd van bijna uitsluitend Europese soorten. Het koste een paar maanden voorbereiding, vergelijkwerk en dergelijke maar hopelijk is het resultaat naar believen. Met name auteursnamen en familienamen zijn een grote vooruitgang. Voor soorten die al in Observado en Waarneming.nl stonden is nog niet alles compleet (familie, auteur), daarvoor nog weer wat geduld gevraagd.

Opmerkingen over ontbrekende soorten zijn welkom, maar check ze ook eerst even op  http://www.synbiosys.alterra.nl/eu/speciesviewframe.htm. Daar staat het mogelijk als synoniem genoemd. Aan de hand van het eerste nummer (waarmee je ook kunt zoeken op http://www.synbiosys.alterra.nl/eu/speciesviewframe.htm) zie je wat de naam is (in het rood) die als het goed is op www.observado.org staat vermeld. Zie onderstaand voorbeeld. Dit alles is zo gedaan om te voorkomen dat we in plaats van 40.000 namen een veelvoud hiervan op Observado hadden gehad.

margriet

Ik krijg het niet voor elkaar om zo´n mooie afbeelding te plaatsen van synbiosys, maar ik mis in observado Prunella laciniata, enkel de hybride P. laciniata x grandiflora is in te voeren als soort.

Dit zijn toch geen synoniemen, of mis ik iets?
groetjes,

Margriet

RutgerB

Stond er in maar op 'Does not occur'. Veranderd in Native, dus nu in te voeren. Oorzaak was dat de soort is toegevoegd in België en dan kennelijk in de andere domeinen (NL en Observado) op Does not occur komt te staan. Ik zal Hisko vragen om alle soorten die in NL en B worden toegevoegd automatisch ook op Observado te laten komen.