Luffia lapidella

Gestart door marcel123, april 18, 2006, 22:53:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Op een aantal platanen voor station Houten zijn een aantal gekromde puntzakken gevonden. Dit zijn de eerste vondsten(?) van de provincie Utrecht.

Ik zal ze precieser gaan tellen. Ze zitten maar op drie van een rijtje van 10. En het zijn nog vrij dunne bomen. Morgen start een zoektocht in Nieuwegein...

marcel123

#1
opnieuw in de buurt van een station, dit  keer Bunnik.  Meteen op de eerste boom die onderzocht werd. De esdoorns stonden evenwijdig aan het spoor en waren begroeid met korstmossen.

In Nieuwegein (nog) niks gevonden. Maar dat heeft ook geen spoor..

acherontia

Hoi Marcel,

Leuk! Misschien dat het spoor en wegen inderdaad wel een belangrijke rol spelen bij de verspreiding van lapidella, dat zou ook kunnen verklaren waarom ze vooral in stedelijk gebied aangetroffen wordt...

Ik was gisteren in Den Haag en zag Luffia lapidella daar op veel plekken; vogelwijk, Kijkduin, Ridderspoorweg...

Jeroen

Kees v.d.Berg

#3
Dus niet alleen in stedelijk gebied, ik kwma hem overdadig tegen op de Essenplaat, een natuurgebied aan de uiterste zuidrand van de Hoekse waard RD 097.8-413.7 op wilg
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

marcel123

Een nieuw hok en wel op een plek waar ik elke dag langs kom...
Gister zat er 1, vanochtend kon ik er vrij snel 40 vinden. Zijn deze beesten nacht dierne of vooral in de ochtend actief?

Vanmiddag was het al een stuk lastiger.

zakdrager

Hoi Marcel,

erg leuk dat je ze zo makkelijk vind in Utrecht. Het is alleen niet de eerste vondst omdat in ieder geval Lexmond (zonder spoor) eerder was.

Groet
Henk

marcel123

#6
Jan Scheffers heeft zondag twee exemplaren gevonden in Castricum. Omdat ik nog geen waarnemingen boven het NoordZeekanaal zag meld ik het hier maar even. Ze zaten op een dikke kastanjeboom.
Dit lag in het duingebied, wel redelijk langs een weg maar toch niet echt bebouwd..

zakdrager

De soort is uit het verleden zowel noordelijker (ik dacht Waddeneilanden) als oostelijker (Limburg) bekend dan wat nu op waarneming.nl verschijnt maar het verschil is dat er nu met een veel grotere mate van detail een beeld begint te ontstaan van het verspreidingspatroon. Die oude noordelijke en oostelijke waarnemingen zijn zeer sporadisch en ....oud.

Het is echt geweldig wat waarneming.nl binnen een jaar bij deze soort aan extra inzicht heeft opgeleverd.

Henk

PS Nu de andere 24 psychiden nog!!

acherontia

#8
CiteerPS Nu de andere 24 psychiden nog!!

Henk je PS is natuurlijk goed bedoeld maar ik denk dat juist voor een moeilijke groep als de zakdragers meer info beschikbaar gesteld moet worden voor de mensen om ze te kunnen vinden. Tips kunnen dan heel waardevol zijn, voor de zakdragers zou jij de aangewezen persoon zijn om die "tips" ergens te geven (een speciale Psychiden site .... )....

Misschien is waarneming.nl wel de juiste plek, vergeet overigens niet dat Tymo ook Dahlica triquetrella in Friesland weer gevonden heeft...

Ik vind het in ieder geval geweldig dat een simpele oproep op waarneming.nl zoveel resultaat heeft opgeleverd. Het is jammer dat het zakdragertopic daarna ingestort is. Waarneming.nl blijkt zeer nuttig en perfect gebruik te maken van de mogelijkheden van internet. Kijk alleen maar eens hoeveel soorten (ook macronachtvlinders) buiten het bekende verspreidingsgebied gezien worden en veelal worden deze waarnemingen ondersteund met prachtige foto's. Waarnemingen die 10 jaar geleden (zonder bewijsfoto) voor een groot deel als twijfelachtig bestempeld zouden zijn (omdat men meent de verspreiding van soorten redelijk te kennen en waarnemingen buiten het bekende verspreidingsgebied van "onbekende" vlinderaars meestal niet direct vertrouwt....) Een gezonde argwaan is natuurlijk altijd goed!

Jeroen

Elachista

Wat betreft het topic zakdragers, ik denk dat het nu niet echt de goede tijd is om te zoeken. Al wil het niet zeggen dat ze nu niet te vinden zijn, maar de aandacht van de veldwerker gaat nu wat op andere zaken gericht. Op dit moment zijn er voor mij zat andere soorten waar ik op wil letten, in april zien we wel eens weer.

Het is absoluut niet zo dat het noorden amper zakdragers zouden zitten, hier is de interesse voor zakdragers amper tot niet aangeslagen.
Op de beetje grotere heidegebieden zitten nog altijd Taleporia tubulosa en Phalacropterix graslinella, Psyche casta zit practisch overal, zelfs midden in de weilanden of bij een vogelkijkhut langs de meren. Narycia duplicella en Proutia betulina zijn op de meeste bomen wel te vinden in de wat oudere bossen met brede eiken en naaldbomen, op al deze plekken heb ik ze tot nu toe wel gevonden. Waarschijnlijk zitten ze ook in het Rijsterbos in Gaasterland.
De Dahlica's zijn hier wel wat minder algemeen, maar triquetrella zou ik nu niet echt meer zeldzaam willen noemen. Ze worden constant over het hoofd gezien, binnen de bebouwde kom (vooral in de buurt van ramen of schuren, waar veel dode insectenresten liggen door o.a. de vele spinnenwebben) lijkt het me best een gewone soort toe.
Naast de voordeur bij de buurvrouw zat ook een zakje, 2 km noordelijker dan de andere exemplaren dan eerder dit jaar.
Van de andere zakdragers heb ik geen zoekbeeld en tot dusver ook nog geen succes met het vinden van de andere soorten.

Luffia lapidella zit hier denk ik niet, ik heb in Drachten en andere dorpen al eens uitgebreid gezocht maar niets gevonden. Het kan zijn dat ze op de waddeneilanden nog wel zitten. Pachythelia villosella zou in het Fochtelooƫrveen ook nog wel kunnen zitten, maar dat gebied is zo groot en onhandig om te lopen (hoogveen, veel poelen en moerassen) dat het zoeken alleen maar vermoeilijkt.

Volgend jaar zien we wel weer.

Tymo


Groet,
Tymo

zakdrager

Citeer
CiteerPS Nu de andere 24 psychiden nog!!

Tips kunnen dan heel waardevol zijn, voor de zakdragers zou jij de aangewezen persoon zijn om die "tips" ergens te geven (een speciale Psychiden site .... )....

Ik vind het in ieder geval geweldig dat een simpele oproep op waarneming.nl zoveel resultaat heeft opgeleverd.
Jeroen
Hoi Jeroen,

Helemaal mee eens, ik zou ook graag een site hebben, met jou samen bij voorkeur. Maar dat kost me tijd en ik ben nu weer heel erg met bladmineerders bezig. Helaas, helaas kan ik me zelf niet klonen en heb ik ietwat te veel hooibalen op diverse vorken die ik in de lucht probeer te houden.

Verder denk ik eigenlijk niet dat de zakdragertopic ingestort is, het is zoals Tymo zegt. Zakdragerzoeken is echt iets van het najaar - het begint binnenkort weer - en het voorjaar en de vroege zomer.

Henk

acherontia

Ingestort is wellicht een verkeerde woordkeuze, ik bedoel meer dat eigenlijk slechts 1 soort op dit forumonderdeel echt aandacht heeft gekregen en dat na een geweldig start met veel views en bijdragen de reactietijd duidelijk afnam en daarmee voor een deel ook de respons.

Hooibalen zijn daar debet aan, zelf heb ik dan ook heel bewust gekozen om op een aantal fronten niet meer actief te zijn. Forums zijn daar voor mij een goed voorbeeld van.

Daarentegen ben ik drukker en drukker met allerlei kweken, sluipwespen en is zowaar de ecologische werkgroep weer een behoorlijke stap dichterbij (wellicht zelfs met een internationaal tintje! En vooral dat laatste vergt nogal wat energie.

Jeroen

zakdrager

Ik kan me dat heel goed voorstellen want ik sta eigenlijk ook op het punt om er maar de brui aan te geven (of het tijdbeslag sterk terug te dringen) bij veel dingen die me eigenlijk te veel tijd kosten, zoals forums, besturen e.d. Het heeft allemaal ook iets verslavends, maar daar heb ik er al genoeg van.
Maar zakdragers en bladmijnen dat blijft er voorlopig wel in!! Foto's maken ook trouwens.

Henk

PS Ik hoor nog wel van je vorderingen qua ecologische werkgroep!

 


zakdrager