Gevleugelde mieren...

Gestart door Lex Peeters, augustus 25, 2008, 23:02:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Vanavond terug geweest naar de plek waar ik in juli drie soorten Mierwespen aantrof. Het bospad was zwaar 'beschadigd' door ruiters en motorcrossers en ook nu passeerde met veel geweld een quad.
Eerst dacht ik enkele gevleugelde mierwespmannetjes te zien, maar nader bekeken bleken het mieren te zijn. Tientallen, verschillende ex. copulerend. Volgens mij zijn er op de foto's drie verschillende soorten te zien, maar misschien laat ik me misleiden door verschillen in geslacht of type.

Bij de mierwespen postte ik destijds ook foto's van een bloedbij. Daarop werd me duidelijk dat de meeste soorten van dat genus niet vanaf foto te determineren zijn. Nu vond ik een dood ex. Ik heb het toch maar vastgelegd in de hoop dat vanuit deze posities wel doorslaggevende kenmerken te zien zijn. Of moet het beestje onder een microscoop ontleed worden?

Gr.,

Lex

Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


han.endt

De bloedbij is denk ik Specodes albilabris, Grote Bloedbij. Was hij groter dan 1 cm?

Lex Peeters

Zeker wel. Is dat in combinatie met de zichtbare kenmerken het doorslaggevende criterium?

Gr.,

Lex

han.endt

CiteerZeker wel. Is dat in combinatie met de zichtbare kenmerken het doorslaggevende criterium?

Gr.,

Lex
Ja. Bloedbijen zijn normaliter niet van foto af te determineren, maar de Grote Bloedbij is door zijn grote en het geheel oranjerode achterlijf wel te herkennen.

p.boer

De mieren zijn mannetjes (op elkaar!) en een wijfje van de bossteekmier Myrmica ruginodis.
Peter Boer