Cladonia's op de Holterberg

Gestart door Taka, april 18, 2006, 08:49:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Taka


1. Op de Holterberg op rottend hout. Bruin bekermos? Het heeft wel een heel andere vorm, maar ik kan er niet zoveel anders van maken.



2. Vlak naast bovenstaande, het gaat me hier om de overbelichte korstmos. Ook een rare vorm. Is het een vreemdgevormde Dove heidelucifer of toch een Bruin heidestaartje of nog iets anders.
(Sybe)

Corryabbink

#1
Hallo Taka,

Foto 1. Bruin bekermos.

Foto 2. Dove heidelucifer. Die kan vertakken maar is hier duidelijk oud en misvormd. Ik zie grondbladen die erop wijzen met ernaast een exemplaar met rode apotheciën op de top.

Ps. Bruin heidestaartje is fijn bebladerd vooral naar onderen toe nemen de schubjes toe. De exemplaren op de foto missen de bebladering althans ik zie alleen maar fijne sorediën.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

Dank je wel Corry.

Ik had vooral problemen met de vreemde vormen van beide. De vorm van deze korstmossen is dus ook variabel. Van beide soorten staat het vol op de Holterberg, maar die enorme knots (Bruin bekermos) was anders dan de bekende bekertjes met wat bescheiden bruine apotheciën die er overal stonden. En de piramidevorm van deze Dove heidelucifer is ook anders dan de redelijk dunne steeltjes die er verder stonden. Kijkend in de Veldgids Korstmossen had alleen het Bruin heidestaartje zo'n vorm op de foto.  Nu ik naar de foto op De Nederlandse Cladonia's van het Bruin heidestaartje kijk (hier), zie ik dat deze daar niet zo'n piramidevorm heeft.

Weer wat geleerd!
(Sybe)

Corryabbink

Hallo Taka,

Vooral als de bekers oud zijn kunnen ze monstrueuze vormen aannemen. Je moet altijd uitgaan van grondbladen, grootte van sorediën en zoals met de laatste foto had je met een uv lampje kunnen controleren of het toch eventueel Cladonia glauca is. Ik snap wel dat je geen uv lamp hebt maar rechts naast het grote exemplaar op foto 2 staat een typisch exemplaar van Dove heidelucifer. Natuurlijk kan ik ook fout zitten want het blijft toch altijd een foto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"