Onbekende rups (van bladwesp)

Gestart door PatrickH, augustus 24, 2008, 11:52:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickH

Gisteren zat deze rups op een hek dat de afscheiding is tussen weiland en een bosje zwarte elsen. Hebben jullie een idee om welke soort het gaat?

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

PatrickH

En nog een foto.
Groet, Patrick Heijne

PatrickH

Nog een foto:  
Groet, Patrick Heijne

Arp

#3
Lijkt erg op een Cimbex, héél misschien zelfs Cimbex femoratus, maar er zijn er een paar met zulke larves en ik weet nog niet precies hoe je die uit elkaar moet houden - dus geen determinatie, maar zoektermen om beter te kunnen zoeken!  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wilde

#4
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

PatrickH

Bedankt voor alle reacties. Via google gezocht en dan lijkt de Cimbex connatus het meest waarschijnlijk. Ik heb er nog geen Nederlandse naam voor de soort kunnen vinden. De foto's heb ik naar Naturalis gestuurd, misschien weten zij het.

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

Arp

CiteerVia google gezocht en dan lijkt de Cimbex connatus het meest waarschijnlijk.
Hmmm, de connatus-larve op HymIS is veel geeliger, jouw larve heeft wel de zwarte streep met gele randjes ernaast die femoratus ook heeft, maar zowel connatus als femoratus hebben alleen die onderste rij zwarte puntjes (tracheën?) -met twee ontbrekende vooraan- maar niet die extra rij zwarte vlekjes erboven die jouw larve heeft ...

:blink:  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PatrickH

Citeer
CiteerVia google gezocht en dan lijkt de Cimbex connatus het meest waarschijnlijk.
Hmmm, de connatus-larve op HymIS is veel geeliger, jouw larve heeft wel de zwarte streep met gele randjes ernaast die femoratus ook heeft, maar zowel connatus als femoratus hebben alleen die onderste rij zwarte puntjes (tracheën?) -met twee ontbrekende vooraan- maar niet die extra rij zwarte vlekjes erboven die jouw larve heeft ...

:blink:  :unsure:
Arp je hebt gelijk, op HymIS had ik nog niet gekeken. Dan heb ik geen idee welke soort het zou kunnen zijn, want de andere in Nederland bekende soorten wijken ook af. Misschien dat Naturalis hier een antwoord op heeft.

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

Arp

Het is in elk geval wat lolligs, want ook de hele verzameling bladwesplarven op wrn heeft niks vergelijkbaars  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PatrickH

CiteerHet is in elk geval wat lolligs, want ook de hele verzameling bladwesplarven op wrn heeft niks vergelijkbaars  ^_^
Dat is handig zoeken, die functie had ik nog niet eerder ontdekt.

Voorlopig de waarneming maar ingevuld als Cimbex spec., maar ik hoop er nog een echte naam aan te kunnen hangen.  
Groet, Patrick Heijne

Arp

#11
CiteerArp je hebt gelijk, op HymIS had ik nog niet gekeken.
Nou ja ... ja en nee dus ... :rolleyes:

Iemand (Gerel/"Steve") op een Engels forum wees op een PDF van John Grearson - die ik al lang kende maar niet goed genoeg had bekeken deze keer :rolleyes: - waarin duidelijk staat:
CiteerCimbex connatus (Schrank, 1776) The family resemblance to the last species [= C.femoratus (ed)]  is obvious. As mentioned above the additional row of black spots is diagnostic and it is only found on Alnus.

Ik ga ook maar eens vragen bij HymIS wat ze ervan denken  :whistle: (done)

Update:
- John Grearson heeft het beest op het Engelse forum idd als C. connatus bevestigd.
- Het bijschrift bij de foto op HymIS (op het vergrootglas klikken) laat weten: "Fundort: Portugal - Barcelos, Juni 2007. Bestimmung unklar, vielleicht eine unbekannte Art" - dat had ik dus volledig gemist :rolleyes:
- Ik heb ook Ingrid Altmann gevraagd even naar de foto's van Patrick te kijken (nog geen antwoord), maar ga er ondertussen vanuit dat het idd wel C. connatus zal zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

PatrickH

Arp bedankt voor het uitzoeken. Het heeft nog heel wat voeten in aarde gehad.

Na een week ben ik nog eens terug naar de locatie gegaan en heb onderstaande foto gemaakt.

Groet, Patrick
Groet, Patrick Heijne

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)