vlieg 3 op jakobskruiskruid

Gestart door thijsdegraaf, augustus 22, 2008, 23:52:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Weer een gewoon vliegje. Ik ga het toch wel leuk vinden, maar blijf er weinig verstand van hebben  :D
Nog even voor het avondeten genomen.
Hij lijkt er een beetje op, maar ik vind hem anders  http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=57908

Groet, Thijs

thijsdegraaf

javanerkelens

Hoi Thijs,

Ik denk een Helina sp. (Muscidae)
Maar ik zal er morgen nog eens goed naar kijken..... ;)

En Siphona kan niet, want die heeft een heeeeele lange snuit (bijna zo lang als de kont.... :lol:  en deze vlieg heeft andere monddelen)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Hoi Joke,

Ik zei toch al dat ik hem anders vond.  :D  Omdat ik m'n kruiskruid in de gaten houd, fotografeer ik vliegen, die ik anders met rust zou laten.
Maar bedankt voor de uitleg.

groeten, Thijs

javanerkelens

Hoi Thijs,

Ik kom even terug op deze vlieg, ik heb hem nog eens goed bekeken en ik vraag mij toch af of het  niet een Anthomyiidae is.
Er is eentje die verdacht veel lijkt op Helina sp.
Ik had er zelf een aantal gevangen en ik zie daar toch veel gelijkenis is , met jou foto.

Dus zou je hem toch weer op onzeker willen zetten.

Altijd weer moeilijk met dit type vliegjes.... :wacko:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt Joke,
Ik heb even gegoogled en zie wat je bedoelt. Volgende keer maar weer beter.

Groeten, Thijs

Louis.Boumans

Ik heb me op diptera.info laten vertellen dat de larven die schuimkopjes veroorzaken op de bloemhoofden van JKK Pegomyia zijn. Dit zou hem best wel eens kunnen zijn.

Vgl. bijv. deze foto. De soortsnaaam weet k niet, er zijn vele soorten Pegomyia.

javanerkelens

Kennis van biotoop blijkt toch weer belangrijk te zijn....

De familie Pegomyia lijkt mij een goede optie.. :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Pegomyia is aannemelijk, al zijn er vast andere Anthomyiidae die erop lijken en bij toeval op JKK kunnen landen...

javanerkelens

CiteerPegomyia is aannemelijk, al zijn er vast andere Anthomyiidae die erop lijken en bij toeval op JKK kunnen landen...

Zeker dat is zo, maar dat neemt niet weg , dat enige kennis van de biotoop van vliegen toch erg belangrijk is!
Ik heb vandaag mijn eerste kweekbakje gemaakt van larven in verrot materiaal en ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.
En ik hoop dat het mij lukt om een vlieg die uit zijn pop kruipt op de foto te krijgen.
Vooral om te kijken naar het opgeblazen voorhoofd (ptinale sutuur) en of ik het "dekseltje" van de pop ook open kan zien gaan........maar zal wel net gaan als bij de muggen........net weer telaat  :whistle:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Hallo Louis en Joke,
Ik ben net thuis gekomen en heb waarneming geopend, maar niet in de verwachting, dat er nog nieuws zou zijn over mijn vliegje.
Zou ik hem toch nog kunnen opgeven als Bloemvlieg - Anthomyiidae spec.? (Meer is er niet op waarneming. ) of als een onzekere?
Ik was al van plan om deze maar niet aan Esther door te geven. Maar nu zou het toch nog kunnen.
Joke nog succes met je kweekjes.
Kun je ze niet op waarneming zetten? Ik vind dit ook zo leuk om te volgen http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=57433

Groeten en bedankt weer.
Thijs

javanerkelens

CiteerZou ik hem toch nog kunnen opgeven als Bloemvlieg - Anthomyiidae spec.?

Ik denk dat dat wel kan!

En het is mijn eerste kweekje, waar ik iets van verwacht, aangezien ik mij iets beter heb voorbereid.
Als het lukt, dan zal ik de foto's plaatsen.
Alleen wil mijn man het absoluut niet binnen hebben staan, zodat ik het in de gaten kan houden......hij is bang dat onze huiskamer straks vol zit met dikke vliegen.
Dan maar elke keer naar buiten hobbelen en kijken en .......stiekem toch iets naar binnen smokkelen (de bruine poppen)......ha ha.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Tja, mijn vrouw zou ook niet staan te juichen. Ik ben nog niet verder gekomen dan een Aziaat (lhb) in de bijkeuken. (Dat vond ze wel leuk  :)  )
Maar kevertjes is toch iets anders dan vliegen.

Groeten, Thijs