Trekvogels in Bulgarije

Gestart door Wouter, augustus 21, 2008, 17:37:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter

Hallo,
Ik zat de afgelopen 11 dagen in Bulgarije, en afgelopen zondag heb ik daar iets heel bijzonders gezien. Er kwam ongeveer om het kwartier een gigantische groep trekvogels langs, in een compacte groep, zeer hoog in de lucht. Ik schat dat de groepen bestonden uit zo'n 300-500 vogels.
Helaas had ik geen kijker bij me, dus ik heb niet kunnen determineren wat het waren, en omdat ze zo hoog zaten heb ik ook geen enkel idee in welke richting ik moet gaan. Het enige dat ik weet, is dat ze redelijk groot waren (minstens formaat buizerd schat ik).
Weet iemand toevallig een site waarop te zien is wat voor trekvogels de Zwarte zee bij Bulgarije allemaal passeren? Net zoiets als trektellen.nl. Misschien valt zo te achterhalen welke vogels het moeten zijn geweest.

Wouter

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lasse de Vries

Ja, dacht ik ook al!
En anders misschien ganzen?

Lasse

Wouter

Ooievaars zou inderdaad kunnen, daar dacht ik zelf ook al aan, maar ze zaten gewoon te hoog om enige kenmerken te kunnen zien.
Ganzen waren het niet, omdat ze constant aan het zweven waren.

Edwin Russer

CiteerWeet iemand toevallig een site waarop te zien is wat voor trekvogels de Zwarte zee bij Bulgarije allemaal passeren? Net zoiets als trektellen.nl. Misschien valt zo te achterhalen welke vogels het moeten zijn geweest

Misschien is dit wat.

http://www.fatbirder.com/links_geo/europe/bulgaria.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

't Is natuurlijk hardstikke leuk om op allerlei sites op te zoeken wat er in Bulgarije zoal te zien is Wouter maar je kunt die informatie in jouw geval niet gebruiken om alsnog een naamplaatje op die vogels te plakken. Je hebt immers, zoals je zelf zegt, geen kenmerken kunnen zien. Dat houdt in dat je niks hebt om op terug te vallen en dat daarom die vogels helaas naamloos zullen blijven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

En de volgende keer ervoor zorgen dat je in Bulgarije een kijker bij hebt. Schandalig, wat een vogelland is dat!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent de Boer

Ooievaars zou goed kunnen, maar ik denk dat Wependief ook niet uitgesloten is. Begin september is piektijd voor deze soort in Israel, dus voor Bulgarije nu de goede tijd om grote groepen te zien.

Groet

Vincent de Boer
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Lasse de Vries

CiteerOoievaars zou goed kunnen, maar ik denk dat Wependief ook niet uitgesloten is. Begin september is piektijd voor deze soort in Israel, dus voor Bulgarije nu de goede tijd om grote groepen te zien.

Groet

Vincent de Boer
300 tot 50 wespendieven????
is dat niet heel erg veel, van ooievaars weet ik dat het grote groepstrekkers zijn...

Lasse

Wouter

In Israel hebben ze wel eens groepen van 1000en wespendieven geloof ik dus die sluit ik ook niet uit. En er valt mijns inziens zeker wel te achterhalen welke soort het is, als er uit gegevens blijkt dat er 1 soort massaal doorgetrokken heeft langs de Bulgaarse kust op een bepaalde dag.

Verder heb ik nog een paar vraagjes: Ik heb daar veel gele kwikstaarten gezien, en ook gehoord. Het roepje was in sommige gevallen hetzelfde als de Nederlandse gele kwikstaart, maar soms ook meer met een 'r-klank' zoals beschreven staat in de ANWB gids. Heel anders dan wat ik gewend ben. Kan ik dit als zekere Balkankwikstaart noteren?
Ook heb ik Vale Gierzwaluwen gezien bij ons hotel. In de ANWB gids staat echter dat ze hier niet voorkomen. Weet iemand toevallig of ze daar voorkomen (in de buurt van Bourgas).

Ook heb ik Klapeksters gezien vanuit de auto. Die komen daar volgens de ANWB gids ook alleen voor in de winter, kleine klapekster echter wel, maar die was het vrijwel zeker niet.

Ik moet nog maar eens terug naar Bulgarije mèt verrekijker... er zaten daar heel veel gekke vogeltjes die zonder verrekijker niet te determineren waren. :(  

Wouter

frankw

#10
CiteerEn er valt mijns inziens zeker wel te achterhalen welke soort het is, als er uit gegevens blijkt dat er 1 soort massaal doorgetrokken heeft langs de Bulgaarse kust op een bepaalde dag.
Dan nog weet je niet 100% zeker of jíj ook een gedeelte van die doortrekkende groep hebt gezien..

CiteerHeel anders dan wat ik gewend ben. Kan ik dit als zekere Balkankwikstaart noteren?

Die zal je ook niet als zekere Balkan kunnen noteren, deze zien er namelijk heel anders uit...


En wat berteft de verspreidingskaarten ed. van de Anwb-gids: die zijn meestal zeer beperkt. Geeft alleen een globaal beeld van de trekrichting en verspreiding, dus ik zou er niet teveel gewicht aan hangen..

BramtK

#11
Tsja, ik was dit voorjaar in Bulgarije en vond de Balkankwikstaarten toch vooral makkelijk te herkennen aan het kleed. Wat betreft de roep, dat valt toch nog echt niet mee hoor. Lijkt mij te moeilijk om de soort op te determineren.

Als ik vragen mag, hoe kan je Kleine klapekster vrijwel zeker uitsluiten van Klapekster vanuit een rijdende auto, Wouter?

Vale gierzwaluw onderscheiden van Gierzwaluw lijkt me zonder kijker overigens ook een hachelijke zaak. Als het verspreidingskaartje afwezigheid van de soort aangeeft, dan probeer ik toch altijd even extra goed te kijken. Zelf overigens niet gezien in Bulgarije, wel op gelet.

Overigens, die grote vogels, waren dat misschien pelikanen?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Wouter

Pelikanen lijken me zeer sterk, omdat er gedurende de hele middag groepen van 100en langskwamen, dus dan zou ik in totaal vele duizenden pelikanen moeten hebben gezien, dat lijkt me erg sterk in Europa.
Ik hou het maar op ooievaars met een vraagteken denk ik...

En over de vale gierzwaluwen: die kwamen elke dag bij ons hotel op ooghoogte langs op enkele meters (we zaten op 6 hoog). Heel duidelijk gezien dat ze veel lichter van kleur waren, de keelvlek was heel groot en licht, en het geluid was anders. Ik heb ze zelfs van bovenaf kunnen zien, met de zon in de rug. Voor mij waren het 100% vale, ook zonder kijker...

En kleine klapekster heeft een rossige borst, en bij de klapeksters die ik gezien heb, was die echt puur grijswit. Kan dit dan ook bij kleine klapeksters voorkomen, die heb ik namelijk nog nooit gezien..? Ook kwamen ze echt fors over op me, een stuk groter dan de roodkopklauwieren die ik ook heb gezien.

Justin Jansen

CiteerEn over de vale gierzwaluwen: die kwamen elke dag bij ons hotel op ooghoogte langs op enkele meters (we zaten op 6 hoog). Heel duidelijk gezien dat ze veel lichter van kleur waren, de keelvlek was heel groot en licht, en het geluid was anders. Ik heb ze zelfs van bovenaf kunnen zien, met de zon in de rug. Voor mij waren het 100% vale, ook zonder kijker...

En kleine klapekster heeft een rossige borst, en bij de klapeksters die ik gezien heb, was die echt puur grijswit. Kan dit dan ook bij kleine klapeksters voorkomen, die heb ik namelijk nog nooit gezien..? Ook kwamen ze echt fors over op me, een stuk groter dan de roodkopklauwieren die ik ook heb gezien.
Vale Gierzwaluw is niet zo simpel als je stelt, jonge Gewone Gierzwaluwen vallen precies binnen het plaatje wat je beschrijft..
Determinatie van Klapekster vs Kleine Klapekster is erg lastig vooral vanuit een rijdende auto, en vele mensen zijn er al in ingetuind. Sommige exemplaren lijken erg op elkaar, zie voor variatie in Kleine Klapekster http://www.ibercajalav.net/img/402_LesserG...hrikeLminor.pdf

Lijken me twee determinaties die te kort door de bocht zijn.
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Het geluid van Balkankwikstaart is zeker goed te onderscheiden van Gele, alleen roepen veel 'zuidelijke' soorten (en hybriden!) min of meer hetzelfde.... Al met al lijkt me de raad van Bram prima: ga nog 's terug mèt kijker en probeer die vogels dáár te determineren. Om dat met onvolledige beschrijvingen en/of op basis van aannames híer proberen te doen is vrijwel onmogelijk en feitelijk ook niet wenselijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#15
Wouter, even wat opbouwende kritiek over determinatie.
Misschien heb je er achteraf nog wat aan en anders voor in de toekomst.

Het verschil tussen Vale en gewone Gierzwaluw is veel moeilijker dan het verschil tussen Kleine en gewone Klapekster.
Echter de eerste kan je zelfs zonder verrekijker onderscheiden, de 2e niet!?

Verder noem je in je verhaal maar een heel beperkt aantal kenmerken en dan nog diegene die niet diagnostisch zijn, zie ook Justins zijn reaktie voor de gierzwaluwen, je had toch meer kenmerken moeten zien, zeker in een gebied waar ze niet standaard voorkomen.

Bij de Kleine Klapekster is de roze borst helemaal niet kenmerkend/uitsluitend, de Zuidelijke Klapekster heeft het ook, en bij juveniele/1e winter Kleine Klapekster ontbreekt deze. En grootteverschil is in het veld verwaarloosbaar.
Diagnostische kenmerken zijn o.a. het zwart voorhoofd (met de opmerking dat deze weer ontbreekt bij juveniele/1e winter vogels!), geen witte wenkbrauwstreep, brede/korte vleugelvlek, handpenprojectie.
En dat is vanuit een rijdende auto weer moeilijk vast te stellen.
Maar Kleine Klapekster is daar in deze tijd het algemeenst, zal hoogst waarschijnlijk wel deze soort zijn geweest.
Uit mijn jeugd (1979 & 1981) heb ik nog aantekeningen van vakanties uit Hongarije waar ik gemengde groepen Klapeksters (vanwege geen zwart voorhoofd) en Kleine klapeksters zag. Nu weet ik dat het jonge Kleine Klapeksters geweest moeten zijn. Zo leer je altijd weer wat.

Wat die gele kwikstaarten betreft dat is in het najaar nog moeilijker dan in het voorjaar. Allerlei rare overgangs kleden en met de vogels al vroeg op trek kunnen het verschillende (onder)soorten zijn geweest. Balkan zal er daar beslist tussen gezeten hebben!
Wietze Janse

Kasper S

Toch zit er ook een groot verschil in vorm, vlucht en het hele rattaplan tussen Buizerd/Wespendief en Ooievaar...
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Wouter

Bedankt voor de opbouwende kritiek, die klapeksters zullen dan waarschijnlijk kleine klapeksters zijn geweest, weer wat geleerd!
En over de gierzwaluwen: ik heb in Nederland veel jonge gierzwaluwen gezien, maar nog nooit zo licht als in Bulgarije. Ik ben niet iemand die snel zegt een bijzondere soort gezien te hebben. Nu hebben jullie me toch aan het twijfelen gebracht, ook omdat ik nog geen ervaring heb met deze soort. Ik zal toch een keer terug moeten met een kijker om het ècht zeker te weten.

In ieder geval blijft er nog 1 nieuwe soort over die ik gezien heb, de roodstuitzwaluw :D  

Gerben Mensink

CiteerWeet iemand toevallig een site waarop te zien is wat voor trekvogels de Zwarte zee bij Bulgarije allemaal passeren?
Ben zelf een paar jaar geleden op fiets/vogelvakantie geweest in Bulgarije. Bij Burgas liggen een paar fantastische vogelplekken. Ik vond via Google deze site. Wellicht heb je hier wat aan. http://www.ecolab.bas.bg/field/atanasovsko_lake/
groet,
Gerben Mensink

Justin Jansen

Super Wouter, dat je het zo oppakt!
M.v.g., Justin Jansen


Kasper S

Het is gewoon balen als je weet dat er mogelijk iets leuks boven je vliegt maar net te laat bent, of in dit geval geen kijker bij hebt.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao