Hoofdmenu

Noordse Stern ?

Gestart door Wim Kleefstra, augustus 22, 2008, 21:02:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Kleefstra

Tussen de tientallen rustende visdieven in de Pampushaven (Markermeer, Flevoland) zag ik vanmiddag één met zwarte poten: volgens het ANWB-boek een 1e zomer Noordse Stern. De snavel leek korter dan dan die van de visdieven, maar die kon ik niet goed zien en een verschil in pootlengte zou er ook kunnen zijn, maar ook dat weet ik niet zeker.
Valt alleen op grond van de zwarte poten te concluderen dat het een Noordse Stern was of zijn er dan ook nog andere mogelijkheden ?

Wim

frankneijts

Nee. Pootkleur is nogal variabel bij deze sterns en ook Visdieven in ad. winterkleed en 2e kj kunnen donkere poten hebben die onder bepaalde belichting zwart kunnen lijken. Bovendien heeft ook ad. Dougalls zwarte poten..... Maar een Noordse Stern tussen Visdieven zou eerder moeten opvallen door o.a. structuur, formaat, pootlengte en snavellengte en -vorm. Als dat allemaal niet te zien was en het enige verschil de pootkleur was zou ik het maar op Visdief houden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wim Kleefstra

Frank, bedankt !

Groet, Wim

Ben Wielstra

Ik vraag mij af: hoe zeldzaam is 1e zomer Noordse Stern eigenlijk? Behoorlijk in ieder geval toch?

BWoets

CiteerIk vraag mij af: hoe zeldzaam is 1e zomer Noordse Stern eigenlijk? Behoorlijk in ieder geval toch?
Over het algemeen horen 1e zomer sterns nu in Afrika te zitten ja.. een enkele keer zie je er wel eens één.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Ben Wielstra

Citeer.. een enkele keer zie je er wel eens één.

Was het maar zo'n feest.

frankneijts

CiteerIk vraag mij af: hoe zeldzaam is 1e zomer Noordse Stern eigenlijk? Behoorlijk in ieder geval toch?
Zelfs in het binnenland (de Kempen) hadden we vorig jaar een 1e zomer Noordse (foto's op www.vogelsindekempen.nl)!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjenDrost †

Citeer
CiteerIk vraag mij af: hoe zeldzaam is 1e zomer Noordse Stern eigenlijk? Behoorlijk in ieder geval toch?
Over het algemeen horen 1e zomer sterns nu in Afrika te zitten ja.. een enkele keer zie je er wel eens één.
Ik zie op Spitsbergen ook met enige regelmatigheid eerste zomer Noordse Sterns. Dus ze komen ook regelmatig zover noordelijk.