5 cm hoog plantje met blauw bloempje

Gestart door Grada Menting, april 17, 2006, 21:32:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Miniplantje met lancetvormig harig blad en blauwe bloempjes.

Mark van Veen

Geen vergeetmenietje, maar Kromhals. Dat is wel een ruwbladige. niet zeldzaam in de duinen.
groet,

Mark van Veen

mcbud

Zijn er ook dingen die je niet weet, Mark?
Wat betreft Kromhals: hij mag dan tamelijk algemeen zijn in de duinen,  deze is er wel vroeg bij!
Ik heb in Zuid Kennemerland nog geen kromhalsknopje gezien, i.t.t. zijn minder ruw behaarde neefje, Gewone ossetong.

vt gr

marc budding

han.endt

Het is toch een vergeetmijnietje. Kromhals heeft heel ander blad (veel ruwer, gegolfder en met lange, stekelige haren afgewisseld door kortere haren) en blauwe bloemen met een wit keeltje, zonder die gele honingvlekken.

kroonp

Volgens mij is het Ruw vergeet-mij-nietje. Dat is de enige die volgens het boekje al in april bloeit. En is ook algemeen in de duinen.

Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Zou wel kunnen maar ik mis de haakvormige beharing op de kelk. Juist Ruw vergeetmijnietje heeft in het oog lopende haakvormige haren op de kelk. De foto laat wat dat betreft niet genoeg zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

..maar toch denk ik dat het hem wel moet zijn; gezien bloeitijd, bloemgrootte etc.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citeer..maar toch denk ik dat het hem wel moet zijn; gezien bloeitijd, bloemgrootte etc.

Elmar
Ben ik met je eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

Bedankt iedereen!
Ik meld hem aan als Ruw vergeetmijnietje.

Edwin Dijkhuis

Er zijn wel meer vroeg bloeiende vergeetmijnietjes. Ook Myosotis stricta bloeit vroeg. Deze is te herkennen aan de haakvormige haren op de nerf aan de onderzijde van het blad en daarnaast aan de kort gesteelde vruchten. Met name de haakvormige haren (breinaald achtig) zijn met een loep goed te zien en erg karakteristiek. Deze groeit op open zandige plekken. OP basis van de foto alleen durf ik er geen naam aan te plakken!

Groeten
Edwin Dijkhuis    
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Windekind

Zekerheid is er niet.
Ook Myosotis stricta is echter gewoonlijk later dan M. ramosissima (vanaf mei).
Gezien het feit dat alles dit jaar aan de late kant is is de kans op bloeiende stricta nog kleiner (ik zeg niet uitgesloten).
Daarbij is eerstgenoemde behoorlijk zeldzaam, terwijl M. ramosissima b.v. in de duinen zeer algemeen is en verder in het rivierengebied ook algemener.

Zeker is het wat mij betreft dus ook niet maar ik acht de kans het grootst dat het om M. ramossisima gaat.

Of zo'n soort dan toegevoegd moet worden aan de database laat ik aan anderen over.

Realiseer wel dat er in de database veel meer soorten zijn opgenomen die niet 100% zeker zijn, onder de mossen en lichenen niet in de minste plaats.

Veelal biedt een foto gewoonweg niet voldoende informatie voor  een zekere determinatie.

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Edwin Dijkhuis

Dat ben ik met je eens. Overigens heb ik vorig jaar rond half april al M. stricta gevonden in Groningen en Drenthe. Dat is dus ver buiten het "bekende" verspreidingsgebied. Het is niet voor niets: uitzonderingen bevestigen de regel.  Als we de soort niet met 100% op naam kunnen brengen dan stel ik voor hem niet op te nemen in de database of de determinatie op onzeker te zetten.

Groeten
Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl