Larve Gastrophysa viridula?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 21, 2008, 22:39:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Dit kleintje zag ik vanmiddag over de keukenvloer lopen en ik vermoed dat het een larve van een Groen zuringhaantje is, maar dan wel nog een kleintje. Een paar weken terug heb ik wél larven van een Groen zuringhaantje op de foto gezet en deze lijkt er veel op. Het was alleen heel lastig om hem op de foto te krijgen, want ik kon alleen maar binnen omdat het buiten te hard waaide. En daar is mijn camera niet geschikt voor. Ik heb nu dus een behoorlijke schaduw van ca. 1,5mm aan het achterlijfje. Maar goed, ik heb de larve nu in een bakje zitten, met een flink blad van de plant waar ik toen ook de G. viridula op heb gezien en hij lijkt het inderdaad te lusten, er zitten inmiddels aardig wat gaatjes in het blad. Nu zou ik graag willen kijken hoe deze larve zich verder ontwikkeld. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Gewoon iedere dag een vers blad in het bakje en dan maar afwachten? En waar kan ik dat bakje (met deksel met gaatjes) het beste neerzetten?
Alvast bedankt! Marjo


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Stippen

Ja dat moet wel lukken, hoewel het met een paar beestjes meer nog een grotere succeskans heeft.
Wij sluiten het potje vaak af met vitrage of keukenpapier, daardoor voorkom je dat het te vochtig wordt.
Natuurlijk niet in de volle zon.

Het moet makkelijker zijn dan de meeste soorten lieveheersbeestjes die wij opkweken, omdat het voedsel simpeler ligt.

Wanneer het beestje na een aantal larvefases niet meer beweegt, niet meteen de moed opgeven, want dan kan hij best in pop-fase gekomen zijn.  :P  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

MarjoSmeets

Zoals ik al zei, deze larve vond ik in de keuken en ik heb in de wei op de planten nog eens gezocht naar andere larven om te kunnen vergelijken, maar ik heb er geen meer kunnen vinden. Dus zal ik het met deze ene moeten doen.  :D

Bedankt voor je tips. Ik heb hem nu buiten staan op een beschutte plek. Hij krijgt hooguit een beetje ochtendzon (als die er al is  :( ) en vangt  meestal weinig regen. Als je zo'n potje afsluit met vitrage of keukenpapier, kan er dan niet teveel water in komen als het regent? En hoe lang duurt zo'n cyclus trouwens ongeveer? Dan weet ik ongeveer wanneer ik toch maar de moed moet gaan opgeven!   :grin:

Ik heb trouwens deze zomer heel mooi de hele cyclus van het Lieveheersbeestje in onze tuin kunnen volgen. Ik heb van bijna alle stadia foto's kunnen maken, alleen van het moment van uitsluipen is het me niet gelukt. Eén keer zat ik er dichtbij, toen had ik de pop gechekt, niks bijzonders gezien en 20 minuten later was de pop leeg en de imago weg. Ik heb hem ook niet meer gevonden, dus hij is er waarschijnlijk  af gevallen of verschalkt door een vogel of zo. En één keer dacht ik het geluk te hebben het écht mee te kunnen maken, toen heb ik vanalles zien gebeuren, heb de tak afgeknipt en op tafel gelegd om beter foto's te kunnen maken en op een gegeven moment gebeurde er helemaal niks meer en ook na een paar uur was er niks meer veranderd, dus zal het lvhb gestorven zijn tijdens het uitsluipen. Heb ik er verkeerd aan gedaan om die tak af te knippen? Heb ik het proces daarmee verstoord?

Nogmaals bedankt! Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Stippen

CiteerAls je zo'n potje afsluit met vitrage of keukenpapier, kan er dan niet teveel water in komen als het regent? En hoe lang duurt zo'n cyclus trouwens ongeveer? Dan weet ik ongeveer wanneer ik toch maar de moed moet gaan opgeven!   :grin:
[...]
En één keer dacht ik het geluk te hebben het écht mee te kunnen maken, toen heb ik vanalles zien gebeuren, heb de tak afgeknipt en op tafel gelegd om beter foto's te kunnen maken en op een gegeven moment gebeurde er helemaal niks meer en ook na een paar uur was er niks meer veranderd, dus zal het lvhb gestorven zijn tijdens het uitsluipen. Heb ik er verkeerd aan gedaan om die tak af te knippen? Heb ik het proces daarmee verstoord?
Ha Marjo,
Ik ging er van uit dat je het potje binnen had staan :P

Het uitsluipen is een delicaat proces, dan gaat er best wel eens wat fout, vooral later in het jaar vind je hele partijen wrakken wanneer lieveheersbeestjes uit zijn geslopen tijdens een bui (wrakken)
Als het uitharden van de dekschilden al begint terwijl het dier nog niet geheel uit de pop is, dan kleven de schilden vast aan het poppehuidje en is het diertje niet meer te redden.
Plotseling veranderde luchtvochtigheid kan daar een rol bij spelen. Ik heb laatst een aziaat abr equicolor verspeeld doordat het dier uitsloop in de volle zon.


Maar gelukkig gaat het meestal goed.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Hoi Saampies,

Het larvje lijkt idd wel erg veel op Groen Zuringhaantje, maar ook andere haantjes lijken er wel op. Als het idd een Gastrophysa is zaltie eigenlijk het liefst in de grond willen verpoppen - op plastic zal het uiteindelijk ook wel gebeuren, maar minder gelukkig en dus meer kans op uitval - bij één larve moet je dan nog eens nadenken of je dat wilt. Veel groter dan dit wordt een larve Groen Zuringhaantje trouwens niet meer dus deze zal binnenkort wel naar een plekje opzoek gaan, tenzij het wat anders is natuurlijk - misschien dus ook maar een takje erbij voor het geval het dier aan zoiets wil verpoppen.

Wat ik doe is een bakje aarde/zand eerst wat vochtig maken en een minuut of wat op volgas in de magnetron zetten (dan is alles wat er verder nog in zit dood en kom je niet voor verassingen te staan. Als het afgekoeld is door een zeef drukken zodat er geen klonten in zitten. Dat dan weer onder in de bak met je larve/blaadjes. Op deze manier kun je als de larve verdwenen is na een dag of twee nog eens voorzichtig opzoek in de aarde - kom je een klont tegen dan is de kans groot dat het de larve/pop is. Maar ook hier is met slechts één larve voorzichtigheid geboden - je verstoort het dier toch.

suc7
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

@arp misschien kun je over Marjo's vraag  hoelang het proces kan duren nog iets zeggen?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

#6
Citeer@arp misschien kun je over Marjo's vraag  hoelang het proces kan duren nog iets zeggen?
Zou ik na moeten kijken. Uit het blote bolletje - op het ogenblik dat de larvjes "groot" zijn kan het (voor mijn gevoel) nog lang duren voordat ze in de grond kruipen - een dag of 3-4 dat je denkt "kom op, nou zijn jullie er toch wel klaar voor" (maar misschien wilde ik te graag  :gap: )

Het verpoppen (de popfase) ging bij mij veel sneller dan ik verwacht had - zo snel dat ik een paar keer te laat was met kiekjes van de popfase en de kevers alweer vrolijk op bovenop de aarde rondscharrelden - vanaf wegkruipen tot kever een dag of 4-5 IIRC (misschien ook maar 3??) - al zal dat ongetwijfeld ook van doorvoeding en temperaturen afhankelijk zijn, dus niet per sé na 7 dagen ofzo al erg ongerust worden lijkt me...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Aha, dat verklaart het feit dat ik toen ook geen poppen heb gezien alleen larven en imago's. Als ze in de grond zitten wordt dat natuurlijk moeilijk. Ik ben er normaal niet zo voor om zo'n beestjes in bakjes te zetten. Al helemaal omdat ik er geen idee van heb hoe ik zoiets moet aanpakken en het is tóch een levend wezentje, niet waar? Maar omdat deze in de keuken zat, heel ver weg van iets dat ook maar op een zuringplant lijkt, dus het waarschijnlijk tóch niet overleefd zou hebben als ik hem niet ontdekt had, wou ik het wel eens proberen. Ik zal gelijk eens wat aarde gaan halen, achter in de wei waar de zuringplanten staan, dan weet ik gelijk dat het het soort aarde zou zijn waarin hij normaal ook terecht gekomen zou zijn. Trouwens, ik heb die vorige larven die ik buiten gezien heb, toch nog iets groter in gedachten, vandaar dat ik dacht dat dit nog een kleintje is.  En ja, als ik dan eventueel nog een antwoord op mijn vraag over de tijdsduur zou kunnen krijgen? Ik zal nog wat laten weten als het mij gelukt is!!
Bedankt en groetjes, Marjo

In dit stadium is het lvhb blijven hangen. Het ligt hier op tafel wél in de zon, maar dat was hij ook geweest als ik het takje gelaten had waar het was. Ow trouwens, nu we het er toch over hebben, ik heb het er met iemand over gehad aan welke kant zo'n larve van het lvhb zich nu vasthecht als het gaat verpoppen. Volgens haar was het de voorkant, maar volgens mij de achterkant. Ik denk dat aan deze foto wel te zien is dat het de achterkant moet zijn, of niet? Ik denk trouwens dat ik ook nog foto's van larve en pop heb, die dat bevestigen, maar die wil ik niet ook nog hier plaatsen nu. Het is toch al zo'n groot epistel geworden  :D  Heb ik gelijk of toch niet?


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Stippen

#8
Lieveheersbeestjes hechten zich aan hun achterkant vast:
http://stippen.nl/ontwthumbs.php?keuze=14
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

MarjoSmeets

Yes! Had ik nu toch maar gewed  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo