even een vraagje: stel, de dierenambulance vangt muskuseenden op of zwarte zwanen of zo), en de dieren knappen op. Loslaten mag (inderdaad) niet. Wat moeten ze er dan mee? Zoveel handel is er niet in deze dieren, en verkopen geeft vast ook een ethisch dilemma. Ze zijn al in de natuur (nou ja, stadsparkje) gedumpt omdat iemand ze niet kwijt kon, toch? Ze zijn gezond en ik vermoed dat de gezondheids- en welzijnswet voor dieren ook een en ander te zeggen heeft over afmaken.
En, als je je net met hart en ziel hebt ingezet om die dieren er bovenop te helpen, dan ga je ze toch niet afmaken?
Er is geen permanent-watervogel-asiel voor opgevangen exoten ...
Ik herinner me dat een vogelasiel een paar jaar geleden ditzelfde dilemma had toen beverratten werden binnengebracht met bevriezingsverschijnselen. Dat werd geen groot probleem omdat het maar over enkele exemplaren ging en een particulier bereid bleek ze te gaan houden, maar het betreffende asiel gaf direct toe dat ze een idee hadden wat ze hadden gedaan als er een stuk of 20 zouden zijn gebracht.
Wat ik hiermee wil zeggen: ik keur het niet goed, maar vind het wel een andere situatie als iemand die eekhoorns koopt om ze los te laten.