Niet teruggevonden zeldzaamheden in Nederland

Gestart door martinharskamp, augustus 21, 2008, 18:31:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinharskamp

Enkele weken geleden ben ik 's avonds in de Alblasserwaard wezen zoeken naar de twee Zwarte Ooievaars. Later hoorde ik dat er 's middags al door enkele anderen tevergeefs naar de vogels was gezocht. Jammer dat ik dat niet wist. Wel een leuke avond gehad in de Alblasserwaard maar ik ging voor de Zwarte Ooievaars.

Gisterenavond ben ik naar de plek geweest van de dubieuze waarneming van de Witwangstern. Ik had er geen best voorgevoel over maar ik woon er vlak bij dus toch effe gaan kijken. Toen ik de vogel niet had gezien heb ik hem als onzeker ingevoerd met als bijzonderheid dat ik hem niet had gezien. Niet de meest logische optie maar anderen kunnen hier wel hun conclusies uit trekken. Een admin vroeg mij om de waarneming weer te verwijderen, ik had de vogel tenslotte niet gezien.

Wat mij betreft zou de mogelijkheid er mogen komen om 'niet teruggevonden' te kunnen aanvinken, zodat andere vogelaars weten dat er gezocht is. Je kunt het natuurlijk ook melden bij het topic Zeldzaamheden in Nederland maar dat gebeurd nu niet zoveel. Er kan ook een appart (dit?) topic voor komen. Hoe denken jullie erover?

GijsB

hem invoeren met als aantal 0 zou je kunnen doen
Gijs

martinharskamp

Citeerhem invoeren met als aantal 0 zou je kunnen doen
Dat gaat niet, je moet minimaal een 1 invoeren!

Bas vd Burg

Misschien dit soort zaken melden op www.dutchbirdalerts.nl??? Ik denk persoonlijk dat die site een beter medium is voor dit soort zaken dan waarneming.nl
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

martinharskamp

CiteerMisschien dit soort zaken melden op www.dutchbirdalerts.nl??? Ik denk persoonlijk dat die site een beter medium is voor dit soort zaken dan waarneming.nl
Die site is pas stukken beter geworden, in ieder geval voor mensen die er geen lid van zijn! Maar, op deze site gebeurd het ook zelden dat iemand meld dat ie is wezen zoeken maar de vogel niet meer heeft gevonden. Zeker niet bij 'algemene' zeldzaamheden als Zwarte Ooievaar. Ik heb op waarneming.nl wel vaker gezien dat mensen een vogel als onzeker hadden ingevoerd, met als opmerking 'niet meer teruggevonden'. Blijkbaar speelt het probleem bij meer mensen.

snwja3

CiteerDie site is pas stukken beter geworden, in ieder geval voor mensen die er geen lid van zijn! Maar, op deze site gebeurd het ook zelden dat iemand meld dat ie is wezen zoeken maar de vogel niet meer heeft gevonden. Zeker niet bij 'algemene' zeldzaamheden als Zwarte Ooievaar. Ik heb op waarneming.nl wel vaker gezien dat mensen een vogel als onzeker hadden ingevoerd, met als opmerking 'niet meer teruggevonden'. Blijkbaar speelt het probleem bij meer mensen.

We proberen Dutch Bird Alerts meer een website te maken met de nadruk op informatie voor vogelaars 'vanuit en in het veld'. Dit naast waarneming.nl, waar de nadruk ligt op een mooie complete database.
OP DBAlerts wordt ook gemeld wanneer een vogel zich verplaatst, wegvliegt etc. en dus ook afgemeld en de nieuwe website is ook een aanzet daartoe.
Als je daar gebruik van maakt dan wordt je (ook in het veld) op de hoogte gehouden van alle bewegingen van de vogels. Blijf je inderdaad afhankelijk van de input van de deelnemers, afmelden wordt inderdaad minder trouw gedaan dan melden!
Ofwel in het veld etc. is ons syteem een mooie optie, je kan met een moderne PDA/smartphone met inter ook alles op mobiel internet bekijken (www.dutchbirdalerts.nl/mobiel).

Bovenstaande wel een beetje reclame, maar niet als concurent van waarneming.nl,  het gaat ons juist/voornamelijk om elkaar 'direct' op de hoogte houden in het veld van leuke soorten.
We zetten ook regelmatig wat over van waarneming.nl, want ben het met Martin eens, niets is frusterender 's avonds te zien dat je een vogel gemist hebt terwijl je vlakbij was of te zien dan je ook thuis had kunnen blijven omdat bekend was dat de vogel allang was weggevlogen.

En maak je gebruik van DBAlerts blijf de waarnemingen 's avonds (of eerder) beslist op waarneming.nl zetten (steeds meer mensen zie ook gebruik maken van beide systemen!), voor je eigen gegevens maar ook voor een complete database, het goede/sterke punt van waarneming.nl, waar zij ook weer van jullie/onze input afhankelijk zijn.
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

De DBA site is nu zeker een mooie aanvulling op Waarneming.nl het enigste jammere er nog aan is dat het gelscht en kleed niet goed ingevuld kan worden. Je kan bijvoorbeeld geen Man adult winterkleed invoernen. Of een Vrouw 2e kj.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ies Meulmeester

#7
CiteerDe DBA site is nu zeker een mooie aanvulling op Waarneming.nl het enigste jammere er nog aan is dat het gelscht en kleed niet goed ingevuld kan worden. Je kan bijvoorbeeld geen Man adult winterkleed invoernen. Of een Vrouw 2e kj.
Daarom is er nu een mooi veld voor extra informatie! En anders moet je wel erg veel gaan invoeren in het veld als je dat apart allemaal wilt doen(kleed, leeftijd, geslacht, etc.)...

Jeroen Nagtegaal

Ideetje om geslacht. leeftijd en kleed appart te houden
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

CiteerDe DBA site is nu zeker een mooie aanvulling op Waarneming.nl het enigste jammere er nog aan is dat het gelscht en kleed niet goed ingevuld kan worden. Je kan bijvoorbeeld geen Man adult winterkleed invoernen. Of een Vrouw 2e kj.
Klopt niet helemaal, je kan het wel aangeven en zoals Ies zegt aanvullen in de extra informatie.
De reden van bovenstaande is het feit dat we onze berichten ook nog doorzetten op de semafoon, met een beperkt aantal digits (ofwel codes) waardoor we sommige kleden hebben moeten samenvoegen.
Als de ondersteuning van de semafoon eruit gaat, zijn we hieraan niet meer gebonden en kunnen we de codes/kleden uitbreiden. Ook dan wordt het gemakkelijker om een goede uitwisseling/samenwerking met waarneming.nl op te bouwen, omdat we dan onze codes/input kunnen gaan synchronizeren.
Ofwel een volgende versie zal nog mooier worden ...
Wietze Janse

Vincent Hart

@Martin: We zouden natuurlijk gewoon dit door jou geopende topic kunnen gebruiken om 'nulmeldingen' door te geven... Afhankelijk natuurlijk van de input zou dit topic dan op dezelfde manier kunnen blijven lopen als Zeldzaamheden in Nederland/West-Paleartic.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

P1234

Of nog duidelijker; even een apart topicje openen en daarin aangeven dat je hebt gezocht naar Zwarte Ooien en niets hebt gevonden.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Thijs Fijen

Thijs Fijen

DanielS

#13
Ik trap dan maar af ;)

Ik ben vandaag naar de Koereiger geweest in de Onnerpolder, maar ik heb hem niet gevonden  :(
Ook 2 andere vogelaars die aanwezig waren hadden hem niet gevonden
Daniel

Steven Wytema

no2:
Draaihals van Frankendael niet gevonden (gezocht van 15h-16:30)
Steven Wytema


Alwin van Lubeck

CiteerIk trap dan maar af ;)

Ik ben vandaag naar de Koereiger geweest in de Onnerpolder, maar ik heb hem niet gevonden  :(
Ook 2 andere vogelaars die aanwezig waren hadden hem niet gevonden
Ik kon de Koereiger gisteravond al niet meer vinden  :unsure:  
Mvg,
Alwin van Lubeck

Jeroen Nagtegaal

Ideetje om een link erbij te pakken van de laatste waarneming?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

#17
Helaas bij de Steile bank vandaag geen flamingo's gezien ;)

edit:

wel gaaf de vele brilduikers bij het Oudermirdumklif!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

martinharskamp

Ik ben vanochtend nog wezen zoeken naar de (inmiddels zekere volgens HP) Amerikaanse Smient van de Groene Jonker. Ik kon hem helaas niet meer vinden. Vroeg in de ochtend zijn er grote groepen Smienten hoog en ver weg gevlogen. Daarna kwamen er uit dezelfde richting steeds weer kleine groepjes terug, dit ging door totdat ik om 11 uur wegging. De Amerikaanse Smient zou dus best weer in het gebied op kunnen duiken. Er zit nu trouwens ook een Kuifduiker in het gebied, niet te snel doorlopen met het idee dat je weer een Geoorde Fuut ziet dus.

Maico Weites

Er was rond 11:00 een zwarte ibis bij Kolham gezien. (Toen was ik er ook :angry: :angry:). Zag deze melding pas na 16:00. Gebied uitgekamd in de regen, maar niks kunnen vinden.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

P1234

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Vincent Hart

Geloof dat we de snip ook aan dit lijstje mogen toevoegen? :(
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maico Weites

#22
Citaat van: P1234 op oktober 06, 2009, 17:05:54 PM
Vandaag was de vogel daar erg mooi te zien.


Gisteren heb ik hem ook gezien. Leuk, met name als het op je Local Patch is.
Misschien ga ik straks wel weer even.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

frankw

Citaat van: vincenthart op oktober 06, 2009, 17:16:11 PM
Geloof dat we de snip ook aan dit lijstje mogen toevoegen? :(
Toch nog een waarneming vandaag..

j.steenbergen

#24
Over de Roodkeelpieper van Alphen: vanochtend met 4 man gezocht. Van half tien tot twaalf in ieder geval niets teruggevonden. Voor wat het waard is.
Jeroen Steenbergen

Gert Veurink

en om deze weer even op te halen... (was handig topic) ik begrijp dan dba dat vanochtend een groepje zonder succes heeft gezocht naar de steppevork
groet!
Gert Veurink



August

Citaat van: Gert Veurink op november 03, 2009, 16:02:52 PM
en om deze weer even op te halen... (was handig topic) ik begrijp dan dba dat vanochtend een groepje zonder succes heeft gezocht naar de steppevork
Vanaf 9 uur tot een uur of 3 is er gezocht  door 10 a 15 man
August van Rijn

Rutger

Heeft er iemand vandaag nog gezocht naar de zwartkeellijster? Ik kon er tot nu toe onmogelijk bij zijn helaas  :(

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Joostv

vandaag tot de donker geweest maar geen zwartkeel :-\
De amerikaanse goudplevier wel gevonden op de bekende plek B)

August

Citaat van: Joostv op november 03, 2009, 20:16:11 PM
vandaag tot de donker geweest maar geen zwartkeel :-\
De amerikaanse goudplevier wel gevonden op de bekende plek B)
Zou ik even melden bij  db alerts
August van Rijn