Salamander

Gestart door Elise_Jacobs, april 15, 2006, 02:15:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

Deze 2 salamanders hebben we gevonden in een vijver waar we normaal alleen kleine watersalamander zien (vandaag ook weer). Omdat deze er toch wat anders uitzien vraag ik me af of dit misschien toch alpenwatersalamanders zijn?  
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

foto 2
Groetjes Elise

klaas van haeringen

#2
Klopt, alpenwatersalamander. De kamsalamander heeft een gevlekte buik.

Edit: Hij is inderdaad anders dan een vrouwtje alpenwatersalamander, al twijfel ik heel erg over wat het dan wel zou moeten zijn, zijn er meer foto's?

Groeten, Klaas van Haeringen

tekenaar

#3
Zeker geen alpenwater (Klaas: hoop dat je het niet erg vindt dat ik je tegenspreek...) want alpenwater heeft ook een oranje keel (evt met vlekjes) en deze salamander heeft wel vlekjes op de keel, maar geen oranje kleur daar. Bovendien klopt de vorm van de kop niet met alpenwater (die is ronder). Ook de lichte streep op de zijkant van de kop klopt niet met alpen en wel met kleine (en vinpoot).

Ik vindt dit ook een apart beest, Elise, in welk deel van Nederland woon je? Heb je ook een 'apart mannetje' in de vijver (dit is een vrouwtje: kleine cloaca)? Ik twijfel tussen een aparte kleine water en een vinpoot. Ik denk richting vinpootsalamander omdat een vrouwtje kleine met zoveel vlekjes op de keel meest ook vlekjes op de buik heeft, maar vinpoten hebben meestal ook niet zoveel vlekjes op de keel...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wj_emsens

#4
Ik ben blij dat er nog iemand reageert, want ik vind dit zelf ook een zeer vreemde salamander.

Hij heeft blijkbaar kenmerken van verschillende soorten door elkaar.

Een kenmerk dat wel veel te zien is bij alpenwater is die lichte band met kleine zwarte stipjes op de scheiding tussen buik en rug, goed te zien op de tweede foto. Een gevlekte keel is niet de norm, maar het kan zeker wel bij een alpenwater. Enkel het feit dat deze niet oranje is, is vreemd. Ook is de buik van een alpenwatersalamander meestal feller oranje ipv geel en de rug is meestal donkerder.

Een vinpoot is misschien mogelijk, maar deze hebben zo goed als nooit een gestippelde keel, de keel is bijna altijd egaal bleek. Deze heeft wel een gestippelde keel, en dat is dus hoogst uitzonderlijk.
Verder kan het aan de foto liggen, maar het lijkt alsof deze een kammetje heeft op de rug. Wijfjes vinpoot hebben dacht ik geen kam.

Als het een kleine watersalamander zou zijn, is dit een zeldzaam exemplaar vanwege het volledig ontbreken van vlekken op de buik in contrast met de keel. Er zijn exemplaren met een bijna volledig egale buik, maar meestal zijn ook bij deze één of twee grotere vlekken te vinden.
Wat dit kenmerk betreft, vind ik deze waarneming wel vreemd, maar het kan blijkbaar dus wel.


Nog een kleine toevoeging; heb je daar al veel salamanders gevangen?
Waar er één zit, zitten er ook meerdere. Als je er al zeer veel gevangen hebt en dit is de eerste vreemde, is het de kans heel groot dat dit ook een kleine watersalamander is.


Groeten
Willem-Jan Emsens

Elise_Jacobs

Fijn dat er toch nog mensen hebben gereageerd. Ik vond het zo'n vreemd exemplaar. Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n salamander gezien.... Vandaar dat ik dit hier heb neergezet. Deze salamander kwam niet overeen met de foto's die op waarnemingen stond.
Wat die kam betreft.. dat had ze niet. Wel een soort lichte streep op haar ruggetje. Deze salamder hebben we gevonden in Oosterbeek (Arnhem) en ik heb tot nu toe nog geen "vreemde" mannetjes gezien, maar ik zal er eens goed gaan zoeken. En ja we hebben in deze vijver al meerdere salamanders gevonden, maar dat waren hele duidelijke kleine watersalamander.
Vorige week hebben we op een andere plek een alpenwatersalamander gevonden en die zag er dus ook weer heel anders uit. Veel fellere buik, andere kop, en een veel "drogere" rug. Het ruggetje van deze salamander was veel gladder en groenig ipv donker. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen want ik ben toch wel heel erg benieuwd wat voor een salamandertje dit is.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

Nog vergeten te melden dat haar staart ook niet zo'n mooie "ronde" vorm had, de staart liep in een rechtere punt uit.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

Dit is de alpenwatersalamander die we vorige week op een andere plek hebben gevonden. Dit ziet er toch wel heel anders uit.
Groetjes Elise

Mark van Veen

#8
De laatste foto van een salamander op de buik is een mooie alpenwatersalamander: let op de ongevlekte, rode keel en de mooi rode buik.

Het dier waarmee deze draad begonnen wordt lijkt me gewoon een kleine watersalamander, maar dan een met ongevlekte buik. Argumenten: gevlekte keel en een buik die meer geel dan rood is. Ook is het dier niet al te groot, af te meten aan de hand die hem vasthoudt. Als ik het goed heb varieert de vlekking van de buik van kleine watersalamanders enorm en dit zou een extreem ongevlekte zijn.
groet,

Mark van Veen

Elise_Jacobs

Bedankt allemaal! Ik heb nu al veel reacties gezien, maar het is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik wacht nog even met invoeren en in de hoop dat jullie het eens worden. :)
Groetjes Elise

wj_emsens

#10
Ik denk dat het eigenlijk alleen maar een kleine watersalamander kan zijn (ook wat de vindplaats betreft, vinpoot wordt dan vrij onwaarschijnlijk), maar dan wel met een uitzonderlijk patroon.
Willem-Jan Emsens