Centaurea-achtige (?) Uiterwaarden Maas

Gestart door Hinko, mei 25, 2009, 17:17:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Iemand enig idee? Mijn eerste indruk was iets Centaurea achtigs, maar dan wel vrij groot.
http://waarneming.nl/waarneming/view/43144096
mvgr, Hinko

nick w

Doet aan centaurea montana denken, die ze als tuinplant verkopen.

Groet,
Nick W

han.endt

Het is geen Centaurea montana. Ik denk dat Hinko die ook wel kent.
Ik vind het lastig; Centaura 'Pulchra Major' misschien?
Heb je geen details van de bloem zelf?

Hinko

De Bergcentaurie is het zeer zeker niet. 'Mijn' plant is vele malen groter. Ik heb een foto toegevoegt met een vlieg erbij. Dan kun je een beetje inschatten hoe groot de bloemen zijn. Ik denk dat de planten zo'n 60-70 cm hoog zijn en de bloemen iets van 6-7 cm in doorsnee.

Centaura 'Pulchra Major' lijkt er zeker op qua bloemen! De bladeren (die vind ik nogal typisch) lijken echter niet op de plaatjes die ik op de wikipedia vond.
mvgr, Hinko

petraw

Hinko,

Dit is ook nog een mogelijkheid: Centaurea macrocephala

Verder is Centaurea een erg lastig geslacht. In een Aziatische flora in mijn kast zijn er nog veel meer met van die dikke knoppen. Bovengenoemde is in ieder geval te koop bij tuincentra, als ik er vanuit ga dat de plant die jij vond geel gaat bloeien.

Groet,

Petra
Groet, Petra

han.endt

Ja Petra heeft gelijk! Centaurea macrocephala. Ik meende op de overzichtsfoto lichtroze bloemen te zien, maar dat zijn, zie ik nu, uitgebloeide takken van vorig jaar.

Hinko

Ik heb even de tijd genomen ( :-[ ) om foto's te vergelijken. Ik ben ook overtuigd van Centaurea macrocephala.
Bedankt Han en Petra!
mvgr, Hinko