Gallen uit laten komen

Gestart door Tinok, augustus 20, 2008, 12:53:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Er zitten gallen op het blad van mijn wilg in mijn tuin.
Nou vroeg ik me af of je die ook in een potje kan doen en zo er achter kan komen wat er in zit.
Net zo als met vlindertjes enzo. Of kan dat niet omdat als je de blaadjes er af haalt de larve geen voedingsstoffen meer binnen krijgt en dood gaat?
Ik hoor graag jullie advies want ik ben errug nieuwsgierig. :grin:


Edit
Inmiddels zit er in 1 gal een klein gaatje en zitten er in het potje allemaal zwarte korreltjes (poepjes?).
Ik zie nog geen beestje maar hoop dat dat nog wel te voorschijn gaat komen.... :whistle:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

MarjoSmeets

Hallo,
Ik ben net eens aan het googlelen om een antwoord te zoeken op mijn eigen vraag. Ik kwam daarbij de zin tegen: "en als je geïnteresseerd bent in de galmaker is het een goed idee de gal 'uit te broeden'". Dit zou dus een antwoord zijn op jouw vraag. Ja het kan dus, maar ik zie er niet direct bij staan hoe je dat moet doen. Ik geef je hier de site, misschien ken je hem al, maar anders kun je er zelf misschien nog wat vinden! Succes! Groetjes, Marjo

http://www.plantengallen.com/
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Hé! Ik kwam nog iets voor je tegen!  :D
"Gallen zijn gemakkelijk te verzamelen en thuis uit te broeden. Knopjesgallen moet je in het najaar verzamelen, wanneer de bladeren beginnen te vallen. Omstreeks deze tijd laten de gallen van de bladeren los. Stop ze met wat blad in een plastic doosje. Als je de bladeren vrij vochtig houdt, zul je zien dat de gallen blijven groeien. Bewaar ze op een koele plaats, dan komen de eerste insecten in het voorjaar te voorschijn. "
Dit staat op deze site, zitten wél pop-ups aan vast merk ik  :(


http://home.wanadoo.nl/colfoort/pagina31.html#Gallen  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Tinok

Hoi Marjo,

Wat leuk dank je wel voor de info. Sorry dat ik wat lang op mijn reactie liet wachten maar er waren wat inlogproblemen...
Ik heb er nu in het potje wat water gegooid maar begrijp uit het verhaal dat ik de gallen nu nog niet had moeten plukken maar beter wat weken kan wachten.
En ook niet op de vensterbank want dat is te dichtbij de verwarming.
Mmm moet maar eens na gaan denken over een goede plek want lijkt me er leuk om ze uit te zien komen. Toch net een kadotje lijkt me.
groetjes Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'