Grijze zandbij?

Gestart door Wilma van Holten, augustus 20, 2008, 09:33:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wilma van Holten

Kan mij iemand vertellen of dit een grijze zandbij is. Gisteren op het Kootwijkerzand heb ik er twee gezien.

Wilma van Holten.

Antonie Blom

Wilma, ik zou de andere foto ook plaatsen, deze is duidelijker volgens mij. Naar mijn idee was dit een Andrena vaga (zoals ik je gemaild heb), mijn grootste twijfel is de periode, de laatste waarneming is al weer een poosje geleden.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

LakeSide

#2
Het ziet er zeker uit als A. vage. Maar het kan ook A. cineraria zijn. Die heeft een zwarte streep over de thorax lopen. Het A. vaga vrouwtje is daar geheel grijs en het mannetje heeft een zwarte plek (maar geen streep).

A. vaga vrouw:


A. vaga man:

han.endt

#3
Voor zover ik kan nagaan zijn waarnemingen van zowel Andrena vaga als A. cineraria in augustus onmogelijk......

Wilma van Holten

Extra foto vanwege enige twijfel tussen Andrena vaga of Andrena cineraria.

LakeSide

CiteerVoor zover ik kan nagaan zijn waarnemingen van zowel Andrena vaga als A. cineraria in augustus onmogelijk......
Toch lijkt het wel heel erg op A. cineraria.

han.endt

#6
Citeer
CiteerVoor zover ik kan nagaan zijn waarnemingen van zowel Andrena vaga als A. cineraria in augustus onmogelijk......
Toch lijkt het wel heel erg op A. cineraria.
Is het geen slijtplek?

Het is zo onwaarschijnlijk dat we toch het hele beest even moeten zien. Vooral ook de vleugeladering. Zien we geen alternatief over het hoofd? Lijken op is hier niet genoeg.

LakeSide

Gezien de normale vliegtijd is het inderdaad zeer onwaarschijnlijk. Heb je een foto van de hele bij Wilma, of heb je hem zelf helemaal gezien. En zo ja, lijkt deze op de foto's die ik heb geplaatst?

corzonneveld

Volgens mij is het een Pluimvoetbij. Zie bijgevoegde foto's. De eerste laat eenzelfde perspectief zien, en wel een perspectief waarin te weinig kenmerken zichtbaar zijn. De tweede maakt duidelijk waarom aan A. cineraria gedacht werd. Ook deze pluimvoetbij heeft een donkere band op het borststuk.

Andrena vaga/cineraria is ZO onwaarschijnlijk dat alleen ondubbelzinnig materiaal zo'n waarneming zou kunnen ondersteunen. Hier ontbreekt dat, en is een veel waarschijnlijker identificatie mogelijk.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#9
en hier dan de hele bij - let op de donkere vlek op het borststuk

Foto's door mijn vrouw gemaakt op Mantingerzand, 3 augustus dit jaar
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Antonie Blom

Namens Wilma een reactie (ze staat hier naast me :lol: ). Pluimvoetbij is inderdaad een goede optie en momenteel houdt ze het inderdaad even op een warschijnlijke Pluimvoet. Allen bedankt voor het meedenken  :duim: .  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.