Groen nimfje op jakobskruiskruid

Gestart door thijsdegraaf, augustus 18, 2008, 20:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik zag hem eerst niet, want het lijkt net een groen vlekje omdat de poten niet opvallen. Verder was het ook nog somber weer.
De enige groene wantsen, die ik dit jaar heb gezien in de tuin, zijn de Lygocoris pabulinus (waarschijnlijk - maar daarvan zag de nimf er anders uit) en de Neolygus Contaminatus.
Er was maar een foto gelukt. Daarna verdween hij onder de bloem.  ;)

Groet, Thijs

Berend Aukema

Een verdwaalde vijfde stadium nimf van Liocoris tripustulatus

thijsdegraaf

#2
He, dat mag je wel zeggen, want er is geen brandnetel te vinden in mijn tuin.
Blijkbaar kan hij toch in leven blijven op kruiskruid. Dat redden niet alle dieren.
Interessant. Is daar iets over bekend? Dat zal Esther leuk vinden. ( http://www.jakobskruiskruid.com/website/ )

Groeten en natuurlijk weer bedankt Berend,
Thijs

Esther

Thijs ik heb hem gearresteerd en hij staat er al bij  B)

Groeten Esther

thijsdegraaf

#4
Hallo Esther,
Jij bent snel.  :D Het is niet zo'n geweldige foto. Hij was hier al op de vlucht.
Ik vraag me nog steeds af, hoe hij er komt en hoe hij in leven blijft zonder de brandnetels in de buurt.
Ik heb, toen ik thuis kwam, nog wel gezocht, maar kon hem niet vinden.  

Groeten, Thijs

Esther

Hoe hij in leven blijft weet ik ook niet ;-) Er is wel bekend dat insecten dood kunnen gaan aan die PA's, maar ik heb ook nog nergens kunnen vinden welke insecten dat zijn en hoe ze dan doodgaan. ( ook nog niet echt gezocht, dat moet ik dus wel gaan doen maar eerst ben ik aan het proberen af te rekenen met de fabels omdat er toch ook wel veel onnodige angst is door allerlei 'Indianenverhalen' )
Ook zijn er een heleboel insecten die gebruik maken van de Kruiskruiden bijv. voor als voedselplant  of op andere insecten jagen die op kruiskruid wonen. Ik weet eerlijk gezegd niet waar deze wants van leeft, is het een planteneter of juist een jager op bladluisjes ofzo?
Al met al is het een vreselijk boeiende plant.

Groeten Esther

thijsdegraaf

#6
Hier kun je  informatie vinden over de Brandnetelwants Liocoris tripustulatus.
http://www.gardensafari.net/dutch/picpages...ipustulatus.htm
Er staat o.a. : De eitjes worden in april gelegd en komen in mei uit. De larven lijken niet veel op de ouders. Zo zijn ze geheel groen. De larven leven uitsluitend op brandnetel, waar ze vooral aan de bloemen van de plant zuigen en aan de vruchtbeginselen. Vanaf juli zien we de eerste volwassen dieren verschijnen. Deze treffen we ook op andere planten dan brandnetel aan maar het staat niet vast dat ze daarop ook zuigen.
Of het laatste klopt vraag ik me af. Want ergens anders las ik, dat het volwassen beestje in de tuinbouw (ook in kassen) als schadelijk wordt gezien. Onder andere worden genoemd: Braam, framboos, komkommer, paprika, gerbera, chrysant.
Dat kun je bijvoorbeeld hier vinden. http://www.telenmettoekomst.nl/files/pdfs/...007-10-2004.pdf
Vandaar dat ik zo verbaasd ben. De volwassen wants zie ik wel vaker in de tuin.

Esther

#7
He bedankt Thijs,
Ik herinner me ineens  ook dat ik een enorme lijst heb van insecten die gebruik maken van Kruiskruiden, ik moet het morgen even opzoeken,
Poole, A. L. & D. Cairns. 1940. Botanical aspects of Ragwort
Bulletin 82: 2-61. Of Harper en Wood. 1957. The Journal of Ecology 45: 617-637.
Ik zal zoeken of deze nimf er ook bij zit. Eventueel kan ik de lijsten scannen.
Stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht, de lijst is behoorlijk groot.
Voor mij zijn insecten nieuw, ik weet er nog amper wat van. Maar goed toen ik begon met Kruiskruiden wist er ook daar niets van maar inmiddels  wil ik steeds meer weten, voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd ;-)

Groeten Esther

Kan dit een volwassen exemplaar zijn? Ik heb de foto wat moeten bewerken want ie was aardig mislukt.

thijsdegraaf

#8
Aan de kleur van de antennes te zien, is het een  bessenwants (Dolycoris baccarum) Die heeft antennes met witte en zwarte banden. De kleur  van het beestje is niet helemaal het zelfde.
zie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/tj.de.gra...coris-bacca.jpg

De Brandnetelwants (Liocoris tripustulatus) is een klein wantsje. Lengte: 3,5-5 mm.
De overwinterde vormen hebben een donker oranje tekening, de pas ontwikkelde hebben aanvankelijk een geelgroene tekening, die later donkerder wordt
http://home.quicknet.nl/qn/prive/tj.de.gra...tlwants-8-b.jpg
en
http://home.quicknet.nl/qn/prive/tj.de.gra...ts-4-6-6-08.jpg

Groeten, Thijs

Esther

Bedankt Thijs

Dat de kleur bij mijn wantsje niet klopt kan heel goed hoor, ik heb nogal wat zitten rommelen met die foto om het een beetje zichtbaar te maken. Hij was ook zo snel ;-) We hadden meer foto's maar overal was ie net weg en zat ie ineens aan de andere kant van het blaadje, of er kwam een kudde dazen  :censored:  Mijn score gelukte foto's van die dag was 6 van de ruim 80  B)

Groeten Esther

thijsdegraaf

Ja frustrerend is dat. Aan de andere kant geeft het weer een goed gevoel als er iets gelukt is.
Met m'n toestelletje (een Fujifilm FinePix S9600) moet ik met super macro vlak bij komen, anders wordt het niets.

harry60

De laatste mislukte fotm lijkt me inderdaad ook een Dolycoris baccarum.
de brandnetelwants ziet er als volgt uit.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Schmitz & Werner (2000) geven een lijst van in Midden-Europa op bezemkruiskruid aangetroffen wantsen. Liocoris tripustulatus werd incidenteel ook aangetroffen op bezemkruiskruid, maar geen nimfen. Van de 34 aangetroffen soorten gaat het slechts bij vijf soorten om reproductie op bkk!

Esther

Als ik het goed heb dan is de wantsen en cicadenfamilie de familie hemiptera?
Harper en Wood hebben het dan over; Anthocoridae, anthocoris sp.
Miridae, capsus spec., Jassidae,  aphrodes.
Dan gaan ze verder met Lepidoptera ( ik dacht vlinders), Coleoptera ( kevers), Hymenoptera, ( hommels wespen bijen mieren? ) Apidae ( hoort deze familie dan niet tot Hymenoptera, met google kom ik op bijenfamilie) en Diptera. ( vliegen)
Ik heb alle families wel moeten googelen, Harper en Wood hebben een enorme lijst moet ik zeggen, ik raak alleen de klus dus een beetje kwijt bij de vliesvleugelen, zijn Apidae dan wel of geen Hymenoptera?

Groeten Esther

Goyatlah

Hemiptera, Coleoptera, Hymenoptera en Lepidoptera (maar ook Odonata - libellen) zijn ordes - verzamelgroepen van families. Familienamen eindigen bij dieren altijd op "idae", dus Apidae is de familie van de bijen, Anthocoridae die van de bloemwantsen etc.
Op  het Nederlands Soortenregister kun je zien welke soorten bij welke families bij welke ordes horen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

#15
Esther,

Hemiptera, Lepidoptera, Coleoptera zijn geen families maar ordes. Elke orde bestaat weer uit families. Zo is de Apidae (bijen) een familie uit de orde van de Hymenoptera (vliesvleugeligen).
En zo zijn sluipvliegen (Tachinidae), zweefvliegen (Syrphidae), vleesvliegen (Calliphoridae) voorbeelden uit de orde Diptera (vliegen en muggen).

Edit: Goyatlah was me even voor, maar het komt op hetzelfde neer.

Esther

Bedankt Goyatlah en Han, ik begrijp het denk ik. Een orde staat in principe dus gewoon boven een familie, een orde is ingedeeld in families.  Harper en Wood maakten me het wel even moeilijk door die orde van de Hymenoptera en daarachter onder een nieuw kopje die Apidae te plakken. Daar ging ik de mist in. Het ezelsbruggetje dat families altijd op idae eindigen is een handig idee.

Groeten Esther