Kever met oranje vlekken

Gestart door Arno van Stipdonk, april 16, 2006, 21:17:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo insectenforum,

Vandaag zag ik deze kever:

Kever

Hoewel de achtergrond minder mooi is (stonk nogal  :P ) vond ik de kever mooi genoeg om er een foto van te maken. Kan deze zo op naam gebracht worden?

Kees v.d.Berg

#1
Volgens mij is het een Nicrophorus spec. een zogenaamde doodgraver, ik heb je foto niet in het forum kunnen zien maar wel in waarneming. Ik had geen rechten gaf het scherm aan??

overigens wel een frisse foto :D
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Arno van Stipdonk

#2
Dank je Kees!

Ik heb de URL even aangepast, waarschijnlijk iets fout gegaan.
In de database staan waarnemingen van twee soorten Necrophorus.
Deze lijkt in ieder geval alleen op Gewone Doodgraver-Necrophorus vespilloides.
Is het niet met zekerheid te zeggen dat het deze soort is?

Op het internet zag ik nog een foto van deze soort die ook van deze kleine 'spinnetjes' bij zich droeg. Zijn dit jonge exemplaren?

Gewone doodgraver  

Kees v.d.Berg

Hallo Arno,

Veel verstand heb ik er niet van maar volgens mij zijn het parasieten (mijten?)
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Stippen

Het lijken mijten, die je vaak ziet op kevers. Vooral op elzenhaantjes zag ik ze nogal eens.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Elise_Jacobs

Vanmiddag heb ik ook zo'n kever gezien. Hij zat op iets wat op een drol leek, maar nu ik dit lees zou het best een dode slang geweest kunnen zijn. (zie foto). Mooie kever trouwens!!
Groetjes Elise

han.endt

#6
CiteerDeze lijkt in ieder geval alleen op Gewone Doodgraver-Necrophorus vespilloides.
Is het niet met zekerheid te zeggen dat het deze soort is?
N. vespilloides is het in ieder geval niet. Ik twijfel tussen N. vespillo en N. investigator. Het is jammer dat de achterpoten er niet duidelijk op staan.

Arno van Stipdonk

Allemaal bedankt!

Han, dan toch maar een Nicrophorus spec. van maken?
Kan deze soort aangemaakt worden?


han.endt

Ik denk toch dat jouw kever een Krompootdoodgraver, N. vespillo is en geen N. investigator. Op de achterste dij bevindt zich namelijk en lichte vlek en op alle foto's die ik kan vinden heeft vespillo die ook en investigator niet. Ik kan er echter niets over in de literatuur vinden, dus of dit echt doorslaggevend is weet ik niet :unsure:.
Ik zou hem opvoeren als een Krompoot met vraagteken.

Arno van Stipdonk


markenleij

#10
In "Kevers op kadavers" wordt als verschil tussen N. vespillo en N. investigator aangegeven dat bij N. investigator de eerste rode dwarsband niet door de naad wordt onderbroken. Op de foto is dit wel. Dus volgens mij een Gewone doodgraver, N. vespillo

(Volgens hetzelfde boekje is NL naam voor N. vespillo: Gewone doodgraver)

han.endt

#11
Ik kan daar geen verschillen ontdekken. De enige bij wie de rode band duidelijk onderbroken is is bij vespilloides, de Gewone Doodgraver. De namen vespillo en vepilloides worden nog al eens door elkaar gegooid of beter gezegd de Nederlandse namen.

markenleij

Han, Ik ben het met je eens dat nederlandse namen voor verwarring kunnen zorgen.

CiteerDe enige bij wie de rode band duidelijk onderbroken is is bij vespilloides

In KNNV WM 222 (Kevers op kadavers) wordt gezegd dat de rode band bij de naad (waar de twee dekschilden tegen elkaar komen) onderbroken is,  hetgeen bij N. investigator niet het geval is. Er is dus geen sprake van dat de rode dwarsband op het dekschild onderbroken zou zijn (zoals bij N. vespilloides).
Ik meen op de foto toch te zien dat de rand van het dekschild bij de naad zwart is. Dit is een bevestiging van uw conclusie dat het N. vespillo  is.

Kees v.d.Berg

#13
Hier een foto van de krompoot doodgraver??
http://www.waarneming.nl/fotonew/5/43165.jpg
http://www.waarneming.nl/fotonew/6/43166.jpg
lijkt toch duidelijk een gekromde achtertibiae.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Arno van Stipdonk

Het exemplaar op mijn foto lijkt inderdaad duidelijk op Krompootdoodgraver. Ook de oranje vlekken van Gewone doodgraver zijn anders, meer golvend en de kever lijkt me langer t.o.v. Kroompootdoodgraver.
Ik haal het vraagteken weg, als iemand het er niet mee eens is hoor ik dit graag.

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken.