Gaan er al mensen de lamp buiten zetten?

Gestart door Northwinds, maart 24, 2006, 13:53:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Northwinds

De nachttemperaturen gaan langzamerhand weer wat hoger worden (helaas wel meer regen) dus ik begin eraan te denken de nachtvlinderval weer eens op het balkonnetje te zetten :)

Zijn er al meer mensen die hier aan denken (of al doen), en wat kunnen we aan soorten verwachten?

Peter

Mark van Veen

Op 1 april hebben we met een aantal mensen in Zeist en omgeving afgesproken nachtvlinders te gaan bekijken met behulp van een lamp. Met die hele koude nachten vloog er nu nog weinig, maar we hopen op wind uit andere, warmere hoeken. Die zit er, blijkens het journaal van gisteren, wel aan te komen.
groet,

Mark van Veen

Elachista

#2
Ik ben al weggeweest, afgelopen zondag 4 graden, bos op zandgrond..
Daar zeer veel exemplaren van Apocheima hispidaria, maar ook Apocheima pilosaria, Agriopis leucophaearia, Agriopis marginaria, Conistra vaccinii en Alsophila aescularia.
Ik denk dat we, als het straks een paar graden boven de 5 komt, ook soorten als Achlya flavicornis, Biston strataria en de Orthosia's mogen verwachten!
Groet,
Tymo

Mark van Veen

CiteerOp 1 april hebben we met een aantal mensen in Zeist en omgeving afgesproken nachtvlinders te gaan bekijken met behulp van een lamp. Met die hele koude nachten vloog er nu nog weinig, maar we hopen op wind uit andere, warmere hoeken. Die zit er, blijkens het journaal van gisteren, wel aan te komen.
Belangstellenden overigens van harte welkom, we gaan op loopafstand van station Driebergen-Zeist vangen. Mail mij voor details.
groet,

Mark van Veen

acherontia

Hoewel een lamp al leuk is in deze tijd van het jaar is vooral werken met smeer nu lucratief...

Jeroen

Northwinds

#5
Nou, de lamp staat op het balkon.
Nu maar afwachten :)
Ik woon midden in een vrij dicht bebouwd stuk van Gouda met weinig groen.
Wat er aan bossages en struiken was is de afgelopen jaren bijna allemaal weggehaald bij mij in de straat, zogenaamd om de wijk opener en dus veiliger te maken, ik heb toch altijd het idee dat het ook een hoop minder groenonderhoud kost en dat dat meer de reden was.....

De soorten die nu vliegen zijn dat vooral avondvliegers of nachtvliegers?
(beide kan ook natuurlijk)

Peter

Elachista

#6
Het voorjaar is hier al goed begonnen, komt natuurlijk denk ik ook omdat ik 's avonds veel gericht naar deze beesten aan het zoeken ben. Als je geen zin hebt om met de lamp naar buiten te gaan, dan zijn er altijd nog mooie flatlichten of straatlantaarns.
Op smeer zit 's avonds niet zo schokkend veel aan vlinders bij mij, hoogstens enkele Eupsilia transversa (wachtervlinder) of Conistra vaccini (bosbesuil).
Hierbij enkele foto's.




Achlya flavicornis, lente orvlinder

Conistra vaccinii, het bosbesuiltje

Alucina hexadactyla, de kamperfoeliebloesemmot (een hele mond vol), een soort vedermotje. De vlinder heeft 4 vleugels, maar elke vleugel bestaat uit meerdere 'vertakkingen'.

Apocheima hispidaria, voorjaarsspanner

Groet,
Tymo
Groet,
Tymo

peltigera

#7
Schitterende foto's Tymo!

Ik heb ook al een poging gedaan om de lamp buiten te zetten, het begon echter die avond meteen te regenen. Bovendien zat alles zat onder het smeer (ben niet zo netjes met opruimen kennelijk) . Zal vanavond het weer proberen. Het stelt meestal niet veel voor hier helaas qua vangsten in lente en herfst; als ik vanavond dan ook 1 vlinder heb ben ik al gelukkig ^_^ .

Groet,
Sifra

Corryabbink

Hallo vlinderaars,

Gebruiken jullie ook nog lokstof?

Zo ja wat dan?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Er worden wel lokstoffen (feromonen) gebruikt bij de bestrijding van de Kleine Wintervlinder in boomgaarden. Ook heb ik eens een artikel gelezen dat bij onderzoek naar wespvlinders feromonen werden gebruikt. Ze lijken mij te soort gericht om ze voor een inventarisatie te gebruiken, maar het fijne weet ik er niet van.
Of bedoel je smeren met stroop? Dat wordt heel veel toegepast. Er staat geloof ik nog ergens een recept op het forum.

laatvlieger

Zoetigheid en Zware alcohol!
Het zijn net mensen  ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Elachista

#11
Ik ben vandaag opnieuw met de lamp wezen lichten, op mijn favoriete plek bij Kortehemmen, een jong bos met een afwisselende vegetatie dat volgens bepaalde mensen ook een hele schone lucht zou hebben.
Na afgelopen zomer op een veldje gestaan te hebben, heb ik me voorgenomen nu meer het bos in te gaan. Toch al mooie resultaten, weliswaar geen bijzondere soorten. De aantallen staan erachter vermeld, bij sommige soorten niet helemaal precies (o.a. O. cruda...).

14 april:
Tortricodes alternella, micro - 1
Orthosia cruda - 30
Orthosia gothica - 6
Orthosia munda - 2
Orthosia cerasi - 2
Orthosia incerta - 1
Biston strataria - 16
Conistra vaccinii - 1
Ectropis crepuscularia - 1
Alsophila aescularia - 1
Agriopis marginaria - 1
Apocheima hispidaria - 1
Diurnea fagella, micro - 1
Trichopteryx carpinata - 1

Wat ik heel opmerkelijk vond is dat Biston strataria nog vloog bij 1,5 graden.
Het was helder.

15 april:
Tortricodes alternella, micro - 30
Eupithecia abbreviata - 2
Epinotia immundana, micro - 1
Diurnea fagella, micro - 1
Biston strataria - 10
Conistra vaccinii - 15
Ectropis crepuscularia - 7
Trichopteryx carpinata - 20
Eupsilia transversa - 3
Acleris ferrugana/notana, micro - 1
Orthosia cruda - 1000 (!)
Orthosia incerta - 6
Orthosia cerasi - 3
Orthosia populeti - 2
Orthosia munda - 10
Alsophila aescularia (later nog in Beetsterzwaag, samen met een lichte variant van Orthosia incerta en Agonopterix ocellana)

Hoe dan ook is het droog gebleven, en zorgde een dikke bewolking ervoor dat de temperatuur niet onder 10 graden kwam.

Tymo
Groet,
Tymo