Vliegen in Burgers Zoo

Gestart door LakeSide, augustus 18, 2008, 11:58:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Paul Beuk

Die ene boven het motmugje is waarschijnlijk Coenosia, Muscidae.
Paul

LakeSide

#31
Dank je wel Gerard en Paul.

Gerard, als je gaat, zoek dan vooral bij het stukje net na de touwbrug over het water. Daar ligt een banaan (ik denk voor de fruitvliegjes) en daar kun je ze het beste vinden. Daar vliegen ze ook niet zo snel weg...

Ps, is het de bedoeling dat deze soorten (voor zover bekend + ik heb ook een kever, mieren, een paddestoel en enkele geleedpotigen op het forum gezet) ingevoerd worden op waarneming.nl en dan als exoot?

Louis.Boumans

We kunnen natuurlijk niet uitsluiten dat ook inheemse soorten in Burgers Bush voorkomen ...  ^_^  

han.endt

#33
CiteerPs, is het de bedoeling dat deze soorten (voor zover bekend + ik heb ook een kever, mieren, een paddestoel en enkele geleedpotigen op het forum gezet) ingevoerd worden op waarneming.nl en dan als exoot?
Als het een uitheemse soort blijkt te zijn, dan invoeren als exoot. Het fruitvliegje lijkt me ook.

LakeSide

#34
CiteerHet fruitvliegje lijkt me ook.
Lijkt je ook een exoot, of lijkt je ook een soort om in te voeren? :)


Op mijn flickr dacht iemand ook Telostylinus lineolatus, dus de kans is groot dat dit hem is.

Is het mogelijk om deze soort ook toe te voegen, of moet ik dat even in het andere topic vragen?

han.endt

Citeer
CiteerHet fruitvliegje lijkt me ook.
Lijkt je ook een exoot, of lijkt je ook een soort om in te voeren? :)
Ik dacht begrepen te hebben dat de fruitvliegjes daar niet op een natuurlijke wijze waren gekomen?

javanerkelens

Toe maar....een bezoekje zelfs van Paul Beuk.. :gap:

En de Coenosia is ook al voor mijn neus weggekaapt.. :grin:

Kan het alleen beamen en de soort....moet ik gaan gokken en dat doen we maar niet.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citeer
Citeer
CiteerHet fruitvliegje lijkt me ook.
Lijkt je ook een exoot, of lijkt je ook een soort om in te voeren? :)
Ik dacht begrepen te hebben dat de fruitvliegjes daar niet op een natuurlijke wijze waren gekomen?
Ik weet het niet zeker. De medewerker die ik aansprak leek op de hoogte te zijn van de fruitvliegjes, maar of ze daar uitgezet zijn of meegekomen zijn met de planten weet ik niet.

Louis.Boumans

Hmm het lijkt me stug dat ze bij Burgers Bush opzettelijk vliegen introduceren, zelf niet zulke mooie als Neriidae. Of dat ze bananen neerleggen om de vliegen te voeren.. Welk normaal mens zou zo iets doen? (Jaa, wìj wel.)

Ik neem aan dat de bananen bedoeld zijn voor vogels, vleermuizen (hebben ze die daar?) of vlinders. En de insecten kunnen natuurlijk overal vandaan komen, met planten of materialen, of gewoon van buiten door de deur of een ventilatiegat of zo. Dus zolang we ze niet geïdentificeerd hebben, kunnen we niet zeggen of het exoten zijn.

 

LakeSide

CiteerHmm het lijkt me stug dat ze bij Burgers Bush opzettelijk vliegen introduceren, zelf niet zulke mooie als Neriidae. Of dat ze bananen neerleggen om de vliegen te voeren.. Welk normaal mens zou zo iets doen? (Jaa, wìj wel.)

Ik neem aan dat de bananen bedoeld zijn voor vogels, vleermuizen (hebben ze die daar?) of vlinders. En de insecten kunnen natuurlijk overal vandaan komen, met planten of materialen, of gewoon van buiten door de deur of een ventilatiegat of zo. Dus zolang we ze niet geïdentificeerd hebben, kunnen we niet zeggen of het exoten zijn.
Het frappante is dat er maar 1 banaan ligt in de hele jungle. Ze hebben daar inderdaad vleermuizen, maar die drinken volgens mij uit de schaaltjes vruchtensap die over hangen.

Wellicht dat de vliegjes (en dan bedoel ik de fruitvliegjes, niet de Neriidae) voer zijn voor sommige vogelsoorten?

LakeSide

Even een update. Afgelopen zondag naar Burgers Zoo geweest. Erg veel van deze Cactus flies gezien. Ook een paar zwangere vrouwtjes. Ik had helaas geen potje ofzo bij, anders had ik er wel 20 mee kunnen nemen (zie laatste foto) :( Ach voor de volgende keer.







LakeSide

Ps, zou Telostylinus lineolatus aan de soortenlijst kunnen worden toegevoegd (esc, zeer zeldzaam?)

gerardpennards

Ohhh, nu ben ik wel teleurgesteld Jaco!  :-\ :-\
Je had op z'n minst een paar van die verzopen beesten mee kunnen nemen, hoef je ze ook niet dood te maken... :angel: :angel:
;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

thijsdegraaf

#43
Kun je niet een berichtje naar Burgers Zoo sturen Gerard? Met een verwijzing naar dit topic. Dan sturen ze er misschien een paar.
Het moet voor die mensen ook interessant zijn om te weten wat ze hebben.

nielsyese

Citaat van: gerardpennards op oktober 30, 2010, 12:16:16 PM
Ohhh, nu ben ik wel teleurgesteld Jaco!  :-\ :-\
Je had op z'n minst een paar van die verzopen beesten mee kunnen nemen, hoef je ze ook niet dood te maken... :angel: :angel:
;D ;D
Je weet niet of er daar geen kaaimannen zaten ;D Even je handje erin om een paar vliegen mee te nemen... :o >:D
@ Jaco: Mooie foto's!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Met z'n allen even gezellig naar Burgers Zoo!
Kopje koffie, gebakje, kroketje......en allemaal een potje, zuigbuis, netje.
(twee vliegen per persoon maximaal, anders blijft er niets over natuurlijk..)
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Leuk :) Alleen jammer dat het zover weg is ;)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

LakeSide

Tja, was de eerste keer dat ik zoveel dode vliegen in dat bakje heb zien liggen. Volgende keer neem ik zeker iets mee om ze in op te slaan! Wij gaan deze herfst/winter sowieso nog een keer terug, want het blijft leuk daar in die Bush.