Vliegen in Burgers Zoo

Gestart door LakeSide, augustus 18, 2008, 11:58:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

We zijn afgelopen week naar Burgers Zoo Arnhem geweest. In de Bush kwam ik de volgende vlieg veelvuldig tegen. Ik neem aan dat het een steltvlieg is (ik dacht misschien anders een slakkendoder). Hij bewoog zich voort als een spin. Is er nog meer van te zeggen?







PS. op het infobord stond dat er bidsprinkhanen en angelloze bijen in de Bush zouden zitten, maar als dit zo is, dan zijn ze wel onzichtbaar!

gerardpennards

#1
Heeeey, dat is leuk!!
Geen Micropezidae, maar een familie die er dicht bij staat, en op z'n Engels 'Cactus flies' genoemd wordt.
Wetenschappelijk heet de familie Neriidae, en dit lijkt me een Aziatisch beest. Een genus of soort naam heb ik niet klaar voor je, maar ik zal eens kijken of ik er eentje vinden kan.
Waarschijnlijk niet bewust uitgezet in de Bush, maar meegekomen met bepaalde planten.
Moet ik er toch eens heen om er een paar te 'ontvoeren'....... :gap:  :gap:
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

#3
Dank je Gerard. Ik vond het al zo'n appart beest. Ik neem inderdaad aan dat ie niet is uitgezet, want verder waren er geen insecten te bekennen.

PS: ik neem aan dat de bovenste een zwanger vrouwtje is.

LakeSide

Op mijn Flickr werd Glyphidops flavifrons gesuggereerd. Glyphidops lijkt me goed, maar van flavifrons ben ik niet zeker.

gerardpennards

Hmmmm, dat denk ik niet, want Glyphidops is een Zuid Amerikaans genus van deze familie.
In Azie heb je ongeveer 26 soorten in 7 genera, en dit beestje is waarschijnlijk een Telostylinus, en misschien een T. lineolatus!
Maar dat is niet zeker, er zitten zo'n 12 soorten in dit genus, en een aantal zullen zeker hierop lijken!
Kijk maar eens op deze pagina, onderaan:
http://www.bonduriansky.net/neriidae.htm

Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Die lijken er inderdaad ook wel heel erg op. Trouws, er zat een grote hoeveelheid van de vliegen op een rottende banaan.

han.endt

#7
CiteerTrouws, er zat een grote hoeveelheid van de vliegen op een rottende banaan.
Hè wat jammer, dan zijn het toch fruitvliegjes :P.



Maar zonder gekheid. Mooie soort, ben benieuwd.

LakeSide

Op diptera.info vonden ze het ook vrij interessant. Paul Beuk heeft gevraagd of ik er een paar wil vangen en in alcohol doen. Ik ga eind volgende week even terug.
Wat is de beste manier om ze te vangen en denken jullie dat Burgers Zoo daar bezwaar tegen heeft?

tekenaar

"kastjes" (kolonies) angelloze bijen stonden in het verleden op de rand van het terras bovenop het restaurant (waar je normaal niet mag komen). Ze waren te zien op bloemen rondom het terras: wel heel kleine beestjes (1 cm).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

LakeSide

Citeer"kastjes" (kolonies) angelloze bijen stonden in het verleden op de rand van het terras bovenop het restaurant (waar je normaal niet mag komen). Ze waren te zien op bloemen rondom het terras: wel heel kleine beestjes (1 cm).
Er stond inderdaad op het infobord dat er twee verschillende soorten angelloze bijen in de kasten bij het restaurant zaten. Een soort van 1cm en een soort van 1,5cm. Waarom hebben ze die eigenlijk weggehaald?

David Tempelman

wohoo, wat een mooie foto's.
ik zou even de bush een mailtje sturen...vinden ze vast leuk
met vriendelijke groet,
David

LakeSide

Citeerwohoo, wat een mooie foto's.
ik zou even de bush een mailtje sturen...vinden ze vast leuk
Dank je.
Gaan ze ze dan niet weghalen, als ze zelf al niet weten dat deze vliegen het daar goed doen?

javanerkelens

Prachtig Jaco.... :duim:

Succes met vangen!!!


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Nog even een paar vraagjes, aangezien ik nooit insecten vang:

1: is het verstandig aan Burgers zoo toestemming te vragen?
2: hoe kan ik ze het best vangen? Ik kan moeilijk met een schepnet naar binnen lopen :D
3: hoe kan ik ze het best doodmaken
4: is in alcohol bewaren het best? (ik heb 98% alcohol)

javanerkelens

Een plaspotje halen bij de dokter of een ander potje met deksel en dan proberen om ze daar in te vangen.
Je kunt ook een zuigbuis bestellen bij vermandel, ...is niet zo duur en snel geleverd. (dan zuig je ze gewoon op)
VERMANDEL
Om ze te doden , kun je nagellakremover halen.....zonder aceton !!!!! Want anders kan misschien de kleur worden aangetast.
Een paar druppels op een stukje w.c. papier of van een papieren zakdoekje en dit doe je dan bij het potje in , waar de vliegen in zitten en dan zijn ze binnen een paar seconden verdoofd.

Je kunt de vliegje dan even een paar uur laten staan en meestal zijn ze dan wel dood.
Wil je ze later nog onder een micros bekijken, dan zou ik ze droog bewaren of opprikken , maar je kan ze ook in alcohol doen (maar daar heb ik geen ervaring mee...)

Succes
(en ik zou gewoon even een "opzichter" van het park aanspreken en uitleggen wat je wilt doen, misschien helpen ze je wel.... ;) )

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Citeer2: hoe kan ik ze het best vangen? Ik kan moeilijk met een schepnet naar binnen lopen :D
3: hoe kan ik ze het best doodmaken
4: is in alcohol bewaren het best? (ik heb 98% alcohol)
Vangmethode zonder netje: een transparant potje, of een borrelglaasje, langzaam erover heen zetten als er een op een vlak oppervlak zit, en dan de open kant van het potje afsluiten door er een kartonnetje/creditcard, etc. onder te schuiven, vervolgens afsluiten met een dekseltje of prop tissue. Een kunsstof flesje van sportdrank zonder etiket kan ook (eerst omspoelen).

Je kan ook een transparant plastic (boterham) zakje erover heen zetten en dan om de vlieg dichtknijpen.

Vliegen reageren vooral op beweging, dus langzaam erover heen zetten. En een transparant glaasje/zakje zien ze minder gauw dan een gekleurd.

De meeste vliegende insecten vliegen bij verstoring omhoog.
Levend mee naar huis nemen, dan beschadigt hij niet.

Als je geen ethylacetaat of nagellakremover bij de hand hebt: je kan een klein potje of zakje ook even in de vriezer leggen.

Bewaren: opprikken en laten drogen, of laten drogen in een tissue (provisorische oplossing).
Alcohol is ook makkelijk: 70% is het beste om ze langer goed te houden; bij 98% worden ze op den duur broos, maar dit is wel het beste mocht iemand er DNA uit willen extraheren.



LakeSide

#17
Bedankt voor jullie suggesties en tips Joke en Louis. Ik ga dinsdag terug naar Burgers Zoo. Morgen (maandag) bel ik even naar de dierentuin voor de zekerheid.

Ik zal ze zelf niet opprikken. Ik vang ze en dan stuur ik ze zo snel mogelijk naar Paul Beuk (van diptera.info) in Hoorn, dan zijn ze zo goed mogelijk. Dan kan hij beslissen wat hij er verder mee doet.

Normaals bedankt, dit is weer een ander terrein dan fotograferen :)

PS. Gerard, moet ik er ook één of twee voor jou meenemen?

gerardpennards

Yep, dat is goed, maar je kunt ze gewoon naar Hoorn meesturen!
Paul is mijn werk-collega, en ik zie hem bijna elke dag! :gap:  :gap:
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

De vliegenvangexcursie is geplant voor volgende week donderdag. Eerder zal niet lukken, moet op 3 september mijn masterscriptie inleveren  <_<

LakeSide

OK! het heeft even geduurd, maar de kans is zeer groot (nog niet geheel zeker) dat ik komende zondag naar Burgers Zoo ga en dan zal ik er een paar proberen mee te nemen!

gerardpennards

Neem je er dan ook een paar voor mij mee?  :gap:  :gap:
Het liefst, als het kan, levend in een buisje, zorg ik wel dat ik zo snel mogelijk met je afspreek voor ophalen oid.
Die voor Paul Beuk kun je er dan bij doen, want die werkt bij mij.
Groeten, Gerard  
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

CiteerNeem je er dan ook een paar voor mij mee?  :gap:  :gap:
Het liefst, als het kan, levend in een buisje, zorg ik wel dat ik zo snel mogelijk met je afspreek voor ophalen oid.
Die voor Paul Beuk kun je er dan bij doen, want die werkt bij mij.
Groeten, Gerard
Ik zal mijn best doen om er genoeg voor jou en Paul mee te nemen. Hoe hou ik ze het beste levend in zo'n buisje?

markmeijrink

#23
Dag Jaco,

heb je inmiddels al toestemming? Een klasgenoot van me werkt daar misschien dat hij iets kan regelen qua toestemming.

M.v.gr. Mark

gerardpennards

Als je ze levend in een buisje doet met een propje papier met wat water daarop, blijven ze wel een paar dagen in leven.
Als je zondag geweesd bent en je hebt er een paar, dan maken we wel een afspraak om ze te sturen oid, oke?
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

CiteerAls je ze levend in een buisje doet met een propje papier met wat water daarop, blijven ze wel een paar dagen in leven.
Als je zondag geweesd bent en je hebt er een paar, dan maken we wel een afspraak om ze te sturen oid, oke?
Groeten, Gerard
ok!

LakeSide

Slecht nieuws en goed nieuws.

Het slechte nieuws is dat ik geen "cactus fly" het kunnen vangen. Sterker nog: ik ben er slechts 2 tegengekomen. 1 probeerde ik te vangen, maar verdween toen ik in de buurt kwam. De ander heb ik eerst uitgebreid gefotografeerd (misschien toch vanaf foto determineerbaar?) en verdween na een gemiste vangpoging...
Het viel mij erg op dat ik in 2,5 uur zoeken maar 2 van deze vliegen tegen ben gekomen, terwijl het er de vorige keer (augustus) tientallen waren. Kan dit met de seizoenen te maken hebben? Ik heb ook nog een medewerker aldaar aangesproken en gevraagd of hij wist wat voor vliegen het waren, maar hij wist alleen van het bestaan van fruitvliegjes af en verder "wist ie ok nie zoveel van insecten, want d'r vlieg zoveul rond..."
Ik heb in ieder geval m'n best gedaan!
(ps, Mark, nee dat had ik nog niet, maar ik dacht ik vraag het daar wel als het zover is)

Beter nieuws dan. Er zitten nog meer insecten en geleedpotigen in de bush. Ik heb geprobeerd ze allen goed op de foto te zetten. Bij de meeste is het gelukt, behalve bij 1 vliegje. Maar deze is nog wel determineerbaar denk ik. En er zaten ook Psychodidae Louis!

De 4 foto's van de cactus fly:










Een fruitvliegje neem ik aan:




Een onbekend vliegje (kon geen betere foto maken):




En als laatste een Psychodidae:





Louis.Boumans

Hey Jaco,

Mooie foto's weer! Jammer dat je ze niet hebt kunnen arresteren...

Aardig van je dat je aan me gedacht hebt qua Psychodidae. Voordat ik nu als expert word gezien, moet ik waarschuwen dat ik vooralsnog slechts 1 soort kan herkennen. De beperkte fauna van Nederland is sowieso al slecht bekend.

Beestjes uit Burgers Bush determineren is voor de meeste groepen geleedpotigen een hele opgave. Je moet er immers rekening mee houden dat ze uit ieder continent afkomstig kunnen zijn!

LakeSide

#28
CiteerHey Jaco,

Mooie foto's weer! Jammer dat je ze niet hebt kunnen arresteren...

Aardig van je dat je aan me gedacht hebt qua Psychodidae. Voordat ik nu als expert word gezien, moet ik waarschuwen dat ik vooralsnog slechts 1 soort kan herkennen. De beperkte fauna van Nederland is sowieso al slecht bekend.

Beestjes uit Burgers Bush determineren is voor de meeste groepen geleedpotigen een hele opgave. Je moet er immers rekening mee houden dat ze uit ieder continent afkomstig kunnen zijn!
Ach, we weten dan nu in ieder geval welke soort psychodidae het niet is :D

Het feit dat de beestjes van alle continenten kunnen komen vind ik altijd wel leuk. Is weer eens wat anders. Ik vind burgers bush ook een fijne plaats, omdat je daar in de winter nog lekker op insecten kunt jagen :D

gerardpennards

#29
Hoi jaco,
Nou ja, jammer, ik denk dat ik binnenkort zelf eens naar Burgers zal gaan om eens te kijken of ik ze kan vangen.
Ondertussen denk ik nog steeds dat het een Aziaat is, en wel Telostylinus lineolatus!
De andere twee beestjes zijn idd Drosophilidae!
groeten, Gerard


Edit: De eerste is idd een drosophilidae, maar de tweede is meer voor Joke trouwens, zie opmerking van Paul hierna!!
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards