hulp gevraagd

Gestart door Folkert Jan, augustus 25, 2008, 11:58:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Beste vogelfotograven,

ik ben nog niet zo heel lang bezig met vogelen en vooral foto's van vogels maken.
ik ben begonnen met een simpele compactcamera van mijn moeder, maar merkte dat met 3x optische zoom en 4mp eigenlijk geen vogel op de foto kon krijgen.
toen heb ik besloten dat ik voor mijzelf een camera wilde kopen.
ik heb gekozen voor een digitale compactcamera, omdat ik nog geen ervaring had en niet gelijk vele honderden euro's uit wou geven.
ik heb toen gekozen voor de panasonic fz 18
http://camera4all.nl/panasonic-dmcfz-zilver-p-1245.html


maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het resultaat wat vind tegenvallen, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
foto's worden naar mijn mening niet scherp genoeg.
als ik de camera op een tafel zet (dus stabiel) zonder optische of digitaal in te zoomen en een foto maak van een ombject dat 1 meter van me af sta en dan op de pc een beetje inzoom zie je gelijk dat de foto onscherp is terwijl dat op de camera niet zo lijkt.
ik heb gepruts met sluitertijden/diafragma instelling, witbalans etc maar de foto blijven naar mijn idee slecht.

zouden jullie mij kunnen helpen om erachter te komen waarom de foto's niet de gewenste kwaliteit opleveren (ik kan eventueel voorbeeldfoto's maken en uploaden etc)

ps: dit topic staat ook op birdpix, maar daar tot dusver nog geen reacties
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4557
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

redmar_woudstra

He Folkert Jan,

Kan je een paar foto's uploaden? Ik heb een FZ7 en ben wel tevreden. Het is zo dat bij crops de kwaliteit snel wat pixelig wordt, dat klopt wel denk ik.
groet,
Redmar

Leon Olsthoorn

#2
Ik heb ook een FZ7 en ben erg tevreden. Je moet je foto's natuurlijk niet gaan vergelijken met die van de semi-professionele fotografen, maar ik maak best leuke foto's.

Deze middelste jager zat afgelopen november op het strand van Katwijk. Dit is een crop van ongeveer 20% van het origineel:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Folkert Jan

ok hier 2 foto's

genomen met de camera liggend op de tafel
de eerste is niet ingezoomd
de tweede op maximale optische zoom bij 8mp (18x)
centrum scherpgesteld







crop 25% overgehouden van de eerste foto







"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

J&L

#4
Hoi Folkert Jan,

Wacht je wel met foto's maken tot het toestel zich scherp heeft gesteld of heb je hem wel in de juiste stand staan?
Bij de meeste camera's hoor je dan een piepje.

Folkert Jan

ik kan geen foto's maken voordat de camera klaar is met scherpstellen!!

ik had em nu op portret staan want dan maakt hij imo de beste foto's.
ik kan ook wel met een andere stand uploaden. keuze genoeg

P
M
S
A
inteligence auto
portret
landschap
sport
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Er lijkt ook tegenlicht te zijn! kan ook onscherpte doen lijken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

AndreVrijens

Folkert Jan,

instel mogelijkheden genoeg zou ik zeggen. In de stand Portret zal de camerasoftware automatisch kiezen voor een kleiner diafragma (grotere lensopening). Dit geeft minder scherptediepte, voor een portet is dit mooi, voor "normale" foto's niet altijd. Op een grotere afstand wordt dit effect kleiner en zou niet zoveel mogen uitmaken.

De camera ken ik niet maar probeer eens vanaf statief (tafel) een foto te maken met alle instellingen die je camera heeft (P M S A IA portret landschap sport)
> in de stand M (Manual) moet je zelf met sluitertijd en diafragma de belichting neutraal maken, waarschijnlijk een streepje dat over een balk loopt (in de zoeker) in middenstand zetten door te varieren met sluitertijd en/of diafragma<

Daarna vergelijk je de foto's en kun je op de pc bij eigenschappen van de foto terugkijken wat de instellingen waren.

Vooral ook met M (Manual) kun je veel uitproberen door verschillende verhoudingen sluitertijd/diafragma uit te proberen. een beetje overbelichten of onderbelichten kan ook mooie effecten geven.

Het motto is uitproberen :duim:  
mvg.  André

Folkert Jan

dat is het em juist ik heb op allerlei manieren geprobeerd foto's te maken met allerlei instellingen, maar ze lijken allemaal even onscherp te zijn en de ene nog onscherper dan de andere.

ik zal nog wel eens wat foto's uploaden vandaag :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

michel.wissink

Folkert-Jan,

Ik heb mijn digitale camera (Fuji S5600, 10x opt. zoom) nu 2 jaar, en heb nog lang niet alle mogelijkheden benut. Ik ben er redelijk tevreden over, maar mis soms ook wat scherpte. De 2x teleconverter heb ik al afgezworen; het scherpteverlies daarmee is echt onacceptabel, zelfs erger dan digitale zoom / crop.
Wat ik zelf doe om bewegingsonscherpte te voorkomen is een kortere belichting. Onderbelichting is met fotobewerkingsprogramma's goed te corrigeren (veel beter dan overbelichting!).
In jouw geval ligt het anders. Omdat de camera (nagenoeg) stilstaat, zal er nauwelijks sprake zijn van bewegingsonscherpte. Je kunt eens gaan experimenteren met een kleiner diafragma, waardoor de scherptediepte wordt vergroot. Doe eens een belichtingsmeting in de automatische stand, kijk welk diafragma de camera zou kiezen, en stel daarna in de handmatige modus het diafragma 1 of meer stoppen verder dicht (hoger getal). Er wordt dan wel langer belicht, maar dat moet vanaf statief niet uitmaken (en anders kun je misschien de belichting ook nog handmatig aanpassen).
En wat André ook al zegt: oefenen en uitproberen! Succes.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

J&L

#11
Hoi,

Ben je al naar de winkel terug geweest?
Volgens mij is er gewoon iets mis mee immers een Leica lens is het beste wat er is.
Ruil hem om is mijn advies!
Het is net of er nog een bescherm folie op de lens zit :P

frankw

#12
Ik zou idd beginnen met je diafragma wat op te schroeven. Deze foto is gemaakt op F 4.0, als je dit al wat (in getal) verhoogt, dus naar 8 oid dan heb je in principe al meer scherpte.

Je kan volgens mij in je camera ook de scherpte en contrast wat verhogen, dit wil vaak ook schelen.

Overigens moet je er rekening mee houden dat deze camera op maximale zoom nooit 100% scherp zal zijn! Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een aantal SLR objectieven. Zoals de 18-250 van Tamron en ook de meest 70-300 lenzen (behalve de hele dure) deze zijn ook niet scherp bij maximale zoom.. Dit omdat het technisch heel moeilijk/kostbaar is om perfecte scherpte te krijgen in zo'n groot bereik...

Mede daarom geven losse lenzen (met vast brandpuntsafstand) in de regel áltijd een beter beeld.

GijsB

http://www.photoxels.com/panasonic-fz18-photo-gallery.html

hier staan voorbeeld foto's gemaakt met de panasonic fz-18
Zoals je ziet zijn deze ook niet 100% scherp.
Gijs

Folkert Jan

Citeerhttp://www.photoxels.com/panasonic-fz18-photo-gallery.html

hier staan voorbeeld foto's gemaakt met de panasonic fz-18
Zoals je ziet zijn deze ook niet 100% scherp.
super bedankt voor die link.

ik ben nu overtuigt dat de beperking eigenlijk in de camera ligt.
misschien zal ik met iets meer kennis en techniek iets betere foto's kunnen maken, maar veel beter dan dit zal het niet worden.

prima camera voor "bewijs" maar hier kan ik geen birdpix waardige foto's mee maken.

niet heel erg, wel jammer.
over een paar jaar maar een goeie spiegelreflex met goeie 500mm lens kopen :)

eerst maar eens een leuke scope!! :D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

J&L

#15
Hoi,

Wel eens gedacht aan een combi van scoop-camera op engelse sites kun je mooie natuurfoto's zien.
Laatst had Nico de vogelspotter van tv ook zo'n ding mee.

frankw

#16
CiteerHoi,

Wel eens gedacht aan een combi van scoop-camera op engelse site's kun je mooie natuurfoto's zien.
Laatst had Nico de vogelspotter van tv ook zo'n ding mee.
Alleen kostte die telescoop € 2000,- en dat apparaat, ik geloof, € 1500,-.... :gap:

+ik sprak eens iemand bij de Waterspreeuw in Rozendaal en die was toch niet helemaal tevreden over de kwaliteit van de foto's..

Als je bijvoorbeeld op digiscoopix (?) kijkt zal je zien dat de meeste foto's gemaakt zijn met een 'compact' camera i.c.m. een goede telescoop.

J&L

Oeps!! :wacko: Wat een geld maar ja hij paste wel weer mooi op je fiets(dat dan weer wel)misschien hoort die fiets er wel bij :P  

frankw

ohja vergeten, dat fietsstatief zal ook wel 3-400 eurotjes kosten denk ik.. Tenminste wel als er Zeiss op staat..