Havik versus Sperwer

Gestart door RWester, augustus 16, 2008, 22:21:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Hallo allen,

Ik open dit topic, omdat er vaak op diverse plekken discussies worden gevoerd over verschillen tussen Sperwer en Havik en vaststelling van kleden. Helaas is (volgens mij) de interessante discussie over Havik/Sperwer op 'Onjuiste determinaties verdwenen.

Ik zou zeggen, probeer in dit topic collages te maken en interessante waarnemingen te bespreken. Dan houden we het mooi bij elkaar en kunnen eventueel een blik op dit topic werpen hoe het ook al weer zat, danwel er naar verwijzen.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


ahjoon

#1
Leuk! :duim:

Er zijn wat mij betreft slechts twee kenmerken op basis waarvan Havik dan wel Sperwer kan worden uitgesloten:

- Een vogel met een gedruppelde onderzijde kan geen Sperwer zijn, wel een juveniele Havik.
(EDIT : Een scherpe definitie van 'gedruppeld' is hierbij wel wenselijk; check deze jonge Sperwer..)
- Een vogel met een roestbruine zweem rondom nek en/of flank kan geen Havik zijn, wel een Sperwer.

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

#2

Een beknopte handleiding voor veldherkenning van Sperwer en Havik

Inleiding
Op het forum van Waarneming.nl blijkt maar al te vaak dat het moeilijk is om Sperwer en Havik van elkaar te onderscheiden. Complicerende factoren in dat determinatieprobleem:
- Met name vrouwtje Sperwer en mannetje Havik zijn in adult kleed zeer gelijkend;
- Sperwer en Havik (hierna gezamenlijk ook wel aangeduid als Accipiters) kunnen zelden uitvoerig worden bekeken, vaak gaat de waarneming niet verder dan een schicht van een langsvliegende vogel;
- De Havik is een soort die tot de verbeelding van vele waarnemers spreekt en de determinatie kan daarom bevooroordeeld zijn (vergelijkbaar met Rode wouw en Ruigpootbuizerd).

Toch kan een waarneming van een van beide soorten pas bevredigend worden genoemd, als deze goed is gedetermineerd. Dat is heel goed mogelijk als men een aantal kenmerken heeft leren kennen. Hierna ga ik eerst in op een aantal quasi kenmerken, kenmerken die om onbekende reden vaak worden aangehaald bij het determineren van Accipiters maar die in feite niet onderscheidend zijn. Daarna zijn enkele zuiver diagnostische kleedkenmerken genoemd en tot slot is ingegaan op het onderscheid tussen Accipiters in de vlucht.

Quasi kenmerken
De volgende zaken kunnen niet worden gerekend tot de kenmerken op basis waarvan men Accipiters kan onderscheiden:
- De kleur van de iris. Beide soorten kunnen verschillende tinten geel, oranje en rood in de iris vertonen. Deze verkleuring is het resultaat van het ouder worden van de vogel;
- De grootte van de prooi. Sperwer-vrouwtjes zijn uitstekend in staat Houtduiven, Houtsnippen en andere relatief grote prooien te slaan. Sperwer-mannetjes slaan soms Turkse tortels;
- Witte vlekken op de mantel (grote dekveren). Alleen afwezig bij adult Sperwer-mannetje. Verder dus niet onderscheidend.
- Plaats van waarneming. Sperwer broeden steeds vaker in steden. Dat gaat echter ook op voor de Havik. Een Accipiter in de stad is daarom niet bij voorbaat een Sperwer.

Diagnostische kenmerken
In te vullen... Betrekkelijk weinig diagnostische kenmerken.

Wanneer een accipiter in de vlucht wordt gezien, dan is het goed te letten op het volgende. Havik adult heeft vaag gebandeerde hand- en armpennen. Onvolwassen Havik heeft evenals Sperwer in alle kleden duidelijke, prominente banden op ondervleugel. Een Accipiter met vaag gebandeerde ondervleugel is dus een Havik. Dit kenmerk kan moeilijk beoordeelbaar zijn bij een korte waarnemingsduur of wanneer licht door de vleugel schijnt.

Diagnostische lichte zoompjes langs de donkere banden op de staart van Havik.

Dikte tarsus en doorsnee oog
Bij Havik is de tarsus duidelijk dikker dan de doorsnede van het oog, bij Sperwer gelijk of minder. Dit kenmerk zal niet snel in veld bruikbaar zijn, maar wel op foto's.

Grootte
De kleinste Havik-mannetjes zijn nog altijd groter dan de grootste Sperwer-vrouwtjes. Lichaamslengte Sperwer-vrouw bedraagt maximaal 41 cm tegen minimaal 46 cm voor man-Havik; spanwijdte maximaal 80 cm voor vrouw-Sperwer tegen minimaal 89 cm voor man-Havik en gewicht maximaal 346 gram voor vrouw Sperwer tegen minimaal 517 gram voor Man-Havik (citaat Frank Neijts). Inschatting van grootte blijkt echter vaak moeilijk.

Kenmerken in de vlucht
De meeste waarnemingen van Accipiters zullen betrekking hebben op vliegende vogels. Juist dan zal het onderscheid tussen beide soorten, met name als het gaat om Sperwer-vrouwtjes en Havik-mannetjes, soms bijzonder lastig zijn.

Een Accipiter in vlucht kan (tenzij de vogel zodanig wordt waargenomen dat diagnostische kenmerken zichtbaar zijn) slechts gedetermineerd worden op basis van kenmerken die moeilijk te kwalificeren zijn. Bijvoorbeeld de relatieve zwaarte van een vogel, de breedte van de borst enzovoorts. Een onervaren waarnemer zal moeten leren deze kenmerken te kwalificeren. Dat proces wordt bemoeilijkt wanneer waarnemingen slechts zelden met behulp van diagnostische, eenvoudig te kwalificeren kenmerken gestaafd kunnen worden of getoetst kunnen worden aan het oordeel van een meer ervaren vogelaar. Onderstaande beschrijving is daarom niet zonder meer nuttig voor de waarnemer die weinig ervaring met Accipiters heeft.

Sperwer in vlucht
Sperwer is lichter gebouwd dan Havik. De borst is gelijkmatig smal in zij- en onderaanzicht (alleen een volle krop kan iets geprononceerd zijn), de kop is klein en rond met een fijn snaveltje. Deze kenmerken zijn op zichzelf waarneembaar bij een vliegende vogel, maar hebben bovendien invloed op de wijze van vliegen. Een zwevende Sperwer slaat enkele malen achtereen met de vleugels om vervolgens een tijdje te zweven. De slagen zijn ondiep en volgen elkaar snel op. Na een kort zweefperiode volgt een nieuwe serie slagen. Bij het slaan met de vleugels beweegt het lichaam van de vogel, dit geeft een wat 'schommelend' effect.
In onderaanzicht met lange staart, wanneer samengevouwen extra benadrukt doordat deze gelijkmatig smal is. De staarthoeken zijn recht afgesneden. Vogels met staartrui kunnen een wat afgeronde staart vertonen, maar meestal is dan een trapsgewijs verloop waarneembaar. De vleugels zijn kort, afgerond en breed. De handvleugel is weinig langer dan de armvleugel.

Sperwer in actieve vlucht (waarneming)



Sperwer in glijvlucht (waarneming)


Havik in vlucht
Havik is zwaar gebouwd, de borst is breed en doet vaak ietwat topzwaar aan, de kop steekt ver uit en de snavel is groot en krachtig. Een Havik heeft een stabielere vlucht dan Sperwer. Slagen zijn dieper en de vogel kan langere perioden onafgebroken zweven.
In onderaanzicht lange staart, maar deze is breed en afgerond. De staartpennen zijn op zichzelf eveneens breder, afgerond en breed gebandeerd. Dit is in onderaanzicht soms waarneembaar. De vleugels zijn kort (zij het niet zo kort als bij Sperwer) en afgerond, maar de handvleugel is duidelijk langer dan de armvleugel.



Bijlage 1: Vergelijking tussen vliegbeelden van Havik en Sperwer. Samengesteld door Arjan Hoon. Foto Sperwer van ... Foto Havik van ...

Bijlage 2: Vergelijking tussen vliegbeelden Havik man en vrouw. Samengestelling en foto's Frank Neijts.

NB. Aanpassingen: 1) Geprobeerd een logischer indeling te maken in  niet-kenmerken, diagnostische kenmerken en moeilijk te kwantificeren. 2) Tekst ontdaan van de term jizz. 3) Enkele tekstuele aanpassingen. 4) foto's uit het verdere verloop van het topic toegevoegd (zonder om toestemming te vragen) in de hoop dat alle relevante informatie in een post te zien is, dat die post op mijn naam staat is van ondergeschikt belang natuurlijk. 5) Nader in  te vullen: diagnostische kenmerken.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

Ik trof laatst op een Belgisch forum een voor mij nieuw kenmerk aan:
''Het diagnostische kenmerk van een jonge Havik t.o.v. Sperwer zijn de lichte subterminale randjes aan de donkere strepen op de staart. Ze zijn soms moeilijk te zien en vaag, maar ze zijn er wel altijd aanwezig.''
Is dit kenmerk betrouwbaar en altijd opgaand?
Frank van der Meer

ahjoon

#4
Hoi Bram,

Wat een moedig initiatief!  :duim:
Wellicht is e.e.a te illustreren met foto's van waarneming.nl
Als je wilt kan ik wel een bijdrage leveren in het selecteren daarvan.

De onjuiste 'Sperwer jaagt in de stad/ Havik in de bossen'-theorie leidt regelmatig tot foute determinaties. Lijkt me ook een complicerende factor.
Hoe vaak hoor/lees je niet dat een waarnemer stellig volhoudt een grote Sperwer te hebben gezien "omdat'ie nu eenmaal in stedelijk gebied kwam overzeilen".

Zelf zou ik 'vaak driemaal slaan' weglaten bij Sperwer, want voor je het weet is tweemaal of viermaal slaan geen Sperwer meer! ;-)

Overigens, als je helemaal niet op dit soort kritiek zit te wachten, hoor ik het graag.

Ben benieuwd naar je volgende 'hoofdstuk'! ;-)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

#5
Jazeker wel Arjan! Ik moet alleen nog eens de tijd vinden om een en ander aan te passen. Ook weer eens het veld in en wat bewuster kijken naar beide soorten. Valt niet mee met al die Haviken rond Utrecht. :)

Zie edit. Frank dat heb ik ook gelezen, maar ik weet niet of dat altijd op gaat. Interessant kenmerk, maar er zijn andere zaken makkelijker te zien. :)

Zie trouwens deze: http://waarneming.nl/foto/view/388359

Bedankt alvast,

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#6
Goed begin Bram!
Zou als 1e aanvulling het grote verschil in formaat en, in mindere mate, structuur tussen mannetjes en wijfjes bij beide soorten willen noemen. Als je naar bijgaande collage kijkt (links onv. man Havik, rechts onv. wijfje) zie je dat eigenlijk vooral het mannetje verward zou kunnen worden met een Sperwer-wijfje. De vleugels lijken ook relatief wat korter, de S-vormige achterrand v.d. vleugel is minder uitgesproken en de borst is niet overdreven 'vol' (maar denk aan vogels met volle krop of zeer weldoorvoede exemplaren). Het wijfje daarentegen heeft relatief (en absoluut!) nauwelijks kortere vleugels dan een Buizerd, de achterrand v.d. vleugel heeft een duidelijke S-vorm en de borst is breed en vol. Op enige afstand zou zo'n zwevende vogel eerder verward kunnen worden met bijv. een Wespendief dan met een Sperwer!
Let ook op de vorm van de staart die bij beide geslachten in verse staat qua vorm niet zo veel afwijkt van een Sperwer als sommige boekjes ons willen doen geloven. Zie ook hoe, bij beide vogels, de lengte en breedte van de vleugels 'verandert' naargelang de hoek waaronder je er tegen aan kijkt......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Kijk das nuttig, mooi Frank! Kijk nog hoe aan te pakken.

Zo'n jong vrouwtje Havik lijkt soms wel een Blauwe kiek!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

#8
CiteerAls je naar bijgaande collage kijkt (links onv. man Havik, rechts onv. wijfje) zie je dat eigenlijk vooral het mannetje verward zou kunnen worden met een Sperwer-wijfje. De vleugels lijken ook relatief wat korter, de S-vormige achterrand v.d. vleugel is minder uitgesproken en de borst is niet overdreven 'vol' (maar denk aan vogels met volle krop of zeer weldoorvoede exemplaren). Het wijfje daarentegen heeft relatief (en absoluut!) nauwelijks kortere vleugels dan een Buizerd, de achterrand v.d. vleugel heeft een duidelijke S-vorm en de borst is breed en vol. Op enige afstand zou zo'n zwevende vogel eerder verward kunnen worden met bijv. een Wespendief dan met een Sperwer!
Hoi Frank,

Je schrijft "De vleugels lijken ook relatief wat korter" (voor havikman t.o.v. havikvrouw). Dit lijkt me niet juist.
Een havikman heeft relatief - dus in relatie tot zijn lichaamslengte - geen kortere maar zelfs iets langere vleugels dan een havikvrouw.

Hoewel de foto's perfect het verschil in borstomvang laten zien, zijn ze niet representatief om iets over het lengteverschil in vleugels tussen beide sexen te zeggen.

En de bijna 10 centimeter verschil in maximale spanwijdte tussen havikvrouw en buizerdvrouw lijkt me overigens ook niet gering. Het verschil is 'relatief' (vleugellengte/lichaamslengte) nog veel groter!

Jeemig, waar gaat dit heen...  ;)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

#9
CiteerHoi Frank,

Je schrijft "De vleugels lijken ook relatief wat korter" (voor havikman t.o.v. havikvrouw). Dit lijkt me niet juist.
Een havikman heeft relatief - dus in relatie tot zijn lichaamslengte - geen kortere maar zelfs iets langere vleugels dan een havikvrouw.

Hoewel de foto's perfect het verschil in borstomvang laten zien, zijn ze niet representatief om iets over het lengteverschil in vleugels tussen beide sexen te zeggen.

En de bijna 10 centimeter verschil in maximale spanwijdte tussen havikvrouw en buizerdvrouw lijkt me overigens ook niet gering. Het verschil is 'relatief' (vleugellengte/lichaamslengte) nog veel groter!

Jeemig, waar gaat dit heen...  ;)
Arjan,

Over het verschil in vleuggelengte tussen Havik-man en -vrouw zul je best gelijk hebben: ik vergeleek alleen de foto's (overigens van zowel man als vrouw van 1 vogel slechts) en dan valt het iets Sperwer-achtige silhouet van 't mannetje op waarbij de vleugels ook wat korter lijken. Maar ik geloof onmiddellijk dat dit schone schijn, gezichtsbedrog of wishfull thinking is.

M.b.t. de spanwijdte van Havik(-vrouw) en Buizerd(-vrouw) toch enige opmerkingen:
* Die 10 cm. verschil (maximaal!) tussen Havik-vrouw en Buizerd-vrouw lijkt veel maar is in feite maar ca. 8% en dan is 't 'ineens' toch niet zo groot. Bovendien is het niet zeker of max. lichaamslengte ook correspondeert met max. vleugellengte.
* Buiten dat is de spanwijdte van man Buizerd normaliter juist kleiner (ook ca. 10 cm.) dan van Havik-vrouw  en het geslachtsdimorfisme bij Buizerden is in het veld veel minder opvallend dan bij Haviken!

Zie ook de opmerking van Bram m.b.t. Blauwe Kiekendief. De spanwijdte van wijfjes Blauwe is ca. die van Havik-vrouw. Bk heeft ook een lange staart maar is qua totale lichaamslengte ca. 10 cm. kleiner (dus als Buizerd-man).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citeer
CiteerHoi Frank,

Je schrijft "De vleugels lijken ook relatief wat korter" (voor havikman t.o.v. havikvrouw). Dit lijkt me niet juist.
Een havikman heeft relatief - dus in relatie tot zijn lichaamslengte - geen kortere maar zelfs iets langere vleugels dan een havikvrouw.

Hoewel de foto's perfect het verschil in borstomvang laten zien, zijn ze niet representatief om iets over het lengteverschil in vleugels tussen beide sexen te zeggen.

En de bijna 10 centimeter verschil in maximale spanwijdte tussen havikvrouw en buizerdvrouw lijkt me overigens ook niet gering. Het verschil is 'relatief' (vleugellengte/lichaamslengte) nog veel groter!

Jeemig, waar gaat dit heen...  ;)
Arjan,

Over het verschil in vleuggelengte tussen Havik-man en -vrouw zul je best gelijk hebben: ik vergeleek alleen de foto's (overigens van zowel man als vrouw van 1 vogel slechts) en dan valt het iets Sperwer-achtige silhouet van 't mannetje op waarbij de vleugels ook wat korter lijken. Maar ik geloof onmiddellijk dat dit schone schijn, gezichtsbedrog of whisfull thinking is.

M.b.t. de spanwijdte van Havik(-vrouw) en Buizerd(-vrouw) toch enige opmerkingen:
* Die 10 cm. verschil (maximaal!) tussen Havik-vrouw en Buizerd-vrouw lijkt veel maar is in feite maar ca. 8% en dan is 't 'ineens' toch niet zo groot. Bovendien is het niet zeker of max. lichaamslengte ook correspondeert met max. vleuggellengte.
* Buiten dat is de spanwijdte van man Buizerd normaliter juist kleiner (ook ca. 10 cm.) dan van Havik-vrouw  en het geslachtsdimorfisme bij Buizerden is in het veld veel minder opvallend dan bij Haviken!

Zie ook de opmerking van Bram m.b.t. Baluwe Kiekendief. De spanwijdte van wijfjes Blauwe is ca. die van Havik-vrouw. Bk heeft ook een lange staart maar is qua totale lichaamslengte ca. 10 cm. kleiner (dus als Buizerd-man).
Ik zie drie nieuwe topics in wording:
- Havik (m/v) vs. Buizerd (m/v)
- Havik (juv) vs. Blauwe Kiekendief (v/juv)
- Havik vs. Wespendief
;)

Weer terug naar Havik vs. Sperwer.
Jouw foto's laten goed zien hoe bedriegelijk een foto kan zijn bij determinatie. Het is van groot belang om foto's op een juiste manier te 'lezen' door een voorstelling proberen te maken van onder welke hoek is waargenomen. Erg lastig soms!
De vleugels van de havikvrouw zijn ogenschijnlijk op geen enkele foto even lang.

(Overigens, is de foto van de havikman linksboven soms stiekem gespiegeld in PS tov. foto 2 en 3? De opening in de vleugel rond P7 zit eerst links dan rechts?)



Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

CiteerIk zie drie nieuwe topics in wording:
- Havik (m/v) vs. Buizerd (m/v)
- Havik (juv) vs. Blauwe Kiekendief (v/juv)
- Havik vs. Wespendief
;)

Weer terug naar Havik vs. Sperwer.
Jouw foto's laten goed zien hoe bedriegelijk een foto kan zijn bij determinatie. Het is van groot belang om foto's op een juiste manier te 'lezen' door een voorstelling proberen te maken van onder welke hoek is waargenomen. Erg lastig soms!
De vleugels van de havikvrouw zijn ogenschijnlijk op geen enkele foto even lang.

(Overigens, is de foto van de havikman linksboven soms stiekem gespiegeld in PS tov. foto 2 en 3? De opening in de vleugel rond P7 zit eerst links dan rechts?)
Misschien moeten we ons eerst maar beperken tot alleen Havik vs. Sperwer... dat is al lastig genoeg.

Inderdaad zijn foto's vaak bedrieglijk als het om de vleugellengte gaat, ik wees daar zelf al op in m'n 1e post. Havik-man linksboven is inderdaad (vertikaal) gespiegeld omdat-ie anders moeilijk vergelijkbaar was qua houding. Maar ik gaf al eerder aan dat het dezelfde vogel was dus helemaal stiekem was het niet..... B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#12
De Engbertsdijksvenen is een gebied waar de gedachte weinig te wensen overblijft ;) . Het merendeel van de bezoeken levert Haviken op die iedere mogelijke vliegactie laten zien.
Sperwers zijn iets minder algemeen gedurende het jaar rond maar tijdens de (najaars)trek veranderen de aantallen aanzienlijk in hun voordeel.
Het gebied is open en half open; de Havik trekt zich daar niets van aan en is royaal te observern'
Gewoon in het open gebied blijven staan; er komt er vanzelf wel een in zicht. (vandaag 3 uren lang  2)

ahjoon

#13
Om dit topic toch een beetje op gang te houden, hierbij de projectie van een Sperwer op een Havik (met dank aan beide fotografen!). Het betreft hier twee wijfjes.
Het kan allemaal vast veel mooier (ik ben niet zo'n PS'er  ^_^ ) maar het geeft denk ik wel aardig weer wat het verschil in grootte tussen beide soorten is.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

CiteerOm dit topic toch een beetje op gang te houden, hierbij de projectie van een Sperwer op een Havik (met dank aan beide fotografen!). Het betreft hier twee wijfjes.
Het kan allemaal vast veel mooier (ik ben niet zo'n PS'er  ^_^ ) maar het geeft denk ik wel aardig weer wat het verschil in grootte tussen beide soorten is.
Leuk Arjan maar was de afstand tot de vogels in beide gevallen gelijk? Evenals de cropfactor?  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

#15
Citeer
CiteerOm dit topic toch een beetje op gang te houden, hierbij de projectie van een Sperwer op een Havik (met dank aan beide fotografen!). Het betreft hier twee wijfjes.
Het kan allemaal vast veel mooier (ik ben niet zo'n PS'er  ^_^ ) maar het geeft denk ik wel aardig weer wat het verschil in grootte tussen beide soorten is.
Leuk Arjan maar was de afstand tot de vogels in beide gevallen gelijk? Evenals de cropfactor?
Hoi Frank,

Ik heb de foto's zodanig geschaald dat de lengte/spanwijdte voor beide soorten in verhouding is.
De cropfactor en de afstand tot de vogels doen wat dat betreft niet ter zake.
Wel belangrijk is volledig uitgestrekte vleugels van beide vogels. Toegegeven, de Sperwer heeft nog iets over...

Dan ontstaat (ongeveer!) de lengteverhouding 64/37 en spanwijdte 120/77 (zie Forsman). Voor de Sperwer op de foto iets kleiner dus..
Op basis daarvan denk ik een redelijke projectie gemaakt te hebben.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

Zo had ik het niet bekeken Arjan maar het lijkt me prima. Verder een goeie aanvulling op/in dit topic natuurlijk!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

CiteerOm dit topic toch een beetje op gang te houden, hierbij de projectie van een Sperwer op een Havik (met dank aan beide fotografen!). Het betreft hier twee wijfjes.
Het kan allemaal vast veel mooier (ik ben niet zo'n PS'er  ^_^ ) maar het geeft denk ik wel aardig weer wat het verschil in grootte tussen beide soorten is.
Is het niet interessanter om hiervoor een mannetje Havik en een vrouwtje Sperwer te pakken? Die worden vaker met elkaar verward dan vrouwtje Havik met vrouwtje Sperwer!
Frank van der Meer

JohanvantBosch

Heb dit topic even sticky gemaakt. Mochten iemand een betere suggestie voor een dergelijk topic hebben, dan hou ik me aanbevolen. Aanvullingen op dit topic natuurlijk ook welkom.

BramtK

#19
Zie mijn eerste post, aanvullingen/opmerkingen gewenst.
Groeten,

Bram ter Keurs

hmbes

#20
Bram, waarom is de vergelijking man-vrouw bij de havik gemaakt op grond van jonge vogels? Zijn bij volwassen vogels de verschillen niet meer uitgesproken?

Huug

ahjoon

Hierbij de beste foto op waarneming.nl van een 3KJ Havik. Bovenborst nog opvallend grof gebandeerd.
http://waarneming.nl/foto/view/3012705
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Joep10

Goedemiddag,

Ik heb in dit forum gezocht op de term 'wenkbrauw' maar er komen geen zoekresultaten.

Is een brede (breed uitlopende) wenkbrauwstreep ook geen (quasi)determinatiekenmerk dat voor Havik pleit?

Groeten,
Joep

BramtK

Dag Joep, ja hoor wenkbrauw is best een aardig secundair kenmerk. Hierboven gaat het toch vooral over vogels in de vlucht, maar mss goed dit er in te verwerken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Joep10

Dank voor jouw bericht. Ik merk dat wanneer de vogels zitten het gemakkelijker is om ze te determineren. Dan vallen de grootte van poten en snavel ook beter op. In de vlucht (waarbij het vaak voorkomt dat het een flits betreft) is het in mijn optiek stukken lastiger.

Groeten,
Joep

ahjoon

#25
Citaat van: BramtK op april 25, 2013, 20:18:12 PM
Dag Joep, ja hoor wenkbrauw is best een aardig secundair kenmerk. Hierboven gaat het toch vooral over vogels in de vlucht, maar mss goed dit er in te verwerken.
In hoeverre is de wenkbrauwstreep echt bruikbaar, Bram? Voorbeelden te over waarbij dit kenmerk meer verwarring dan duidelijkheid schept.
Lijkt mij alleen van toepassing indien deze geheel ontbreekt -> adult mannetje Sperwer.
(Als je dat met secundair bedoeld, oké)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Tsja, je zou ook kunnen zeggen dat een heel brede wenkbrauw met name goed is voor een Havik-mannetje, maar zoals altijd is het natuurlijk ook hier weer de vraag hoe goed zoiets te beoordelen is en of je alleen daarop moet afgaan. Dus precies zoals ik zie: 'best een aardig secundair kenmerk' dus.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op april 26, 2013, 16:32:23 PM
Tsja, je zou ook kunnen zeggen dat een heel brede wenkbrauw met name goed is voor een Havik-mannetje, maar zoals altijd is het natuurlijk ook hier weer de vraag hoe goed zoiets te beoordelen is en of je alleen daarop moet afgaan. Dus precies zoals ik zie: 'best een aardig secundair kenmerk' dus.
Aha, in die context ben ik het natuurlijk volledig met je eens. Net zoals 'afgeronde staart' ed.
'Tweederangs' geniet wellicht nog de voorkeur.. ;-)
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

maup13

Hallo specialisten kunt u mij helpen?
We logeren een paar dagen in veenhuizen (slechts op bezoek, indien u langs start komt....) en zagen gisteravond het volgende tafereel;
een naar wij aannemen sperwer liep parmantig over een stapeltje hakhout achter het informatie centrum.
vanuit de auto konden we het een kwartiertje aan zien.
Hij (naar we denken) scharrelde tussen het hout, zocht duidelijk iets.
Uiteindelijk vloog hij weg, laag over de grond.
Dit gedrag heb ik nog nooit gezien.
Daar wij niet beschikken over een camera met een goede lens zijn de foto's niet duidelijk.
Zitten we goed met ons idee over de sperwer?