Gedrag havik en sperwer

Gestart door Stefanie, oktober 01, 2023, 21:42:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefanie

Vandaag tijdens een wandeling zagen we vermoedelijk twee sperwers samen in de lucht rondvliegen. Het verschil in grootte tussen beide was opmerkelijk. Ik weet dat het vrouwtje beduidend groter is dan het mannetje maar heb het grootteverschil nog nooit zo in levende lijve mogen waarnemen.

Ik bedacht me meteen: is het mogelijk dat een sperwer en een havik hoog in de lucht samen zouden vliegen of zou het dan in principe om dezelfde soort gaan? Ik weet dat een sperwer wel eens ten prooi zou kunnen vallen aan een havik waardoor ik zou vermoeden dat een sperwer een havik eerder uit de weg zou gaan. Klopt dit of is een sperwer veilig voor een havik hoog in de lucht?

Ik heb beide niet lang mogen observeren maar zag op het einde één van de twee rondcirkelen om vervolgens met een stootduik met grote snelheid naar beneden te gaan. Dit doet me vermoeden dat op z'n minst één van beide misschien toch een havik was. Een sperwer doet geen stootduik, of toch wel?

Ik hoef geen exacte bevindingen over welke soort het hier nu net zou gaan maar is er iemand die hier veel van afweet en zijn bevindingen kan delen op basis van het gedrag dat ik heb mogen aanschouwen?

Ik ben alvast benieuwd!  ;)