Hoofdmenu

Ogentroost?

Gestart door JohnvR, augustus 16, 2008, 17:40:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik dacht dit plantje wel vaker gezien te hebben, maar ik kom uit op ogentroost. Klopt dat en is de soort nog te zeggen? Vanmiddag in de duinen bij Egmond.

markmeijrink

M.i. Stijve ogentroost - Euphrasia stricta. Deze worden weer opgesplits in 4 soorten in de huidige flora. Tot welke 4 jouw waarneming hoort zou ik niet weten

M.v.gr. Mark

André Hartgers

Gelet op de gele keel en de violette aderen zou ik gaan denken aan de Beklierde ogentroost (Euphrasia rostkoviana).

Gr.
André  

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

markmeijrink

Dag André

Euphrasia rostloviana is een synoniem van Euphrasia officinalis geworden. Op welk determinatiewerk baseer jij deze kenmerken? Ik kan die nergens vinden? Daarnaast gelden m.i. eerder de wél betrouwbare kenmerken zoals de lange klierharen aan de randen van de schutbladen en de langere kroonbuis. Daar is geen sprake van in mijn ogen. Naar mijn weten komt de Beklierde ogentroost alleen in Limburg voor.

M.v.gr. Mark

JohnvR

Hartelijk dank voor de hulp. Er is daar vlakbij door andere waarnemers Stijve ogentroost aangetroffen en Vierrijige ogentroost. Ik kon de onderscheidende verschillen niet boven water krijgen. Ik hou het dan op Stijve ogentroost, Euphrasia stricta.

Windekind

Stijve  ogentroost is altijd goed; vierrijige is daarvan een ondersoort, maar deze zijn met en zonder foto zeer moeilijk te ondescheiden en zelfs discutabel.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

JohnvR

Ha Elmar, bedankt, dat is duidelijk.

Hinko

CiteerGelet op de gele keel en de violette aderen zou ik gaan denken aan de Beklierde ogentroost (Euphrasia rostkoviana).
De Beklierde ogentroost komt alleen voor in een paar kalkgraslandjes in Zuid-limburg. In de duinen misschien niet onmogelijk maar wel zeer onwaarschijnlijk.  
mvgr, Hinko

André Hartgers

Hallo Mark,

Vond een beschrijving op pagina 144 (4) van "Tirion" nieuwe plantengids, uitgegeven door Tirion Uitgevers in Baarn ISBN nr. 90 5210 385 2.

Gr.
André