Hoofdmenu

Penseelkevers

Gestart door MarjoSmeets, augustus 15, 2008, 14:24:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

N.a.v. het topic "onbekende kever" van graads, ben ik nog eens op internet gaan zoeken naar de verschillen tussen T. zonatus en T. fasciatus.. Dat is dus hoofdzakelijk de doorlopende voorste zwarte band, lees ik op o.a wikipedia. Maar dat hóeft niet zo te zijn, begrijp ik uit de beschrijving en als ik dan de foto's van beide bekijk op wikipedia, dan zie ik 2 kevers zonder doorlopende band, dus dan zou dat kunnen kloppen. Dus als daar de juiste foto's staan (en ik weet niet hoe betrouwbaar wikipedia is) dan zou het goed kunnen dat de kevers op mijn foto's, die ik de naam T. zonatus meegegeven heb, misschien wel tot T. fasciatus behoren. Vandaar mijn verzoek aan dit forum om eens te kijken of ik de kevers op mijn foto's goed benoemd heb. Alvast heel erg bedankt!!!  :D  :duim:
Foto 1 Foto 2 Foto 3
Foto 4 Foto 5 Foto 6
Tot slot nog een "mismaakt" of ziek exemplaar

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

lijken mij allemaal zonatus geen doorlopende bovenste streep[ deze bij zonatus bijna nooit] en ook geen haakje naar beneden aan de middelste vlek. bij fasciatus bijna altijd doorlopend boven streep en midden vlek met een haakvorm naar beneden. de variabiliteit is echter zeer groot dus deze kenmerken zijn niet100% betrouwbaar. wel het verschil aan de midden scheen met en zonder dwars lijst ook de aedegus is verschillend en 100% zeker. verder is de beharing bij zonatus wat meer oranje kleurig en bij fasciatus vaak wat grijzer. het is altijd jammer dat in elke gids alleen t. fasciatus staat en daarom blijft dit een probleem. de determinatie is dan altijd gemakkelijk met 1 soort. in europa komen 3 soorten voor die sterk op elkaar lijken en dus alle 3 de nedrerlandse naam penseel kever hebben. van de foto is nooit met zekerheid een determinatie te doen alleen maar een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Bedankt Toon! Dan kan ik toch bij allemaal de naam gewoon laten staan!  :D
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

#3
Hier het verschil in scheen twee. Die heeft bij T. fasciatus een inkeping en bij T. zonatus niet.

Trichius fasciatus:

han.endt

#4
Het hele beest (Ermelosche hei), de vlekken blijken ook te kloppen:

MarjoSmeets

#5
Han heel erg bedankt dat je je de moeite genomen hebt voor deze uitleg! Ik leer graag! Daarom vergeef me a.u.b. mijn onkunde, maar wat bedoel je precies met "scheen twee"? Is dit het middelste stuk van de middelste poot?  :gap: Ik zal eens op de andere foto's die ik van deze kevers heb, gaan kijken of ik daar iets kan ontdekken!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

#6
Citeer...... maar wat bedoel je precies met "scheen twee"? Is dit het middelste stuk van de middelste poot?
Ja, hier op de foto het lange stuk op de rechter poot. Poten worden geteld vanaf de kop. En dan (grofweg) van boven naar beneden: dij, scheen en tars. De laatste bestaat uit een reeks kleine stukjes, de tarsleden. Dus hier op de foto onder de doorn aan de rechterpoot.

MarjoSmeets

Bedankt weer Han!
Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Op de linker middenpoot (ik ga er vanuit dat ik op de foto twee middenpoten zie) zie je de uitholling dus niet!! De hoek waaronder je kijkt is dus ook belangrijk en niet vergeten het gaat om de middenpoot.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

han.endt

#9
De rechterpoot op de foto is de middenpoot. Je kijkt vanaf de zijkant. De linkerpoot is de voorpoot. Maar het punt wat je maakt is natuurlijk wel juist. Even draaien en je ziet de inkeping niet meer. Dat maakt het vaststellen vanaf foto's zo moeilijk.