Hoofdmenu

Naar Buiten!

Gestart door Jeroen Nagtegaal, augustus 14, 2008, 21:53:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Als ik zo'n beetje kijk naar de waargenomen soorten dan valt me op dat ik samen met Willen Vergoossen erg veel zeldzame soorten zie. Ik begin me langzaam af te vragen of mensen nog wel echt dagen buiten zijn en alles uitpluizen. Ik ben dus wel benieuwd wat doen jullie nu in deze mooie tijd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Dat is heel simpel, ik heb dit jaar net zoveel Noordse Glazenmakers gezien als Paardenbijters, en veel meer Ven- of Groene dan Blauwe. Heeft er iemand een tip waar je makkelijk Blauwe kunt vinden / fotograferen? (Behalve dan in de tuin van de buren?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

#2
@ Jeroen: Mooie tijd? Al een week niet meer 't veld in geweest, hier in het westen is het al die tijd te bewolkt, te veel wind of het regent. :angry:

Gert Veurink

wat dacht je van werken, dat moeten sommige mensen helaas voor de kost.  <_<
Ik vind dat ik met 54 soorten dit jaar naast een fulltime-baan aardig m'n best heb gedaan eigenlijk ;)  
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeerwat dacht je van werken, dat moeten sommige mensen helaas voor de kost.  <_<
Ik vind dat ik met 54 soorten dit jaar naast een fulltime-baan aardig m'n best heb gedaan eigenlijk ;)
Je hebt natuurlijk werkpaarden en luxe paarden (en gelukkig behoor ik tot de laatste categorie :grin: )
En je hebt een mooie score, Gert :duim:  

Leon Olsthoorn

En dan zijn er ook nog mensen die ziek op bed liggen en zo de toptijd voor zowel libellen als dagvlinders missen  :(  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

marijkehuysse

CiteerJe hebt natuurlijk werkpaarden en luxe paarden
en luipaarden....

groet,
Marijke


Christian

CiteerAls ik zo'n beetje kijk naar de waargenomen soorten dan valt me op dat ik samen met Willen Vergoossen erg veel zeldzame soorten zie.
Nogal wiedes, jullie libelleren in een 'met rode soorten overladen' gebied, Limburg!
Christian Brinkman

marijkehuysse

Citeeren alles uitpluizen.
En  de methoden die gebruikt worden zijn niet voor iedereen hetzelfde!

Marijke

Ericetorum

Het wordt dit weekend redelijk mooi weer; zonnig, weinig wind.  B)
Mooie gelegenheid om de schade in te halen lijkt mij. Ik denk dat ik ook maar eens in Limburg ga kijken of ik wat mooie plaatjes kan schieten. Is weer eens wat anders en ben op veel mooie plekken nog niet geweest. Ben erg benieuwd... ;)
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Jeroen Nagtegaal

Citeer@ Jeroen: Mooie tijd? Al een week niet meer 't veld in geweest, hier in het westen is het al die tijd te bewolkt, te veel wind of het regent. :angry:
Het weer is toch mooi, een beetje miezer of wind houd je toch niet tegen? Vnadaag in 5 kwartier bijna 25 soorten... Ben ik ondertussen zo verwend?
Maar het lijkt me dat er toch wel in andere delen wel Vuurlibellen, Tengere grassen, Venglazenmakers of Groene glazenmakers vliegen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marijkehuysse

Jeroen, in aantallen ben je altijd al een kampioen geweest!

groet,
Marijke

Anne Hueber †

#12
Citeer
Citeer@ Jeroen: Mooie tijd? Al een week niet meer 't veld in geweest, hier in het westen is het al die tijd te bewolkt, te veel wind of het regent. :angry:
Het weer is toch mooi, een beetje miezer of wind houd je toch niet tegen?
Mij niet :D  maar tellen voor het Meetnet mag bewolking niet meer dan 5/8, wind max 4 en zo zijn er nog wel een paar regeltjes. Dus was het hier voor mij geen goed libellenweer.

Jeroen Nagtegaal

Je kijkt toch geen Libellen omdta VS het wil, maa omdat je het leuk vind? Dan ga je toch ook naar buiten als het voor VS niet goed genoeg is?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ericetorum

Goede reden Jeroen, helemaal mee eens.
Ben nog niet zo heel lang "bezig met libellen" maar geniet er altijd weer van. Uiteraard het liefst als het weer een beetje meewerkt, maar da's alleen voor het maken van foto's.

Loop vaak op de Hoge Veluwe en zie vaak de mooiste libellen (o.a. vuurlibel, gevlekte witsnit, venglazenmaker en veel heidelibellen), ook bij minder mooi weer. Telt voor mij net zo mee als bij 30°C windstil weer...  ^_^

Ben benieuwd wat ik morgen mag tegenkomen in Limburg (denk Roerdalen e.o)...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Anne Hueber †

CiteerJe kijkt toch geen Libellen omdta VS het wil, maa omdat je het leuk vind? Dan ga je toch ook naar buiten als het voor VS niet goed genoeg is?
Maar als het voor VS niet goed genoeg is, is het voor mij ook meestal niet goed genoeg :grin:  

nick w

vandaag was hier in Den Haag toch echt wel libellen-weer, boven de 20 en zonnig... Maar geen heel bijzondere soorten gezien, helaas  :mellow:
Groet,
Nick W

Gert Veurink

Citeerde Hoge Veluwe (...) o.a. gevlekte witsnit
sure?
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Zelf ga ik met name naar buiten om libellen te fotograferen. Het hoeft voor mij dan echt geen 25 graden te zijn, maar min of meer windstil is dan toch wel erg handig. Vandaar dus iets minder activiteit aan mijn kant (oh ja, en ik zat een maandje ergens anders ;)).

Maar nu wel weer op pad dus vandaag, Vuurlibel en m'n eerste Kleine Roodogen en Blauwe Glazenmaker :)

Ericetorum

#19
Ja Gert,

QUOTE (Eric Hartgers @ Aug 15 2008, 20:59 PM)
de Hoge Veluwe (...) o.a. gevlekte witsnit  


sure?

Heb er (misschien een verdwaalde) een paar maanden geleden een gevlekte witsnuit gezien. Dacht eerst aan een venwitsnuit maar bleek na goed kijken toch echt een gevlekte te zijn.
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Anne Hueber †

Citeer(oh ja, en ik zat een maandje ergens anders ;)).

Heb je zelfs nog op het NOS-journaal gezien. :P  :D  

ArjenDrost †

CiteerHeb je zelfs nog op het NOS-journaal gezien. :P  :D
Ja, ik geloof niet dat ik me erg verborgen heb weten te houden ;)

Gert Veurink

CiteerDacht eerst aan een venwitsnuit maar bleek na goed kijken toch echt een gevlekte te zijn.
niet onaardig bedoeld, maarre dat weet je heel zeker? Ik bedoel, alles kan, maar vewrarring met ven komt wel veel voor... dara hebben we de nodige topics aan gewijd...
groet!
Gert Veurink



Ericetorum

Dag Gert,

Ik vatte het ook niet onaardig op hoor.

Ben echt zeker dat het een venwitsnuit was, heb dezelfde dag op een andere locatie bij Apeldoorn ook een venwitsnuit gezien. Aangezien duidelijk een licht vlek op S7 zichtbaar was en de foto van de laatste oké bevonden ben ik er van overtuigd dat de waarneming op de Hoge Veluwe juist is. ;)  
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Gert Veurink

uit een aantal foto's blijkt zelfs zie velek niet altijd doorslaggevend...  zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=52802
Ik vind zowel Apeldoorn als hoge Veluwe plaatsen waarbij een vemoedelijke gevlekte met erg veel argwaan bekeken moet worden. Alles kan, maar kritisch zijn is daar wel terecht denk ik
groet!
Gert Veurink



Imperator

CiteerEn dan zijn er ook nog mensen die ziek op bed liggen en zo de toptijd voor zowel libellen als dagvlinders missen  :(
Beterschap!
vriendelijke groet,

Trees

Weia

Van de Hoge Veluwe heb ik een foto van een gevlekte witsnuit gezien en die was helemaal okee. Het is geen gewone soort daar, dat wel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0