Panorpa germanica met 2-kleurige kruin

Gestart door han.endt, augustus 14, 2008, 19:17:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Deze zag ik in het veld eerst aan voor een Panorpa germanica vanwege de vleugeltekening, maar tijdens het fotograferen zag ik een oranje kruin en dacht aan een lichte P. cognata. Thuis gekomen zag ik echter een tweekleurige kruin, geleidelijk smaller wordende achterlijfssegmenten en parallelle aanhangsels aan het genitaal. Dit samen met de vleugeltekening denk ik toch aan P. germanica.

han.endt

#1
Deze foto is niet echt scherp, maar laat wel duidelijk genoeg de achterlijfssegmenten en het genitaal zien.

Arp

Hoi Han,

Absoluut germanica ;) ... maar watvoor plant is dat toch eronder ????  :grin:

Die rode kop is géén absolute (101%) zekerheid maar wel een hééééle sterke aanwijzing (99+%?). Bij de andere soorten komt ook wel eens een lichtere kop voor, maar bijna altijd toch wel met een stukske 'donkerder' erin. Hier van de week een communis (volgens mij) van Jürgen Peters waar alleen nog een iets donkerder middenstreepje over de kop loopt. Ik vindt tot nu toe cognata toch opvallend "effen", ook als de kop iets donkerder rood-bruinig is - alleen dus idd langs het voorhoofd vaak weer donkerder.

Maar met de vleugeltekeningen is het toch ook wel oppassen geblazen - ik heb vooral de indruk dat de Britse beesten wat roet in het eten gooien t.o.v. de patronen die hier (NL, D .. FR) heel eenduidig lijken (altijd dwarsliggen in Europa die Britten :whistle: ) - denk dat ze daar toch een wat genetisch geïsoleerde/afwijkende populaties hebben.  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Bedankt Arp. Dit is voor mij de eerste zekere germanica die ik zie. Nu nog een alpina opsporen B), maar dat zal wel niet lukken..........

De plant is guldenroede.

Arp

#4
CiteerDe plant is guldenroede.
Okay, ik geef het op - ik ga definitief niks over planten leren   :o   :wacko:

Gefeliciteerd met je 1e germanica  :lol:  :duim:

Alpina .... tja .... tot nu toe heb ik inderdaad alleen een melding uit 1889 gezien op de Pietersberg ... maar ik heb ook wel verrekte weinig Nederlandse litertatuur, dus misschien komt ie toch wel meer voor  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)