Porcellio dilatatus ???

Gestart door Arp, augustus 13, 2008, 23:31:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Zat even wat plaatjes te sorteren en bekeek deze nog een keer wat beter...

Er zit helaas een verhaaltje aan. Gevonden 13 mei in Maastricht en omdat er iemand op me stond te wachten niet m'n best gedaan op foto's en het dier snel met wat andere samen in een filmdoosje geduwd om later rustig te bekijken want "er was wat mee".

Later nog even het Pater Vincktorentje opgeklauterd om beesten te zoeken en opeens was het potje uit m'n zak verdwenen. Drie kwartier lopen zoeken, maar niks. Verdenk spelende kinderen ervan het te hebben opgepikt  :(

Enfin, thuis de foto's bekeken en wellicht iets te snel op basis van dit kiekje beslist dat het wel een rare Oniscis asellus zou zijn (lijkt geen neusje te hebben) - het was ook de afmeting van een 'lekker dikke' Oniscus.

Nu zie ik ze nog eens langskomen en begin te twijfelen. Voor zo'n grote vind ik toch het pantser te ruw voor O. asellus, ik meen ook slechts 2 segmentjes op de flagellen te kunnen herkennen, bovendien zijn de eerste antenneleedjes afgeplat (en met een tandje!) en op onderstaand kiekje is toch ook een neusje te zien (?)

Kijk ik naar de staart wordt het nog minder O. asellus (o.a. granulatie op achterranden van pereon en pleon segmenten), maar voor Porcellio scaber zittie me ook niet lekker. Toch wel aan de grote kant voor een Nederlandse scaber (en vooral ook breed) en ik vind ook de epimeren van het pleon erg lang en sierlijk voor scaber (weer eerder O. asellus-achtig  :wacko: ). Ook het telson is erg lang en niet erg spits (weer: eerder O. asellus dan P. scaber), maar ook niet echt breed afgerond ... ???

Ben wel overtuigd dat het O. asellus niet is, maar het begint een beetje te kriebelen dat het heeeel misschien toch eindelijk een keertje Porcellio dilatatus was ipv scaber - zéééér ergerlijk dat ik dat potje ben kwijt geraakt destijds.

Kunnen de heren experts er op basis van bovenstaande vage kiekjes gehakt van maken en moet ik hoognodig maar weer eens naar Maastricht terug? Of is het allemaal "wishful thinking" en kan ik lekker 'thuis' blijven :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Hej Arp,

Inderdaad P. dilatatus! Alle determinatiekenmerken kloppen (flagellum twee leedjes, breed, kleurpatroon, pleon). Wordt weinig vrijlevend gevangen in Nederland. Er zijn recente waarnemingen uit Zuid-Limburg, onder andere de Sint Pietersberg. Je waarneming past dus goed in het plaatje.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerInderdaad P. dilatatus!
Hè vervelend - nou moet ik weer naar Maastricht terug  :angry:

:gap:  

*vinkjezetinsoortenafturflijstje*

Dank Matty!

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

Arp

hay

Gaaf, cool, Klasse, alle Achtung, super, ........................
Arp, wil je nu zo snel mogelijk ook die gekke hooiwagenfoto's posten? Misschien zit daar ook nog iets bij "waar iets mee is" ?
hay

Arp

Citeer... wil je nu zo snel mogelijk ook die gekke hooiwagenfoto's posten? Misschien zit daar ook nog iets bij "waar iets mee is" ?
:lol:  Nou, reken er maar op dat het allemaal heeeeele gewone zijn en dat er alleen "wat met mij is" - Hooiwagenherkenningsblindheid namelijk :blink:  :wacko:  :rolleyes:

Maar ik zal er binnekort eens een paar invoeren ;)

hay

Je kunt bij mij altijd terecht voor een hooiwagenherkenningsblindheidrevitaliseringbijscholingscursusje! Ik bedoel maar: dat kan het probleem niet zijn,
hay

Arp

Citeerhooiwagenherkenningsblindheidrevitaliseringbijscholingscursusje!
Da's mooi Hay - wellicht houd ik je daar wel aan, al denk ik dat een revitaliseringscursus aan mij niet besteed zal zijn - wie nooit Hooiwagenherkennigsvitaal was kan immers ook niet gerevitaliseerd worden. Mocht je noch Hooiwagenherkenningscapabiliteitenvannulnaarongeveernulkommaéénopwaardeerbeginnerscursussen in de aanbieding hebben houdt ik me natuurlijk aanbevolen - meer mijn niveau  :whistle:  :gap: