Schildmossen

Gestart door Taka, april 13, 2006, 21:03:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Ik moet zeggen dat het determineren van korstmossen niet echt gemakkelijk is. Ik weet dat testjes met chemicaliën vaak nodig zijn, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Wel heb ik de Veldgids Korstmossen en dat helpt wel. Misschien kan iemand me nog verder helpen met deze schildmossen.

De foto's staan op www.flickr.com, en je kan op ze doorklikken voor een grotere versie. Er is daar dan een knopje "all sizes", vanwaar het origineel te bekijken is. Voor het gemak heb ik ze genummerd.

1. Foto genomen in het Wilhelminapark in Utrecht. Parmelia sulcata (Gewoon Schildmos) ?

2. Foto genomen in het Noordse Park, Utrecht. Parmelia tiliacea (Lindeschildmos) ?

3. Foto genomen in het Noordse Park, Utrecht.

4. Foto genomen in het Noordse Park in Utrecht.

5. Foto genomen in Utrecht, lijkt heel erg op de vorige.

Ik moet een tweede bericht schrijven voor de volgende foto's , want ik mag maar 5 plaatjes in één bericht zetten....

(Sybe)

Taka

6. Foto genomen in de Westbroekse Zodden. Parmotrema chinense (Groot Schildmos) ??

7. Foto genomen in de Westbroekse Zodden. Dit is denk ik een Melanelia (Bruin Boomschildmos), maar welke?

(Sybe)

Arno van Stipdonk

Alleen over soort 1 kan ik iets zeggen, dat is volgens mij Gestippeld schildmos.
4 en 5 vond ik wel op Bosschilmos lijken maar is volgens mij toch weer iets anders.
Verder heb ik geen ervaring met deze soorten, dus kom ik niet verder dan wat zoeken in dezelfde veldgids en dat valt niet mee.

Corryabbink

Hallo Taka,

Ook ik weet lang niet alles van korstmossen maar wil je toch een handje helpen.
Al heb je de Veldgids dan is het nog erg moeilijk. Er staat geen sleutel in en het blijft dus bij plaatjes kijken en beschrijvingen lezen. Wel staan er enige overzichten bij de soorten in maar dat is in het begin ook moeilijk. Het beste is materiaal te verzamelen en thuis goed te bekijken. Ook het testen met chemische middelen is een noodzakelijke kwaad om tot de juiste determinatie te komen.
Overigens kon ik het knopje "all sizes" op de webpagina niet vinden.

Foto 1. Gestippeld schildmos (Punctelia subrudecta)

Foto 2. Lindeschildmos (Parmelina tiliacea)

Foto 3.  ?

Foto 4. Waarschijnlijk Gestippeld schildmos (Punctelia subrudecta) met ongeveer ronde geelwitte pseudocyphellen die niet veel in grootte verschillen.
Het zou ook Witstippelschildmos(Punctelia borreri) kunnen zijn. Deze heeft ovale witte pseudocyphellen die sterk in grootte verschillen.  Dat is voor mij op de foto niet te zien.

Foto 5. idem verhaal bij foto 4.

Foto 6. Lijkt mij ook Groot schildmos te zijn.

Foto 7. In ieder geval een Melanelia. Waarschijnlijk Glanzend schildmos(Melanelia fuliginosa). Een belangrijk kenmerk van de soort zijn o.m. de isidiën Deze heeft bruine tot groenzwarte cylindrische al dan niet vertakte isidiën.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

Super, dank jullie wel.
(Sybe)