In dit redelijk recente topic is de problematiek wat toegelicht:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384654.0Louise gooit wat dingen door elkaar.
Een "auct. non Linnaeus" kan natuurlijk nooit een geldige naam zijn(!) en zo staat deze ook niet in FE (momenteel in elk geval niet), maar gewoon onder de oude naam
Graphosoma lineatum (Linnaeus, 1758):
https://fauna-eu.org/cdm_dataportal/taxon/f7817b86-1c59-4322-aea5-637dc8181843Dat
italicum op FE niet genoemd wordt/werd is gewoon de "oude" situatie met als opmerking erbij dat ze het kennelijk niet belangrijk genoeg vonden om
italicum als synoniem van
lineatum op te nemen.
Er is helemaal geen sprake van een "nieuwe soort" of een omschrijving die nog maar een jaar oud is ofzo. Beide soorten zijn zo oud als de weg naar Rome, alleen zijn ze sinds jaar en dag gesynonymiseerd geweest en had de oudste naam (
lineatum) dus voorrang. De discussie sleept al jaaaaaaaren en er is nu dus een artikel geaccepteerd met een visie waarin ze niet meer synoniem zijn en de beesten uit Europa dan de naam
italicum moeten krijgen en de naam
lineatum gereserveerd wordt voor de Noord-Afrikaanse soort (met een paar splinterpopulaties richting Europa).
De nieuwe situatie is dus
Graphosoma lineatum (Linnaeus, 1758) == geldige naam voor de "Noord-Afrikaanse" soort
Graphosoma italicum (O.F. Müller, 1766) == geldige naam voor de "Europese" soort
desgewenst
Graphosoma lineatum auct. non Linnaeus als synoniem voor
Graphosoma italicum Dat is een paar maanden geleden al zo ingericht op obs. en staat dus gewoon goed! AFBLIJVEN DUS
Wat even niet zo handig is gegaan en wel nog steeds fout staat is het volgende:
De makkelijkste oplossing zou geweest zijn om gewoon wat oude soortnamen te verherverbouwen, zonder met waarnemingen van soort X naar soort Y te gaan schuiven,
maar dat is niet gebeurd. Kennelijk zijn
voor Nederland alle waarnemingen van soort
lineatum naar
italicum verplaats. Hoop gedoe (of een script dat het heeft gedaan) terwijl we ook gewoon alleen 1x de namen voor twee soortnummers hadden kunnen veranderen.
Gevolg: Nu is voor Nederland alles in kannen en kruiken, maar staan alle waarnemingen voor observado nog onder de verkeerde naam (België heb ik even niet naar gekeken nog).
Vrijwel alle waarnemingen die op obs ooit als
lineatum ingevoerd waren moeten nu eigenlijk ook nog verplaats worden, maar dat is lastiger te automatiseren, want er kunnen er ook wel een paar tussen zitten die naar de nieuwe inzichten nog steeds
terecht lineatum zouden moeten blijven (bijvoorbeeld de waarnemingen uit Noord-Afrika). Dus zou je ze individueel moeten beoordelen of er een een script overheen laten lopen dat rekening houdt met de vindplaats of iets van die strekking. Helemaal volgens de regels van de kunst zouden we dat bovendien de waarnemers zelf moeten laten doen, want het is heiliger dan de Paus wel
hun beslissing hoe ze de eigen waarneming ingevoerd willen hebben.
Wat je als oplossing zou kunnen doen is alles van obs overhevelen naar
Graphosoma lineatum auct. non Linnaeus want daarmee geef je aan dat de waarneming ooit is ingevoerd als "lineatum" in de tijd dat die naam gebruikt werd voor de hele zwik bij elkaar. Eigenlijk doe je het dan principieel nog steeds verkeerd voor de Noord-Afrikaanse observaties (want het is voor die weldegelijk gewoon
lineatum Linnaeus en niet
lineatum auct. non Linnaeus) maar het is wel een tikje eleganter omdat je daarmee duidelijk houdt hoe de waarneming ooit is gedetermineerd en dat er dus een re-evaluatie van die determinatie aan de orde is.
Berend heeft nooit meer gereageerd op mijn vragen
hier hoe hij het het liefste aan zou willen pakken en daarom heb ik er niks meer mee gedaan.
Maar taxonomisch staat alles op observado gewoon prima (okay, ik heb geloof ik ergens een "lineata" in plaats van "lineatum" gebruikt omdat de software geen dubbele namen toestaat

) maar er staan nu dus nog wel heel veel oude waarnemingen onder de verkeerde soortnaam.