Hoofdmenu

Tegenaria

Gestart door gardensafari, april 12, 2006, 23:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Naar aanleiding van de discussie over de lastige groep kniptorren met rode dekschilden, wil ik een klein knuppeltje in het hoenderhok gooien. Kloppen al die Tegenaria's (huisspinnen uit de familie der trechterspinnen) wel? Zelf heb ik nog steeds twijfels over mijn conclusie, maar als ik Roberts erbij pak, dan komen er zeker 6 soorten binnenshuis voor. Te beginnen met T. gigantea (tegenwoordig T. duellica geheten), T. saeva en T. atrica die zelfs aan de palpen en epigyne's nauwelijks uit elkaar te houden zijn. Alledrie gewoon binnenshuis. En daar lijkt T. parietina dan ook nog eens op. En al die soorten zijn ongeveer even groot. T. domestica is wat kleiner, net als T. ferruginea, maar domestica is buitengewoon variabel.
Ik denk dat we die hele bups op één hoop moeten gooien, zeker als ze binnenshuis of vlak bij huis of garage zijn gezien en ze Tegenaria spec. moeten noemen. Alleen met goede opnames van de geslachtsdelen kunnen we soorten accepteren, denk ik. En dan nog moeten we oppassen met de dubbelsoort T. saeva en T. duellica.
Ziedaar mijn knuppeltje. Ben benieuwd wat de hoenders ervan zeggen  :D

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

het lijkt mij nogal duidelijk, wanneer een soort niet exact is te determineren moet het in de grote doos.
jammer dat dit minder stimulerend werkt om dieper te zoeken dan de grote groepnaam. Maar het zij zo!!
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#2
CiteerZiedaar mijn knuppeltje. Ben benieuwd wat de hoenders ervan zeggen  :D
De hoe(n)dertjes hebben dit ook gezien en zijn het helemaal met je eens. Alleen nog niet aan toegekomen :wacko:.
Er zijn nog meer van dat soort problemen, neem bijvoorbeeld de wenkvliegjes, Sepsidae.