Hoofdmenu

Draba nivala?

Gestart door aabckoos, augustus 12, 2008, 10:22:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Lijkt me Draba nivala maar ik twijfel

Koos
Hartelijke groet,
Koos

RutgerB

Er komen daar 20 soorten hongerbloemjes voor. Vraag 1 uit de sleutel; stengel en vruchten kaal, bladen kaal of een beetje behaard vooral naar het einde... Dus als je meer foto's hebt of de plant zelf komen we er wel uit.

aabckoos

Ha Rutger, wat een snelle reactie zeg, heel goed!

Heb jij een flora met hoog-arctische planten? Sommige zullen ook in hoogebergte wel voorkomen, maar niet alle.

Ik heb geen andere foto's van deze plant, die geen haar op stengel of zaden had. ca 10 cm hoog.

Bladeren weet ik niet meer....

Dus waarschijnlijk te vaag.

Hartelijks,
Koos
Hartelijke groet,
Koos

RutgerB

Ik heb een boekje genaamd; Flora of Greenland,  Böcher et al. 1968.

Indien stengel kaal dan is het Draba lactea of D. fladnizensis. Het kenmerk zit hem in de haren op de bladen (gevorkt of niet/of geheel afwezig). D. lactea staat op natte grond en komt wijd verspreid voor, D. fladnizenis wat droger en komt minder verspreid voor (Noord-oost en het noorden van het midden van continentaal Groenland).

Maar waarschijnlijk is er in de naamgeving en verspreiding wel van alles veranderd intussen...

aabckoos

Leuk zo'n boekje, zeg.

Ik denk dat het dan lactea is, vochtige grond namelijk.

Heb je mijn andere Groenlanders gezien?

We hebben trouwens de naar verluidt eerste vondst aan de oostkust gedaan van Oesterkruis Mertensia maritima (zie beroerde foto).

Dank voor je reactie en groeten
Koos
Hartelijke groet,
Koos

RutgerB

In 1968 was de laatste oa. bekend van zuid-oost-zuid en zuid-oost-midden.

aabckoos

O, dan rukt ie blijkbaar fors naar het noorden op, ondanks nauwelijks migrerende dieren/mensen en een zuidelijke zee(ijs)stroom. Dit plantje (1 exemplaar) staat ca 500 km ten noorden van Scoresbysund.

groet,
Koos
Hartelijke groet,
Koos