Slang Mariapeel Limburg

Gestart door Patrick1977, augustus 11, 2008, 22:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Patrick1977

BEste allen,

vandaag een wandeling gemaakt in de MAriapeel Limburg. Plotseling een slang op het pad, ca. 60 cm. lang, duimdik met zwart patroontje op de rug. Helaas, meer heb ik niet onthouden. Valkt me nu op dat ik van vogels wel weet wat ik moet onthouden en dus van reptielen niet. Dacht zelf aan Gladde Slang, omdat t geen RIngslang was en ik dacht dat daar geen adders zitten.... Thuisgekomen leek ie in mn gedachte ook wel op een adder....

wie helpt, welke slangen zitten er in de mariapeel????
Gr. Patrick Lemmens

vuurvlinder

#1
Adders komen wel in Limburg voor, maar de locaties zijn op waarneming.nl allemaal vervaagd. Je zou kunnen kijken op de site van Ravon.

Edit: http://www.ravon.nl/Soorten/Reptielen/Adde...NL/Default.aspx
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Raymond Creemers-RAVON

In de wat grotere Peelreservaten komt alleen gladde slang voor. Onder de grote rivieren komen adders alleen voor op de Meinweg.  

wimtegels

Ik heb ze vroeger anders gevonden langs het spoor in Horst Raymond.

En dat is ongeveer 10 jaar geleden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Raymond Creemers-RAVON

Hoi Wim,

Het is me niet dudielijk of je waarnemingen bedoelt van adders of van gladde slangen?




wimtegels

Hoi Raymond,

Het betrof duielijk adders. Deze heb ik gesignaleerd langs het spoor nabij Horst tijdens werkzaamheden aan de spoorlijn. Een dood exemplaar van circa 30 cm en een veel kleinere levende.

Het gaat om waarnemingen van circa 10 jaar geleden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wimtegels

Ben het helemaal met je eens. Ze staan niet op de verspreidingskaartjes.

De verspreidingskaarten betreffen de doorgegeven waarnemingen. Voor zover de waarnemingen betrouwbaar zijn weten we dus waar die dieren in ieder geval op die momenten gezeten hebben.

Daarbij kun je je verder afvragen in hoeverre er in die periode echt vlakdekkend onderzoek heeft plaatsgevonden. Kleine (rest) populaties kunnen zich lang verborgen houden. Ze kunnen uitgropeien of verdwijnen voordat ze opgemerkt zijn.

Ik had de dode adder toen eigenlijk mee moeten nemen en doorgeven. Is niet gebeurd. Helaas.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hiskodevries

wim als je die alsnog invoert, staan ze gelijk op die kaarten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wimtegels

Als ik de verspreidingskaarten van de vinpootsalamander bijvoorbeeld bekijk kan ik je zo  naar een flinke populatie brengen die helemaal niet op de kaart staat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citeerwim als je die alsnog invoert, staan ze gelijk op die kaarten
Ik weet helaas de precieze datum, zelfs het precieze jaar niet meer van de adders. Ik denk dat het 1997 is geweest.

Wat betreft de vinpoten die ik bedoel die moeten eigenlijk zeker op de Ravon kaarten staan. Dit betreft een deelpopulatie die dreigde te verdwijnen door het uitdrogen van poelen. Ik heb daar destijds Ton Lenders bij geroepen en heb vervolgens met studenten Natuur en Landschapsbeheer de poelen uitgediept.

De populatie moet bekend zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#11
CiteerIn de wat grotere Peelreservaten komt alleen gladde slang voor.
Raymond,
Tijdens de Nederlandse werkweek van de Nederlandse Mycologische Vereniging in de Mariapeel in de 80-er jaren (oktober 1987) werd twee maal een gladde slang waargenomen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Raymond Creemers-RAVON

Hoi Wim

De validatie en controle van adderwaarnemingen voor Limburg gebeurt door het Natuurhistorisch Genootschap (dit in verband met zowel de Limburgse als de landelijke atlas). RAVON gaat af op hun oordeel. Zijn zij op de hoogte van je waarneming van adders in Horst?

wimtegels

CiteerHoi Wim

De validatie en controle van adderwaarnemingen voor Limburg gebeurt door het Natuurhistorisch Genootschap (dit in verband met zowel de Limburgse als de landelijke atlas). RAVON gaat af op hun oordeel. Zijn zij op de hoogte van je waarneming van adders in Horst?
Nee
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels