Bunzing en Steenmarters

Gestart door Corryabbink, augustus 11, 2008, 00:22:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vanmiddag om 5 uur zag ik een niet al te snelle Bunzing rond onze boerderij.
M.i. een mannetje dat een beetje een verwezen indruk maakte maar na enige tijd in de houtwal verdween.

Mijn vraag is de volgende:
Hoe verdraagt de Bunzing zich t.o.v. de Steenmarters die zich op hetzelfde terrein bevinden? Zijn het vijanden en betekent de komst van de een het vertrek van de ander?

De afgelopen tijd heb ik heel wat krijsende gevechten in de landbouwschuur gehoord en in eerste instantie nam ik aan dat de steenmarters onderling ruzie hadden of dat er een indringer van dezelfde soort op bezoek was.

Kunnen jullie me iets meer vertellen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Draak

Ha Corry,

Waarschijnlijk heb je in de schuur een nest steenmarters gehad en dat waren die gillende geluiden van de puppen onderling. Op dit moment zijn de jonge bunzingen opzoek naar een eigen stek, dus aannemelijk is dat deze hier bij jullie opzoek was, zal vast een mooi thuis zijn dan :-). Zeker dat jullie ze daar ook laten zitten.
De bunzing en steenmarter hebben een ander voedselpatroon en ook wel een gedeeltelijke, maar zolang er genoeg voorradig is zal dat niet altijd een probleem hoeven te geven. Dit kan in de winter dus anders worden en zal de bunzing verjaagd worden, een bunzing heeft tegen een volwassen gezonde steenmarter niets in te brengen. Dus als deze bunzing een verdwaasde bunzing al deze indruk op je maakte heeft hij misschien een aanvaring gehad met een steenmarter, volwassen of pup. Hopenlijk genoeg informatie zo.

Grthnx Draak, namens Fretten & Marteropvang Amersfoort.

ps. het zou ook nog een fret geweest kunnen zijn ipv een bunzing
Arjan (Draak) den Hertog

Corryabbink

Bedankt voor jouw antwoord.
Het was zeker geen fret die ken ik ook wel. 100% bunzing daarvoor had ik tijd genoeg maar jammer genoeg had ik mijn digicam niet bij de hand.
Bunzing ken ik goed daar hadden we zo'n 20 jaar geleden veel last van. De laatste 10 jaar hebben we steenmarters en die maken eigenlijk veel meer stuk o.a. aan de isolatie van de landbouwschuur.
Alle kippen zijn zowel door de bunzing als door de marters opgegeten.
Geen kippen meer voor mij dus.

De houtwal en schuur zijn goede plekken en ik denk dat we nu weer een soort rijker zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

logico

CiteerHa Corry,

Waarschijnlijk heb je in de schuur een nest steenmarters gehad en dat waren die gillende geluiden van de puppen onderling. Op dit moment zijn de jonge bunzingen opzoek naar een eigen stek, dus aannemelijk is dat deze hier bij jullie opzoek was, zal vast een mooi thuis zijn dan :-). Zeker dat jullie ze daar ook laten zitten.
De bunzing en steenmarter hebben een ander voedselpatroon en ook wel een gedeeltelijke, maar zolang er genoeg voorradig is zal dat niet altijd een probleem hoeven te geven. Dit kan in de winter dus anders worden en zal de bunzing verjaagd worden, een bunzing heeft tegen een volwassen gezonde steenmarter niets in te brengen. Dus als deze bunzing een verdwaasde bunzing al deze indruk op je maakte heeft hij misschien een aanvaring gehad met een steenmarter, volwassen of pup. Hopenlijk genoeg informatie zo.


Helemaal mee eens  :duim:  
Met vriendelijke groet,
Patrick