steenmarter (onzekere)

Gestart door margriet, augustus 07, 2008, 20:08:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Hoi allemaal,

Ik doe meestal niet zoveel aan zoogdieren, maar kom ik een marterachtige tegen ben ik toch snel over de boeg!
Ik zag op de noordwest veluwe van de week een steenmarter, ben niet helemaal zeker van de determinatie, maar aangezien die enkel verward kan worden met boommarter (toch?) en dit dier onder een hoop hout wegdook ipv de boom in  :rolleyes:  

Het gaat me ook niet zo om de determinatie... ik betrapte het martertje op een zandig pad (ruiter/koets) en het was erg vroeg (ik had koffie op en heb mezelf een paar keer geknepen  B)  :D  ) terwijl het aan het dollen / spelen was met een konijn!

Nu kan het zijn dat alleen ik hier erg verbaasd over was, maar wat denken jullie ervan?
groetjes,

Margriet

michel.wissink

#1
Als het gebied niet bebouwd is, denk ik toch eerder aan boommarter (of bunzing?).
Kun je iets zeggen over de vacht?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Draak

Hee hooi,

Qwa locatie zou ik toch voor boommarter gaan, alhoewel steenmarter ook zou kunnen. Ik denk dat het hier ook weer gaat over een pup van dit jaar. Zeker de boommarter puppies zijn heel onbevangen, dit is ook de reden dat rond deze tijd er veel waarnemenigen van boommarters zijn.

Grthnx Draak, namens Fretten & Marteropvang Amersfoort
Arjan (Draak) den Hertog

logico

Naar mijn mening kun je op basis van deze gegevens geen zekere determinatie geven.

Steenmarter en boommarter kunnen beiden in bomen klimmen of in een houtstapel weg schieten en beiden zijn in huizen gesignaleerd.

Het is een erg leuke waarneming dat je de marter "betrapte" terwijl deze met een konijn, zijn prooi, aan het spelen was :) Zie je niet elke dag.
Met vriendelijke groet,
Patrick

mlahaye

Ik zou graag eerst eens een goede beschrijving lezen van het dier: grootte, kleur van de vacht, staart, etc.

Maurice
admin

margriet

sorry, was er weer even een paar dagen tussenuit...

beschrijving: donkerbruin met witte borst, het wit liep vrij ver door naar beneden (tussen voorpoten in) en was ook "schoon" wit. vrij fors beestje, of hij zat gewoon goed in de vacht met een dikke staart. Zonder staart ongeveer 50 cm lang... Op het zicht ging ik toch voor een volwassen dier, in ieder geval volgroeid. Voor mijn gevoel stonden de oren vrij aan de buitenkant van het hoofd, maar eerlijk gezegd heb ik er niet goed op gelet. Het beest was zeker geen bunzing.

Het plekje waar ik de waarneming deed was tussen een gemengd loofbos en een vrij dichte dennenopstand in. Maar aan de rand van de veluwe bij Stroe...

Ik denk zelf dat er met mijn snelle waarneming geen zekere determinatie van te maken is... maar vroeg me voornamelijk af of dat speelgedrag wel eens was gezien..
groetjes,

Margriet

Draak

Als het wit was die borst vlek en doorliep op de voorpoten zal het bijna toch een steenmarter geweest zijn. Ook wat je over de oren schreef, bij een boommarter vallen de grote "vleermuis"oren vaak op.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

margriet

groetjes,

Margriet