Phaeohelotium subcarneum?

Gestart door bruggeman, augustus 10, 2008, 21:40:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Groeide op de binnenkant van een stuk beukenschors. Nauwelijks gesteeld, wit maar soms neiging tot iets bruining, niet gewimperd. Eigenlijk klopt alles redelijk met Phaeohelotium subcarneum behalve de paraphysen, die hebben namelijk een een opvallende inhoud. Graag suggesties
groet,
Ida

bruggeman

groet,
Ida

bruggeman

#2
Het excipulum
groet,
Ida

bruggeman

#3
Vertakte parafyse + sporen
groet,
Ida

bruggeman

#4
vergroting met 3 parafysen met inhoud
groet,
Ida

bruggeman

#5
ascus + spore
groet,
Ida

Stip

Hoi Ida
daar ben ik weer, :P

In de Paraphysen zitten lichtbrekende vacuole bodies (VBs) die verdwijnen bij het afsterven van de cel en zijn dan ook de oorzaak van het verschijnsel van verkleuring (rood of bruin, zie je vaak bij Lachnum) van witte zwammetjes bij beschadiging of ouderdom. dit zal ook de oorzaak zijn waarom ze niet getekend zijn in BK.
probeer maar eens als je die nog een keer ziet om KOH aan je preparaat toe te voegen.

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

#7
Dag Stip,

dank voor de verklaring. Als ze werken met herbarium materiaal verklaart waarschijnlijk waarom hun sporen vaak niet iets groter zijn dan de mijne. Ze zullen ze wel laten zwellen in KOH
groet,
Ida

Stip

Hoi Ida,

Over het algemeen zijn de levende sporen groter als dood, kun je zelf testen door aan een levend preparaat in water KOH toe te voegen of Melzer. Dan zie je de cellen in een klap hun volume verliezen, dat is vooral duidelijk bij asci te zien.

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

bruggeman

Jammer, ik dacht dat ik eindelijk de verklaring had gevonden. De mijne zijn trouwens ook wel eens kleiner, maar minder vaak. Dan zal de verklaring wel gewoon variabiliteit binnen de soort zijn
groet,
Ida