Wat is dit?

Gestart door AlieH, augustus 10, 2008, 11:51:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

AlieH

Gisteren zag ik dit rupsje op een blad van de sierappel, zo dun als een ijzerdraadje en ca. 1 cm kort
Op de tweede foto staat een blad van dezelfde boom, waarop het lijkt alsof een worm of rups door het blad heen een spoor heeft achtergelaten.
Kan iemand zeggen welk dier het is maar ook welk verschijnsel er in het blad te zien is?
Bedankt alvast, Alie

AlieH

Het blad met *spoor*

Arp

#2
De eerste lijkt heel veel op een bladwesplarve, maar gezien de vorm van de kop zal het toch wel een vlinderrupsje zijn gok ik - Eerst maar even op het rupsenforum vragen misschien.

De tweede is het resultaat van een bladmineerder. Op dit kladje vind je wat links naar goeie sites waar je met behulp van de waardplant en de vorm van de mijnen een heel eind kunt komen.

P.S. Heel kort gekeken: Zou heel  misschien Stigmella oxyacanthella kunnen zijn??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#3
CiteerP.S. Heel kort gekeken: Zou heel  misschien Stigmella oxyacanthella kunnen zijn??
Lijkt me niet erg. Dit soort mijnen zijn nogal lastig met nogal wat soorten op appel. Je moet toch het blaadje met de mijn zelf kunnen bestuderen met op zijn minst een goede loep.

Arp

CiteerDit soort mijnen zijn nogal lastig met nogal wat soorten op appel. Je moet toch het blaadje met de mijn zelf kunnen bestuderen met op zijn minst een goede loep.
Vandaar het "heel misschien"  ^_^

Het was de enige min of meer vergelijkbare die ik zo 1-2-3 met deze sleutel kon vinden. (Lange gangen, slechts weinig breder wordend, bruin, geen erg duidelijke kamer etc. ... alle andere foto's die ik kon vinden van mijnen op Malus leken er in elk geval nog minder op   :whistle: )

Maar het was zeker niet als ID bedoeld  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)