Nectria coccinea

Gestart door Gert Kremer, augustus 09, 2008, 21:11:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Is dit een Bloedrood meniezwammetje? voelt hard aan.
of
Ingedeukt meniezwammetje (Nectria peziza)?
De laatste denk ik dat het is.
Kan ik dat controleren, materiaal aanwezig.

4718
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Heb je je vinger er overheen gehaald? Was het hard?
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida,
Ja het is hard. moet het nog met de mic. bekijken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ingedeukt meniezwammetje?
er zitten wel deukjes in, maar verder is er met de mic. rood, rood en nog.... :D
102a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

moet ik blijven :whistle:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

:whistle:  :whistle:  :whistle:  ;)

Gert, het bij zulke soort gewoon niet te zeggen van een foto welke soort het is, helaas. Je zult minimaal de maat van de sporen moeten achterhalen, bekijken hoe de sporen eruit zien en daarmee moeten gaan sleutelen....
Mogelijk heb je nog meer info nodig, ik weet het zo niet van buiten.

Gert Kremer

dan wacht ik nog ff..................sporen niet te vinden :angry:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

Nectria soorten zijn Ascomyceten dus de sporen zitten in zakjes.
Maar mogelijk zijn ze nog niet rijp???

Gert Kremer

#8
CiteerGert,

Nectria soorten zijn Ascomyceten dus de sporen zitten in zakjes.
Maar mogelijk zijn ze nog niet rijp???
groeide op dood Beukenhout, was allemaal harde korreltjes.
materiaal meegenomen, ligt hier voor me. veranderd helemaal niets.
als ik het nat maak krijg ik rood water.
snij ik het en leg het droog op het glas zie ik bolletjes met een (deukje/gaatje).

Dus ik denk dat het toch een Bloedrood meniezwammetje is.
en waarom..... door de beschrijving van de heer G. J. Keizer.

kijk het materiaal ziet er zo uit en hard.

4801
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Het is in elk geval een fantastisch mooie foto gert
groet,
Ida

Gert Kremer

CiteerHet is in elk geval een fantastisch mooie foto gert
dankje Ida,.. dat heelt de wond  :grin:  :gap:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert, heb je een heel klein stukje afgesneden en onder het glas gelegd in een druppel water? Alleen dan kun je de sporen zien. Het is zo echt niet te zeggen welke Nectria het is.... <_<  

Gert Kremer

Arno,
1 korreltje plat drukken, is dat genoeg? dat zal ik dan morgen proberen.
Ik heb wel 200 bolletjes :D
Anders moet ik ze maar invoeren met een vraagteken, het is jammer om deze te vergeten.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

Probeer een stukje uit een bolletje te snijden, liefst zo klein mogelijk. Hoe kleiner het stukje is hoe beter, dus zeker niet een heel bolletje onder het glaasje leggen.
Ik gebruik hier zelf een ouderwets scheermesje voor wat ik doormidden breek en daar knip ik hier een scherpe punt in. Daarmee kun je het beste een klein puntje uit zo'n klein zwammetje snijden en op een waterdruppel op het glaasje leggen.
Je moet er wat handigheid in krijgen maar oefening baart kunst.



Gert Kremer

Naar onrustige nacht, maar een ochten met moet, de verwachten sporen, die je zoeken moet. :lol:

Arno is het zo goed?

129
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

130 sporen met en streepje, zeg maar dwars streepje
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert de sporen lijken te kloppen voor Nectria coccinea.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerGert de sporen lijken te kloppen voor Nectria coccinea.
Gorry bedankt. kan ik deze gelukkig invoeren ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

CiteerNaar onrustige nacht, maar een ochten met moet, de verwachten sporen, die je zoeken moet. :lol:

Arno is het zo goed?
Heel goed Gert. :duim:
Mooi dat het toch gelukt is de sporen te vinden, dat is toch een eerste vereiste om verder te kunnen komen.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het zeker Nectria coccinea is, er zijn iets teveel Nectria soorten. Kun je ook al sporen meten?

bruggeman

Waar determineer je Nectria's mee?
groet,
Ida

Gert Kremer

Citeer
CiteerNaar onrustige nacht, maar een ochten met moet, de verwachten sporen, die je zoeken moet. :lol:

Arno is het zo goed?
Heel goed Gert. :duim:
Mooi dat het toch gelukt is de sporen te vinden, dat is toch een eerste vereiste om verder te kunnen komen.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het zeker Nectria coccinea is, er zijn iets teveel Nectria soorten. Kun je ook al sporen meten?
Kun je ook al sporen meten?

Nee. alles op z'n tijd, ik heb wel een meetlatje voor de mic. maar het moet nog geijkt worden.

Ga er vanuit dat deze goed is. bewaar het materiaal en als ik kan meten kom ik er op terug.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,
Mooi dat je al een meetglasje hebt, komt helemaal goed. Om een soort op naam te kunnen brengen moet je echt zaken kunnen opmeten. Kom helemaal goed.

Ida,

o.a. met Ellis & Ellis waar behoorlijk veel soorten instaan, ik denk ook wel in Nordic deel 2 maar dat boek heb ik niet.

bruggeman

Mijn dank, ik heb ze allebei niet, maar wat niet is kan ooit komen,,,,,
groet,
Ida

bruggeman

CiteerGert,

Probeer een stukje uit een bolletje te snijden, liefst zo klein mogelijk. Hoe kleiner het stukje is hoe beter, dus zeker niet een heel bolletje onder het glaasje leggen.
Ik gebruik hier zelf een ouderwets scheermesje voor wat ik doormidden breek en daar knip ik hier een scherpe punt in. Daarmee kun je het beste een klein puntje uit zo'n klein zwammetje snijden en op een waterdruppel op het glaasje leggen.
Je moet er wat handigheid in krijgen maar oefening baart kunst.
Ik gebruik als het even kan (zacht niet taai weefsel) twee lancet naalden, eentje om de zaak om zijn plaats te houden en met de ander snijdt ik daar dan vlak langs. Dat scheelt (dure mesjes) die na een paar keer gebruik bot en onbruikbaar zijn
groet,
Ida

Arno van Stipdonk

CiteerIk gebruik als het even kan (zacht niet taai weefsel) twee lancet naalden, eentje om de zaak om zijn plaats te houden en met de ander snijdt ik daar dan vlak langs. Dat scheelt (dure mesjes) die na een paar keer gebruik bot en onbruikbaar zijn
Voor zacht materiaal werkt dat idd ook heel goed. Overigens is zo'n scheermesje niet snel bot, gaat echt wel lang mee en zeker voor hard materiaal werkt het bij mij prima.

bruggeman

#25
Hoe doe je dat, Martin? Ik heb inmiddels duizenden coupes gemaakt en mijn mesjes zijn altijd heel snel bot. Mosjes snij ik meestal in in was. Ik weet dat anderen dat niet doen of vlier gebruiken maar mij bevalt dit het minst slecht (je hoort het ik houd niet van coupes maken, al vind ik dat gepruts met verschillende typen zwammen wel leuk en uitdagend). Als het mesje bot is zie ik dat direct omdat ik geen scherp snijvlak meer krijg  en omdat  nerf en zoom niet meegesneden worden met het zachtere weefsel en op het snijvlak uit de was steken.
De paddestoelen doe ik niet in was. Ik snij ze op een iets nat glaasje in de hoop dat dat het bot worden wat tegen houd), maar bot worden doen ze onherroepelijk. Ik heb zelfs (zonder veel succes overigens) geprobeerd ze te slijpen (ik denk dat ik de tactiek niet door heb).

Ik denk wel dat ik aan mijn mossencoupes hogere eisen stel en dus sneller een mesje afkeur dan bij paddestoelen tenzij er maar heel weinig paddestoelmateriaal is en het bij de eesrte coupe meteen raak moet zijn. Maar hoe dan ook elke tip om langer met mesjes te doen is welkom
groet,
Ida

Corryabbink

#26
CiteerGert,
Mooi dat je al een meetglasje hebt, komt helemaal goed. Om een soort op naam te kunnen brengen moet je echt zaken kunnen opmeten. Kom helemaal goed.

Ida,

o.a. met Ellis & Ellis waar behoorlijk veel soorten instaan, ik denk ook wel in Nordic deel 2 maar dat boek heb ik niet.
Staan in Nordic deel 1.
Het zou leuk zijn wanneer Gert de apicale ring, aan de bovenkant, van de asci zichtbaar kon maken. Kleurstof toevoegen tijdens het microscoperen kan daarbij een hulp zijn.
Natuurlijk is de maat zeer belangrijk maar ook de andere kenmerken van de sporen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

#27
met congorood: twee cellen in 1 spore.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

met melzer, er lijken wel puntjes boven op de (acsi) te zitten.
moeilijk hoor -_-  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert de laatste foto laat de bovenkant van de asci zien. Ik zie wel iets dat erop lijkt maar niet duidelijk. Je zou daar een ringvormige verdikking moeten zien. Misschien heb je die al gezien en zo niet dan kun je ook nog katoenblauw proberen ........ik probeer ook allerhande middelen om iets zichtbaar te krijgen.
Je leert er aardig mee aan  :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"