Libel Meijendel Wassenaar

Gestart door jfparie, augustus 06, 2008, 23:31:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfparie

Welke libel is dit?
En man of vrouw?
B.v.d.

Groeten,  jan parie

JohnvR

Het is een vrouwtje, vermoedelijk Bruinrode heidelibel, maar Steenrode heidelibel wil ik niet helemaal uitsluiten.

nick w

Jan, ik ben ook maar een beginner en worstel met dezelfde problemen, ik probeer tegenwoordig van elke libel ook het kopje van schuin voor te fotograferen dan kun je zien of ie snor heeft - heb ik op dit forum geleerd!

Succes!

Nick W

JohanvantBosch

CiteerHet is een vrouwtje, vermoedelijk Bruinrode heidelibel, maar Steenrode heidelibel wil ik niet helemaal uitsluiten.
Ik deel het vermoeden, maar zou er ook een vraagteken bij laten staan.

Goyatlah

Waarom Bruinrode? (Alsie uit Groningen kwam had ik er een Steenrode van gemaakt...)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jfparie

Nick, ik ken alle criteria voor het maken van duidelijke libellenfoto's.
Maar soms ben ik al blij als de libel even blijft zitten en ik zo bewegingsloos mogelijk de foto's kan maken.
De fotoplek was aan de windstille kant van een duinbos en een zandvlakte.
Daardoor was het er behoorlijk warm en vol met insecten.
Er vloog een groot aantal libellen jagend kriskras door elkaar.
Af en toe bleven ze heel kort zitten op een takje van een struik.
Vandaar dat ik soms foto's heb die niet optimaal zijn om de soort
te determineren.

Groeten,  jan parie


theomuusse

Ik ga voor vrouw bruinrode.
Bovendien Meijendel..
Theo

Anne Hueber †

#7
Citeer
Bovendien Meijendel..
Dit jaar zitten er tot nu toe veel meer Steenrode dan vorig jaar. De verhouding Steenrood tot Bruinrood is op dit moment ongeveer 1 : 3.

vuurvlinder

CiteerWaarom Bruinrode? (Alsie uit Groningen kwam had ik er een Steenrode van gemaakt...)
Zo dacht ik er ook over, maar wat zagen wij vanmiddag? Alleen maar Bloedrode en een Geelvlek! :wacko:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Bruinrode. De snor van een steenrode had al zichtbaar moeten zijn en dij 1 staat er prima op.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

CiteerDe snor van een steenrode had al zichtbaar moeten zijn
is dat nou zo? ik denk dat die snor best dusdanig zou kunnen zijn dat-ie op deze foto niet zichtbaar is.  Bovendien zijn er in een hoop topics (onder meer door jezelf) kritische opmerkingen gemaakt over de (daar komt-ie weer Johan) waardevastheid van het determinatiekenmerk snor...
Ik denk ook bruinrood, met name op basis van de dijen, de plaats waar-ie is waargenomen en jizz, maar wel één met een vraagteken
groet!
Gert Veurink