Brandnetelklokje?

Gestart door Gulistan, augustus 02, 2008, 17:41:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Is dit Calyptella capula? Ik zie dat het op andere foto's wit is bij ons in het soortenoverzicht. Deze is duidelijk geel. Wie het weet mag het zeggen.
Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane

spanjool

Hoi Christiane, dit is geen calyptella capula, hoewel hij meest wit is , komt ie ook in het geel voor zie de niet al te beste foto, waar je dan ook een duidelijk klokvormig gevalletje ziet.
Wat jij daar hebt is een ander gevalletje dat op Urtica voorkomt mar vlgs E&E zijn dat er heel wat, trouwens die heb ik de afgelopen week ook nog gedetermineerd maar er helaas niets van opgeschreven en de naam wil me niet meer te binnen schieten. Komt misschien nog. (ouderdom?)
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Gulistan

Dank je wel, Henk. Ik was er al bang voor dat dit niet zo makkelijk wordt. Als je het weer weet hoor ik het graag.
Groeten van Christiane

Gulistan

Foto onder de mic, 40 keer
Groeten van Christiane

Gulistan

Sporen 22-23 x 3-4 um
Groeten van Christiane

Gulistan

#6
Hymenoscyphus scutula moet het wel zijn, macroscopisch dan, toch kom ik uit op iets grotere sporenmaten dan Breitenbach, waarom weet ik niet...
ook vind ik die verrekke wimpers niet, en trouwens, het zwammetje is harig aan zijn steeltje, en B en K reppen er niet over, conclusie, het moet iets anders zijn, wie helpt?
Groeten van Christiane

spanjool

#7
Christiane als je even geduld hebt, die van jou lijken me gezien de sporenmaat geen Hymenoscyphus, zelfs niet d H. herbarum die ook op urtica kan voorkomen. Die ik deze week had was ook geen Hymenoscyphus alhoewel ook mijn eerste gedachte daar naar uit ging. Wat het wel was moet ik nazoeken maar heb ik momenteel niet bij de hand omdat ik dat weggestuurd heb. Kan ook verder de naam niet meer vinden. Laat hem even rusten en je hoort de naam as soon as.....

trouwens ik kwam er nou achter dat die gele C. capula dus ook niet correct is want dat is C. campanula. Waarom die destijds niet zo ingevoerd is komt vermoed ik waarschijnlijk omdat ie niet in de soortenlijst voorkomt.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Gulistan

#8
Dank je wel, Henk. Ik wacht het gewoon even af. Ik ga die gevalletjes maar eens te drogen leggen.
Het was me ook al opgevallen dat Calyptella campanula niet in de soortenlijst was ingevoerd. Hij komt wel voor bij Calyptella capula sl, maar moet duidelijk nog gewoon als soort ingevoerd worden.
Kan Calyptella campanula aangemaakt worden?
Groeten van Christiane

Gulistan

#9
Is HYMENOSCYPHUS HERBARUM de nieuwe naam van Calvcina herbarum?
Groeten van Christiane

xenion

Hymenoscyphus herbarum is de huidige naam, Calycina herbarum is een van de synoniemen daarvoor:
http://www.indexfungorum.org/Names/SynSpec...RecordID=332344

Aangezien op waarneming.nl de soortenlijst van de NMV wordt aangehouden, en hun Calycina herbarum als de naam gebruiken, staat die ook zo op onze lijst.
Groeten,
Martin

Gulistan

Bedankt. Moeilijk al die naamsveranderingen als je iets zoekt :(  
Groeten van Christiane

Gulistan

Gisteren vonden Ida en ik op takjes dezelfde gevalletjes, alles nog een keer nagemeten. De sporen kunnen soms nog iets langer zijn, en ik meet zelfs breedte van 5 um. Conclusie, het is niet Calycina herbarum, in elk geval niet zoals hij in B&K als hymenoscyphus herbarum beschreven wordt met sporenmaat 13-17 x 2,5. De vorm van de sporen en het uiterlijk komt wel overeen.
Wie het weet mag het zeggen.
Groeten van Christiane