Hoofdmenu

Noordse stern

Gestart door timvanoerle, augustus 09, 2008, 15:34:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Deze vogel vloog in de Biesbosch over ons heen. Ik dacht dat noordse sterns alleen aan de kust voorkwamen? Maar deze vogel heeft toch echt een geheel rode snavel.  
Tim van Oerle

Steven Wytema

en toch is het een Visdief  :D  
Steven Wytema


timvanoerle

Tim van Oerle

Rutger

Ik had vandaag toevallig ook een visdief met geheel rode snavel. Het lijkt mij een visdief omdat hij een vrij lange snavel heeft en erg licht overkomt. De hoeveelheid grijs in de handpennen vind ik ook voor visdief pleiten, maar dit is niet heel goed te zien. Verder vind ik de jizz (langgerekte stern) veel meer op visdief wijzen dan op noordse stern, die vaak wat compacter is.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

frankneijts

#4
Gewoon afgaan op de feiten die op de foto te zien zijn en laat die 'jizz' nou eens even achterwege..... (dat is immers een 'ongrijpbaar' begrip). Je noemt al een paar goede zaken Rutger:
* Er zijn Visdieven met geheel rode snavel en Noordse met een wat donkerder punt. Maar de oranjerode kleur wijst al op Visdief (Noordse donkerder rood) en de lengte (en vorm) ervan pleit (en) inderdaad voor Visdief (Noordse korter en relatief rechter en dikker)
* De iets donkerder grijze wig op de handvleugel is typisch voor Visdief.
* Wit tussen kopkap en snavelbasis opvallend: bij Noordse meestal ontbrekend (kopkap sluit aan op snavelbasis).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

dag allemaal,

ik ben het natuurlijk eens met de determinatie als Visdief maar het laaste kenmerk dat Frank noemt (kopkap sluit aan op snavelbasis bij Noordse Stern) zou wel weer voor veel nieuwe verwarring kunnen zorgen. Vrijwel alle Noren hebben wit tussen de zwarte kopkap en de snavelbasis, het is vaak wel wat minder dan bij Visdieven maar dat is wel erg afhankelijk van de houding van de kop.

groeten, pim

Pim Wolf, Vlissingen

frankneijts

Citeerdag allemaal,

ik ben het natuurlijk eens met de determinatie als Visdief maar het laaste kenmerk dat Frank noemt (kopkap sluit aan op snavelbasis bij Noordse Stern) zou wel weer voor veel nieuwe verwarring kunnen zorgen. Vrijwel alle Noren hebben wit tussen de zwarte kopkap en de snavelbasis, het is vaak wel wat minder dan bij Visdieven maar dat is wel erg afhankelijk van de houding van de kop.

groeten, pim
Helemaal waar Pim. Ik formuleerde het al wat minder 'zwart-wit' maar jouw nuancering + fraaie illustratie daarvan is uiteraard geheel terecht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'