onbekende vlieg

Gestart door David Tempelman, augustus 09, 2008, 08:50:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

David Tempelman

dag allen,
een paar dg geleden in brabant, op het zand langs een badstrandje op een camping een mij onbekende vlieg. (zelf nog niet gezocht, maar groot bijvleugeltje dus Muscidae??)
er waren enkele individuen, die elkaar achterna zaten. ze waren nogal schuw. grootte 1 cm. benieuwd :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
David

gerardpennards

Yep, Muscidae, en een soort uit het genus Lispe!
Snel herkenbaar als dat genus omdat de palpen aan de kop meestal vergroot zijn, hier te zien als dat zilverige bolletje onderaan de kop, waar de monddelen zitten.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Ik heb even gekeken bij Lispe (just for fun... :P ) en er zijn in Ned 9 Lispe soorten en er is er eentje (als ik het goed heb doorgelezen) met zulke verbrede lepelvormige palpen.

Dit zou dan de Lispe consanguinea moeten zijn.

Klopt dit Gerard... :huh:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

dank, Gerard, en Joke,

net even bij de Lispe's gekeken op Diptera en vond zelf de testacea wel een beetje lijken

http://diptera.info/photogallery.php?photo_id=769

wij hebben hier nog maar 1 srt in de soortenlijst trouwens  :(  snel alles toevoegen zodra we weer 'on line' zijn...!!
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Citeernet even bij de Lispe's gekeken op Diptera en vond zelf de testacea wel een beetje lijken

Die komt volgens mij in Nederland niet voor....(testacea)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

hmm..was weer eens te snel, moest zijn 'tentaculata'. (wel op lijst). zal hem morgen even op diptera posten.
het waren trouwens echt leuke vliegen. als ze wegvlogen, deden ze dat door vlak boven het zandstrandje te vliegen. alsof ze eraan vastgeplakt zaten.
zo maak je nog 'ns wat mee :)  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Citeerhmm..was weer eens te snel, moest zijn 'tentaculata'.

Als ik het goed heb, dan is bij de tentaculata de voor tarsen geel en dat herken ik bij jouw vlieg niet....
Maar zet hem maar op Diptera.info, dan zien we wel wat het gaat worden.. :lol:

Ik ga voor de consanguinea
En jij dus voor de tentaculata

Ben benieuwd....

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

hoi Joke, e.a. geinteresseerden,
volgens Tony Irwin (via Diptera) is het dus wsl. een vrouwtje tentaculata.
ik heb hier thuis even dat dure boek van Roskosny & Gregor (2004) met determineersleutel en figuren, en zal daar nog even op moeten studeren..is nogal  :wacko: .  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Inderdaad, ik heb het gezien! :duim:

Mooi, om deze Lispe eens te zien voorbijkomen.
Ik ben ze hier nog niet tegengekomen en eigenlijk moet ik bekennen, ik heb hem nog nooit gezien, dus mocht je nog eens eentje tegenkomen, .........ik wil er wel eentje of meerdere hebben!!

Citeerik heb hier thuis even dat dure boek van Roskosny & Gregor (2004) met determineersleutel en figuren, en zal daar nog even op moeten studeren..is nogal  .
Wat is dat voor moois en wat staat daar allemaal in.....ik ken het niet ?
En wat is duur?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Nou Joke,
De Lispes zijn een beetje oeverbeesten, dus je moet gaan kijken aan de oevers van allerlei watertjes, en ook drassige plekken zoals karrensporen die lang water dragen!
groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

CiteerNou Joke,
De Lispes zijn een beetje oeverbeesten, dus je moet gaan kijken aan de oevers van allerlei watertjes, en ook drassige plekken zoals karrensporen die lang water dragen!
groeten, Gerard

Ik zal weer eens op pad gaan dan.....ben benieuwd :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

hi Joke, (en Gerard)
dat wordt toch vangen, die Lispe's.
ik kan de kenmerken helaas net niet zien op mijn foto's  :(
toch 'zal het wel' een tentaculata zijn na lezen info.
ik geef je even de referentie van het dure boek:

R. Roskosny & F. Gregor (2004)
Insecta: Diptera: Muscidae
Süßwasserfauna von Mitteleuropa 21/29
Spektrum Akademischer Verlag, Elsevier GmbH München
111p.

Het gaat dus vooral om de soorten met aquatische larven. Als je echt een Muscidae die hard bent (en daar lijkt het op  :) ) is het m.i. wel een must have.
Maar duur, ik herinner me dat het zo'n 100 eurie zou moeten kosten  :blink:

het is een mooi boek, dat dan weer wel  :rolleyes:
je mag het wel komen bekijken hoor, mocht je in de buurt van de Watergraafsmeer wonen (ik werken daar). groetjes,

met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Citeerin de buurt van de Watergraafsmeer
Is dat niet in de buurt van het Ajax-stadion....A'dam dus.
Ik kom daar dus niet dagelijks langs, want Giethoorn ligt niet in de buurt  :lol:

Maar gaat het alleen om de Muscidae of ook andere soorten vliegen ?

Ben eigenlijk wel geinteresseerd, dus misschien het ISBN nummer wel handig.
En het heeft geen haast, dus misschien kom ik in het najaar eens langwippen (ga toch regelmatig bij mijn zus langs en woont ook in A'dam.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

ISBN 3-8274-1504-7

groet en wees welkom  :)  
met vriendelijke groet,
David

gerardpennards

Kan ik het altijd nog voor je inkijken, ik werk namelijk ook op Watergraafsmeer, het Biologisch centrum van de UvA.  :gap:  :gap:
Groeten, Gerard
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Welja jòh...het klonterd weer samen daar!
Niet eerlijk......

Joke :grin:  
Groet,
Joke (van Erkelens)