Hoofdmenu

Kniptor?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 08, 2008, 20:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Zelf denk ik dat dit een kniptor is de Athous haemorrhoidalis, maar ik zit een beetje met de beschrijving van het beestje en het gedrag van die van mij. Ik lees op wikipedia,:  "De naam dankt deze kever aan het vermogen om liggend op de rug omhoog te springen met een knapje of tikje." Het gekke is, dat ik de tor uit stand zeker zo'n 10cm omhoog heb zien springen met een tikje waarna hij op de rug neerkwam, daar doodstil enige tijd bleef liggen en toen hij dacht dat het weer veilig was, heeft hij zich rustig omgedraaid en is snel weggewandeld. Dat is dus precies andersom. Is dit nu ook een kniptor of geeft het nog andere soorten die zich zo gedragen?


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Hetty Soetekouw

dat knapgeluidje maakt hij vooral bij gevaar  ;)

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

jan cuppen

Het is een kniptor, waarschijnlijk geen A. haemorrhoidalis, maar welke soort het is durf ik zo niet te zeggen. Een vindplaats en datum zouden misschien kunnen helpen of nog beter het dier zelf.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Gefotografeerd heb ik hem op 13-07-08 op onze binnenplaats. Wij wonen vrij landelijk. Onze achtertuin grenst aan weide en velden. Hemelsbreed is dit ca. 2km van Sittard (Limburg) maar dan aan de Duitse kant van de grens. De gemeente waartoe ons dorp behoort wordt voor ca. 3/4 omringd door de Nederlandse grens, is dus een soort schiereiland Nederland in.  :D Hier is nog een foto van de bovenkant. Welliswaar slechter nog dan de vorige, maar misschien kun je er toch iets meer van maken nu.


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Hier toch ook nog maar de foto waar hij zich aan het omdraaien is en op zijn zijkant ligt. Hier zijn de sprieten goed te zien, misschien dat dat ook nog helpt.


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Helaas moet ik nog steeds het antwoord schuldig blijven. Hoe groot was ie eigenlijk?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Ik kan helaas slecht schatten en het is al weer een paar weken geleden dat ik hem gezien heb, maar als ik een meet lat erbij haal zou ik zeggen dat hij niet kleiner was dan 1 cm en niet groter dan 1,5 cm. Jammer als het niet lukt om hem te benoemen, maar ik kan hem toch wel als kniptor in mijn bestand zetten?
Groetjes, Marjo en bedankt weer!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo